Gépesítés

Technika

MoRe-E akkumulátorblokk csomag a vontatott Kuhn-Profile takarmánykeverő kocsikhoz

A két vagy több keverőcsigával rendelkező nagyobb keverő kocsik komoly teljesítményigénnyel rendelkeznek. A keverő kocsit vontató traktorok megfelelő mennyiségű forgatónyomatékot és teljesítményt igényelnek a TLT-n. Olyan erőt, amelyet egy elektromotor tengelykapcsoló nélkül nagy forgatónyomatékkal tud biztosítani.

Az ötletnek megvan a maga varázsa: Ön megtakarít egy nagy teljesítményű traktort a keverő kocsi hajtásánál, és a rakodót használhatja a gazdasági udvarban mint vonató, ill. manőverező járművet. A keverőcsigákat egy elektromotor hajtja meg, ami egy akkumulátorról kapja az áramot: ez nemcsak üzemanyagot takarít meg, hanem védi a TLT csatlakozásokat, és emellett nagyon csendes is.


Kívülről alig felismerhető, de a keverő kocsi saját maga végzi a keverést, méghozzá az akkumulátor technika segítségével.

 

A holland Royal Reesink vállalat,

melynek neve alatt például a Kaweco is működik, a konszernhez tartozó Motrac Industries céggel együttműködve új hajtáskoncepciót fejlesztett ki a vontatott takarmánykeverő kocsikhoz. A teljesen elektromos hajtás elképzelését először egy önjáró és öntöltő takarmánykeverő kocsival igyekszik megvalósítani a Kuhn. A projektet azonban (kezdetben) a fejlesztési fiókba helyezték, mert a felmerülő hajtóerők és teljesítmény leadása (még) túlterhelik az akkumulátorok teljesítménytartományát. Hollandiában a Kuhn általános importőreként a Royal Reesink először a 9-34 m³ közötti keverési térfogattal rendelkező Kuhn keverő kocsikat választotta, bár a rendszer elméletileg minden más vontatott kocsira is felszerelhető.

 

A rendszer alapja egy 39 kWh teljesítményű lítiumion-akkumulátor

Az akkumulátoros üzemmód bemutatása: az egymás mellett sorakozó akkumulátorcellák nem kevesebb, mint 100 amperóra kapacitással rendelkeznek 390 Volt feszültség mellett. Az ilyen típusú akkumulátornak az ólom-savas akku­mulátorhoz képest az a döntő előnye, hogy mérsékelt súly mellett nagy teljesítményt tud nyújtani. Emellett a folyamatosan fennálló akkumulátoröregedés egyértelműen lassabb folyamat, mint az ólom-savas akkumulátorok esetében. Az akkumulátorcellák 4000 töltési ciklust bírnak, és ezután még mindig 80%-os teljesítményt nyújtanak: ez nagy ígéret!

Külsőleg a kereskedelemben kapható keverő kocsikon egyáltalán nem látható ez a feltöltött nagy feszültség és teljesítményforrás. A Royal Reesink a teljes vonórudat saját konstrukcióra cserélte, amelyen elhelyezte az akkumulátort, a vezérlést, a motort és a rádió-vevőkészüléket — szép tiszta elrendezés. A keverő kocsi mechanikája is érintetlen maradt: a hollandok a 82 kW/112 LE maximális teljesítményű elektromotort a sebességváltóval együtt közvetlenül egy összekötő kardáncsuklóval a hajtótengelyre csatlakoztatják. A gyakorlatban ez a látvány nem szokatlan. A gazdálkodó csak akkor veszi észre, hogy itt valami más konstrukcióval van dolga, amikor a két keverőcsiga indulását egy hangos sípolás jelzi. Amíg a teleszkópos rakodó a takarmány összetevőket a silókból hordja, az elektromotor nagyon halkan és nyugodtan jár, miközben a csigák keverik a takarmányt. A fordulatszáma fokozatmentesen állítható.


Az akkumulátort a vonórúdba integrálták. A kocsi így 500 kg-mal nagyobb tömegű a szériamodellnél.

Nagy előnye: az elektromotor a kezdetektől fogva a legnagyobb forgatónyomaték átvitelére képes. A telerakott takarmánykeverő kocsi kikapcsolása és újraindítása egyetlen gombnyomással lehetséges. A motor erőlködés nélkül mozgásba hozza a tartályba töltött 7 tonna takarmányt.

A technika kereskedelmi forgalomban kapható rádiójelekkel dolgozó távirányítóval működtethető. A keverő kocsi elindítása és leállítása mellett a vezető egy kis hidraulikus szivattyúval rendelkező 12 voltos motorral vezérli a támasztólábat és a kocsi hidraulikusan nyitható fedeleit. A kis vezérlő terminálon ezenkívül leolvasható az akkumulátor aktuális töltöttségi szintje és a kocsiba betöltött mennyiség is. Ha már a tömegnél tartunk: a keverőtartály a szokásos módon öt, az alvázra támaszkodó mérőcellán áll, csak a mérleghez szükséges áram származik feszültségátalakítón keresztül szintén a lítiumion-akkumulátorból.


Rádiójeles távirányító kijelzővel, ami éppen az aktuális tömeget mutatja. Itt minden kézben tartható.

 

Milyen előnye származik egy gazdálkodónak az elektromos hajtásból?

Tény, hogy az elektromotor jelentősen nagyobb hatásfokot tud elérni, mint a traktor belső égésű motorja. A holland számítások szerint: egy 130 lóerős vontatóval a napi gázolajfogyasztás körülbelül 12 l. Ez évente 4380 l. Átszámítva a traktor mintegy 43 800 kWh „dízel” energiát fogyasztott. A hollandok naponta mindössze 25 kWh fogyasztást számolnak az elektromos hajtásra, tehát ugyanennek a munkának 9125 kWh az energiaigénye. Ha ehhez hozzászámítjuk azt a gázolajmennyiséget, ami a kocsi manőverezéséhez szükséges az udvarban és az istállóban, akkor körülbelül 35 000 kWh előny marad energetikai szempontból.

A MoRe-E rendszerrel a gazdaság a gázolaj mellett a traktor kopását is megtakarítja, illetve legjobb esetben traktorra sincsen szükség, ha valóban a rakodót használják a takarmány szállítására. A rendszer így nyolc éven belül megtérül. Ehhez azonban a gazdaságnak magának kell előállítania az áramot, pl. egy napelemes rendszerrel, különben nem érjük el ezeket a megtakarításokat. A beruházás költsége a jelenlegi akkumulátor árak mellett 700-1000 euró/kWh akkumulátorkapacitás közötti: a MoRe-E rendszer az első becslések szerint körülbelül 55 000-65 000 euróval kerül többe, mint a traktorról TLT-vel működtetett takarmánykeverő kocsi!


A 82 kW-os vízhűtéses elektromotor helyettesíti a kardántengelyt.

 

További részletek

  • A motor elektronikus túlterhelés elleni biztosítása 2500 Nm.
  • A csiga fordulatszáma 17 és 32,5/perc fordulatszám között állítható. A jövőben két fix fordulatszámmal üzemelnek majd a gépek.
  • Az akkumulátor töltése 380 voltos tápegységről történik. A töltési idő körülbelül hat óra. Az akkumulátor nem igényel karbantartást.

A töltési idő kb. 6 óra. Az autóakkumulátor a rádiójeles távirányításra szolgál.

 

Összegzés

Aa Motrac és a Reesink Agri a MoRe-E rendszerrel egy akkumulátortechnikával működő keverő kocsit hozott létre.
A lítiumionos akkumulátor figyelemre méltó teljesítményt nyújt: 390 Volt és 100 Ah esetén a motor akár 82 kW teljesítményt is képes továbbítani a két keverőcsigához. A megtakarított energia és egy kis idealizmus érvelhet az 55 000 eurós beruházás mellett. A keverő kocsik jól használhatók az akkumulátortechnikával, mivel a nap folyamán csak meghatározott időszakokban használják azt, és van elég idő a telepek feltöltésére.

MoRe-E Akku (A gyártó adatai)

Akkumulátor

lítiumion-akkumulátor

Feszültség

390 Volt

Kapacitás

39 kWh, 100 Ah

Töltési ciklusok száma

4000 80%-os teljesítmény mellett

E-Motor

frekvenciavezérelt max. 82 kW

Akkumulátoros hajtás tömege

500 kg

Hidraulikus hajtás

12 V-os motor

Vezérlés

rádiójellel vezérelt

Nettó ár

kb. 55 000 euró (2019-es adat)

 

Szerző: Tobias Bensin | Fotók: Tovornik

agrotrend.hu – Profi Mezőgazdasági Gépmagazin

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés