Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

KÖZGÉP M-63 traktor

A KÖZGÉP M-63 mezőgazdasági eszközhordozó traktor nem közismert hazánkban. Magyar mérnökök 40 éve a típus megalkotásával olyan új elvű, és szerkezetű forradalmi konstrukciót alkottak, ami a mai korszerű erőgépek koncepcionális alapját képezi. Az M-63 ma is figyelemre méltó, illetve versenyképes koncepciót hordoz!

1983-ban az illetékes minisztériumok, a Mezőgépfejlesztő Intézet (MEFI), valamint IKR Bábolna megállapodása alapján jelölték ki a KÖZGÉP-et az új eszközhordozó mezőgazdasági erőgép kifejlesztésére. Hazai gyártással próbálták kiváltani a tőkés importból drágán beszerezhető többcélú eszközhordozó traktort. Hasonló rendeltetésű traktorok a KGST országok kínálatában nem voltak. Állami megrendelésként megfogalmazták, hogy „az új traktort úgy kell kialakítani, hogy a mezőgazdaságban, továbbá kommunális célokra és erdészeti munkákra is használható legyen.” Az is fontos szempont volt, hogy az új traktor szinte teljesen hazai előállítású egységekből épüljön fel!

Fotó: KÖZGÉP M-63 mezőgazdasági erőgép

A Közúti Gépellátó Vállalatot (KÖZGÉP) 1951-ben alapította a Közlekedési Minisztérium. Alapfeladata az útépítést szolgáló gépgyártás, útfenntartás gépesítése volt. További feladata a közúti közlekedéshez szükséges acélszerkezetek gyártása, építése volt, de a hazai ipari és mezőgazdasági erőgépgyártásba is bekapcsolódott.

Fotó: KÖZGÉP M-63 struktúrája

Nem előzmény nélküli, hogy a KÖZGÉP mezőgazdasági erőgépet készített. Egyrészt a Vörös Csillag Traktorgyár 35 LE-s Ízelt Alapgép típusnéven már próbálkozott funkcionális moduláris erőgéppel az 1970-es években. Másrészt a KÖZGÉP az 1980-as évek elején VARUTA 61 típusjelzéssel útépítési technológiai feladatokra útépítő-gépláncot készített, valamint 1983-ban a VARUTA 62-es típusával erdészeti közelítő-traktort (forwarder) gyártott.

Fotó: KÖZGÉP M-63 eszközhordozó

A VARUTA erőgépek bázisán, M-63 típusnév alatt kifejlesztett mezőgazdasági erőgépet 1984-ben mutatták be. Az M-63 mezőgazdasági eszközhordózó TRAK rendszerű erőgép volt. Úttörő mérnöki-koncepció volt a mindkét irányban fordítható, aszimmetrikus, oldalra kihelyezett vezetőfülke. A traktor alkalmas volt saját alvázán eszközöket hordozni, valamint elől és hátul is képes volt munkagépek kapcsolására és működtetésére. Az erőgép előre és hátra – hidrosztatikus hajtásrendszer segítségével – fokozatmentesen szabályozható munkasebességgel – 0-17 km/ó – rendelkezett. A konstrukció mindkét haladási irányban teljes értékű erőgép funkciót biztosított korszerű munkagép kapcsolási adapterekkel. Talajművelési, vetési, növényápolási és betakarítási munkafeladatokban volt alkalmazható, de szállítási- és kommunális feladatokban is eredményesen szerepelt. Funkcionális hasznosítási sokszínűségét az alábbi ábra szemlélteti.

Fotó: KÖZGÉP M-63 funkcionális hasznosítási koncepció

A 110 LE (81 kW) teljesítményű és 6000 kg tömegű erőgép az IKR rendszerben a Bábolnai Napok keretében mutatkozott be és átesett a technológiai és típusvizsgálatokon. Sorozatgyártásáról nincsenek hiteles adatok és nem ismert fennmaradt példánya sem. Nem sok információ maradt fent a traktorról, miközben koncepciója a mai korszerű erőgépek alapját is képezhetné. Üzemi vizsgálatok alapján a KÖZGÉP új fejlesztések irányába fordult. Az M-63 koncepció és a konstrukció sikerességét jelzi, hogy a későbbiekben a VARITRAK gépcsalád alapját képezte, de erről majd a cikksorozat következő heti cikkében számolunk be.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

 

 

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés