Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

MÁVAG PT TRAKTOR

A traktorok sikereit tapasztalva a MÁVAG (Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak, Budapest), a szívógáz-ekemozdony gyártása mellett, 1925-ben (95-éve) új traktorral jelentkezett MÁVAG PT márkanéven

A traktor a már ismert klasszikus traktor építési-elvet követte. A motort nem a MÁVAG készítette, ezért többféle motorral is szállították.

A traktor első sorozatát Austro-Fiat motorokkal szerelték, amelyet a győri Willenpek Gépgyár (később RÁBA) gyártott licenc vásárlás alapján, míg más szerkezeti elemei osztrák gépgyárakból kerültek ki.

Az Austro-Fiat benzin, petróleum üzemű motor felül szelepelt négyütemű, 2×2 hengeres, álló elrendezésű erőforrás volt. A motorszerkezet műszaki érdekessége, hogy a hengertömb két részből állt, két hengert egy tömbbe
építették. Pallas típusú porlasztóval, Bosch-típusú gyújtórendszerrel és centrifugális regulátorral működött. Benzin üzemnél 32 LE, petróleum üzemnél 28 LE teljesítményt biztosított 900 f/perc üzemi motor fordulatszám mellett. A hengerfurat/löket mérete 105/140 mm, a forgattyús tengelyt három helyen csapágyazták.

A hajtó- és a kiegyenlítőmű zárt öntvényházban került elhelyezésre. A tengelykapcsoló kimenő tengelyét kapcsolóhüvely kötötte össze a sebességváltó tengelyével. A traktor három előremenet 3.5, 5, 9 km/óra és egy hátramenet 2.5 km/ó sebességgel rendelkezett. Járószerkezete vaskerekes, a vonókerekeket a differenciál tengelyről fogaskerekekkel hajtották. A 2930 kg tömegű gép kormányzása csigakerekes rendszerű volt.

1928-ban a MÁVAG Gépgyár az erőgép továbbfejlesztéseként új konstrukcióval jelentkezett. 1928-29 év fordulóján M.Á.V.A.G. traktor típusnév alatt, majd későbbi hirdetésekben MÁVAG 35 PT típusnéven szerepelt és forgalmazták. A mezőgazdasági hasznosításon túl ipari-vontató változatban is gyártották. Korabeli leírásokban petróleum, benzin, vagy nyersolaj üzemre tervezték, ugyanakkor a PT jelzés a petróleum traktor megnevezésre utalt.

Erőforrása MÁVAG gyártmányú karburátoros, négyütemű, négyhengeres álló elrendezésű motor volt. Paramétereiben követte elődje jellemzőit.

Hengerfurata 105 mm, lökete 140 mm, üzemi fordulatszáma 900 f/perc. A típusnévben szereplő 35 szám a motor névleges teljesítményére utalt. A traktor gyakorlati teljesítménye petróleummal 30 LE, míg benzines üzemmódban 35 LE. Pallas III karburátorral és Bosch gyújtási rendszerrel szerelték, kenése kényszerolajozású, hűtése termoszifonos. Közlőműve teljesen zárt, tengelykapcsolója száraz lamellás, sebességváltója előre három (3.5-4.6-8.1 km/óra), hátra egy fokozattal (2.4 km/óra) rendelkezett.

A hazai mezőgazdaságban az 1920-30 évek fordulóján a traktorok térnyerése mellett még a helybőlszántás technológiája is használatban volt. E kettőség jellemezte a MÁVAG erőgépkínálatát is. Az MHT „szívógáz-útimozdony” forgalmazása mellett, újszerű traktor konstrukcióval is jelen volt a piacon.

Több mint 10 évig fennmaradt e párhuzamosság a MÁVAG mezőgazdasági erőgép kínálatában. A MÁVAG PT traktor előfutára volt az 1930-ban MÁVAG BN 40 típus jelzéssel megjelent traktorának.

dr. Hentz Károly 
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés