Gépesítés

Technika

MHT „SZÍVÓGÁZÚTIMOZDONY”

A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára 1914-ben a kor kihívásaira MHT „SZÍVÓGÁZÚTIMOZDONY” néven gyakorlatilag traktort fejlesztett, amely szívógázmotorral üzemelt.

A hadiállapot üzemanyag hiányára válaszul az erőgép számára fa, szén illetve mezőgazdasági melléktermék felhasználására épülő gázgenerátor biztosította az üzemanyagot.

1870-ben alapították a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárát, majd 1873-ban átalakult és Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (MÁV Gépgyár) néven működött. 1925-ben vette fel a közismert MÁVAG nevet és vált védjegyé, ezért e gépeket a köznyelv röviden csak e névvel azonosítja.

E korszakban már verseny bontakozott ki a gőzgépek és a belsőégésű motorral működő mezőgazdasági erőgépek piacán. Az útkeresés részeként az egyik legnagyobb magyar gépgyár  – a MÁV Gépgyár – új termékkel jelentkezett a piacon. A 10 országban szabadalmaztatott „MH” szívógázlokomobil erőforrásra alapozva „útimozdony”-t szerkesztett a gőzgépes tradícióra építve. Az új konstrukció hordozza a kor traktorának valamennyi műszaki jellemzőjét.

A mezőgazdasági célú erőgép ötvözte a gőzgépek, lokomobilok és „járva működő” traktorok előnyeit. Álló helyzetben gazdasági gépek hajtására volt alkalmas, így cséplőgépeket és más gazdasági üzemeket (malmokat, szivattyútelepeket) működtetett. Képes volt menet-közbeni munkavégzésre is, azaz megfelelt a traktor elvű működésnek, így vontatásra, vagy szántásra is alkalmazták. A fentieken túl – a tradícióval nem szakítva – kötéldob felszerelésével kétgép-rendszerű szántásra, azaz „gőzgépes” üzemmódra is alkalmas volt. Mai szóhasználattal az MHT szívógázútimozdony 3 az 1-ben típusú termékként került forgalomba.

A gép vázát U profilú vas keret képezte, erre került felépítésre elől a 30-32 LE teljesítményű motor, hátul a gáz fejlesztésére szolgáló gázgenerátor és a gáztisztító. Az erőátvitel lánchajtással került megvalósításra, dörzskapcsoló biztosította az erőátvitel kapcsolását. Sebességváltóval rendelkezett, előre két menetsebességgel (2, 4 km/óra), illetve hátra egy 1 km/óra sebességgel volt képes haladni. Teher-vonóképessége 10-20 tonna! A kormányzást csigakerék áttételű kormánymű biztosította, amellyel 6 m fordulási sugarú manővererezésre volt képes.

A termék kereskedelmi sikerét jelzi, hogy a hazai és európai értékesítések mellett sikeresen alkalmazták Algírban és Marokkóban is. A nemzetközi siker hatására a gyártó korszerűsítette mezőgazdasági erőgépét és 1929-ben MÁVAG szívógáz ekemozdony néven kezdte forgalmazni!

Több mint 10 évig forgalmazták. Szénhidrogén hiányos időszakban a szívógáz működési mód és a 3 az 1-ben funkció sikeres volt. A traktor koncepciója a kor színvonalán újragondolva is érdekes konstrukciókat eredményezhet. De a mezőgazdaságban a háború által kikényszerített intenzív ipari fejlődés hatására az „univerzális traktorok” váltak uralkodóvá.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

 

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nyakas Farm
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés