Gépesítés

Technika

Ezek a traktorok kapták a legtöbb pontot – kiosztották az „Év traktora 2018” díjakat

Ebben az évben immár 21. alkalommal került sor az „Év traktora” választásra és a címek odaítélésére. A 25 tagú európai zsűri – amelynek tagja e cikk szerzője – ez alkalommal is négy kategóriában választotta meg a 2018-as év traktorait. A 23 jelölt közül három kategóriában 15 – kategóriánként 5-5 – traktor került be a megmérettetésre került finalisták közé. A negyedik „Best Design 2018” a legszebb formatervezésű traktor kategóriában pedig mind a 15 traktor versenyzett a cím elnyeréséért.

A traktorok az innovációs tartalmuk és a műszaki paramétereik mellett a gyakorlati tesztekben mutatott teljesítményük, használhatóságuk, viselkedésük, kezelhetőségük alapján is megméretésre kerültek. A zsűri tagok ezek alapján pontozással értékelték az egyes traktorokat – köztük a motorikus tulajdonságokat, a sebességváltót, a hidraulikus jellemzőket, a fedélzeti elektronikát, a vezetőfülke kialakítását, a kezelést és komfortot, az opcionális választási lehetőségeket, az egyedi innovációkat és a küllemet, a formát, a dizájnt. A zsűritagok pontszámainak összesítése alapján a legtöbb pontot szerzett traktorok lettek a kategória győztesei.

Az „Év traktora 2018 – Tractor of the Year 2018” szántóföldi kategória nyertese a Valtra Versu T 254 Smart Touch traktor lett. A Valtra nagyobb teljesítménykategóriájú T 254 modelljének gazdaságos, Versu felszereltségű sokoldalú nehéz univerzális traktora korszerű műszaki paramétereivel, intelligens alvázával, erős hidraulikájával, megbízható felhasználóbarát kivitelével, „okos” fedélzeti elektronikájával érdemelte ki a megtisztelő címet.

A traktorban hathengeres, 24 szelepes, turbó intercooleres, 7,4 liter lökettérfogatú elektronikusan vezérelt, nagy befecskendezési nyomással dolgozó Agco Power 74 AWF gazdaságos üzemű dízelmotor található. A motor alacsony 1900 f/min fordulatszámon szolgáltatja 173 kW (235 LE) névleges és Sigma Power teljesítménynövelővel a 199 kW (271 LE) maximális teljesítményt. A motor Eco Power (gazdaságos) üzemmóddal is rendelkezik. A motor maximális nyomatéka 1000 Nm. A motor egy liter lökettérfogatra 31,8 LE/l névleges, ill. 36,6 LE/l maximális fajlagos teljesítmény jut. A lökettérfogatra vetített max. nyomatéka pedig 135 Nm/lit.

A traktor teljesítménytömege 31,1 kg/LE. A motor füstgázkezelő rendszerében DOC (dizeloxidációs) és SCR/Ad Blue (szelektív-katalikus-redukciós) katalizátorok találhatók. Ezekkel a traktor a jelenleg legszigorúbb Tier 4 final/Stage IV levegőtisztasági normatívákat képes teljesíteni. Ezek a mutatók kedvező motorikus paramétereket takarnak.

A Valtra T 254 traktor háromféle (Active, Versu és Direct) felszereltséggel készül. A Versu változatban egy új fejlesztésű automatikus vezérlésű (gázpedál működtetésével, lefelé és felfelé kapcsolású) 30 előre, 30 hátra fokozatot tartalmazó robotizált powershift sebességváltó található, amely 0,4 és 57 km/h sebességtartományt fog át. A terhelés érzékelős hidraulikus rendszerét alapkivitelben 115 l/min szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki, amely opcióban 200 l/min teljesítményűre cserélhető.

A hátsó függesztő műve max. 9500 kg tömegű munkagépek felemelésére képes egyedülállóan 890 mm-es magasságba. Az integrált mellső függesztő szerkezet max. terhelhetősége 5100 kg. A külső elektrohidraulikusan vezérelt, hidraulikus csatlakozók száma 2 és 5 db között választható meg. A homlokrakodó elektro-hidraulikus működtetéséhez szükséges vezérlések is a hidraulikus rendszer részét képezik.

fotó: tractoroftheyear.org

A traktor standard TLT-je kétfokozatú 540 és 1000 f/min fordulatú, amely további négyféle Eco fokozatokat, ill. sebességarányos fokozatot tartalmazó TLT kombinációkra cserélhető. A traktor mellső kormányzott tengelye rugózott kivitelű és Quick Steer változtatható sebességű kormányzással is felszerelhető.

Az 5 oszlopos csupaüveg vezetőfülke pneumatikus rugózású, kényelmes, ergonómikus, 180 fokban elforgatható pneumatikus rugózású vezetőüléssel Valtra Arm kartámasszal és kezelőszervekkel, valamint SmartTouch terminállal felszerelt fedélzeti elektronikával. Opcióban Twin Trac kiegészítő kezelő szervek is rendelhetők hátramenetben történő munkavégzéshez.

A fedélzeti elektronika ISOBUS-ra GASS térinformatikára és Valtra Fuse stratégiára épül és a precíziós gazdálkodás legtöbb eleméhez használható (automata kormányzás, telemetria, szakaszolások stb.). A SmartTouch terminál egy multi funkciós vezérlőkart és 9 collos érintő képernyős monitort takar. Az összes működtetési funkció a Valtra Arm karfára került. Az intelligens SmartTouch technológia lehetővé tette, hogy a traktor powershift sebességváltója úgy működtethető, mint egy CVT váltó. Az érintőképernyős monitor intuitívabb és egyszerűbben kezelhető, mint egy okos mobil telefon, és korlátlan munkagép profil létrehozását teszi lehetővé.

Az „Év legszebb traktora 2018 – Best Design Tractor of the Year 2018” címet is a Valtra Versu T 254 Smart Touch ttraktor nyerte. Ritkán fordul elő, hogy egy traktor két címet is begyűjtsön. A Valtra T 254 traktor elegáns külsővel, kívánságra többféle színnel és fényezéssel készül, amelynél jól érvényesül a tartalom és a forma egysége. Tetszetős áramvonalas felépítés, az új formatervezésű és praktikus kialakítású hűtőmaszk, az ívelt fülkeoszlopok, légbeszívó és kipufogó dob igényes tervezést takar.

Az „Év farmmindenes traktora 2018 – Best Utility Tractor of the Year 2018” kategóriában az első helyet a McCormick X 6.440 VT-Drive traktor érdemelte ki. A traktor a jó motorikus tulajdonságaival, a kezelőbarát, változó terhelési viszonyokhoz jól alkalmazkodni képes VT-Drive fokozat nélküli sebességváltójával, komfortos vezetőfülkéjével és sokoldalúságával érdemelte ki a címet.

fotó: tractoroftheyear.org

A traktor FPT gyártmányú, négyhengeres, 4,5 literes, 16 szelepes, turbó-intercooleres NEF 4-es motorjának névleges teljesítménye 94 kW (128 LE), Boost teljesítménynövelővel pedig 103 kW (140 LE) max. teljesítményt képes szolgáltatni. A motor maximális nyomatéka pedig 578 Nm. Az egy liter lökettérfogatból a motor 28,5 LE/l névleges és 31,1 LE/l maximális fajlagos teljesítményt képes nyújtani. A lökettérfogatra vetített fajlagos nyomatéka pedig 128,4 Nm/l. A traktor teljesítmény/tömegaránya pedig 38,2 kg/LE.

A munkagépes terheléses tesztek során a traktor motorja dinamikusan viselkedett és képes volt a terhelésingadozásokat jól áthidalni. A VT-Drive sebességváltója két alacsony (L/Low), ill. két gyors (H-High) tartományba kapcsolható, előre-hátra menetben is és a kapcsolt tartományokban a gázpedál működtetésével automatikusan változtatja a traktor sebességét. Az automata üzemmód kézi üzemmódra is átváltható. A traktor legnagyobb sebessége előremenetben 50 km/h, hátramenetben pedig 21 km/h.

A traktor CC (Closed Centre) hidraulikus rendszerét 110 l/min teljesítményű szivattyú szolgálja ki 200 bar nyomáson. A hátsó hidraulikus emelőszerkezete 5400 kg-mal, az opcionális mellső pedig 2500 kg-mal terhelhető, külső hidraulikus csatlakozók száma 3 és 5 között választható meg. A hidraulikus homlokrakodó elektro-hidraulikus vezérlése is a hidraulikus rendszer részét képezi.

Alapkivitelben a traktorhoz kétfokozatú 540/540 Eco f/min fordulatszámú TLT tartozik, de opcióban 540/540Eco/1000/1000Eco f/min TLT is rendelkezésre áll. A traktor merev és rugózott (Carraro) mellső híddal is készül.

Vezetőfülkéje négyoszlopos csupaüveg, komfortos „De Luxe” kivitelű, pneumatikus rugózású vezetőüléssel, teleszkópos és dönthető kormányoszloppal, jobbkarfás multifunkciós kezelőpulttal, klímával és tetőablakkal. A fedélzeti elektronikája ISOBUS és GNSS (GPS+GLONASS) kompatibilis, valamint és PSM (Precision Steering Management) automatakormányzással is felszerelhető.

Az „Év speciáltraktora 2018 – Best of Specialized Tractor of the Year 2018” – címre a Fendt 211 Vario V traktort tartotta érdemesnek a zsűri. A keskeny (1,08 m) építésű szőlőművelő traktor kompakt felépítésével, a kategóriájában egyedül álló, fokozatmentes (Vario) sebességváltójával, fordulékonyságával, mellső tengelyrugózással, könnyű kezelhetőségével, a kényelmes és ergonomikus szűrt levegőjű vezetőfülkéjével, sokoldalú munkagép kapcsolási lehetőségeivel érdemelte ki az elismerést.

A traktornak a Precision Markes által felszerelt „X-pert”, modellváltozata ültetvényekben vezetőnélküli robotüzemben autonóm, vagy távirányítású traktorként is üzemeltethető, amelyet egy 3D Gyroskop érzékelő, GNSS RTK navigáció, CanBus belső vezérlés és kerékszenzoros elektrohidraulikus kormányzás tesz lehetővé.

fotó: tractoroftheyear.org

Üzemanyagtakarékos, háromhengeres, 3,3 literes elektronikusan vezérelt Common Rail befecskendezésű Agco Power 33 AWI motorjának névleges teljesítménye 74,3 kW (101 LE), maximális teljesítménye pedig 82 kW (112 LE) motor, füstgáz kezelőrendszere EGR+DOC-ra épül. A motor egy liter lökettérfogatára 30,6 LE/l névleges, ill. 33,9 LE/l max. teljesítmény, valamint 146,4 Nm/l max nyomaték jut, amelyek ebben a kategóriában kiváló értékek.

A traktor teljesítménytömege 29 kg/LE, amely pótsúlyozással növelhető. Az ML 70 típusú Vario fokozat nélküli sebességváltója 0,02-40 km/h sebességtartományban mindig optimális teljesítmény átadást biztosít a munkavégzés során. A motor és a hajtómű munkáját Vario TSM (Tractor Management System) hangolja össze és optimalizálja a teljesítmény átvitelt. A traktor 7,2 sec alatt képes 40 km/h-ra felgyorsulni. A rugózott mellső tengely felett elkeskenyedő alváz és a Rection kormányzás nagy, 58 fokos elkormányzási szöget és kis fordulókör átmérőt kölcsönöz a traktornak. A traktorra hátul, elől és a tengelyközbe is függeszthetők munkagépek.

A traktor hidraulikus rendszerét alapkivitelben 76 l/min szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki, amely opciósan 106 l/min teljesítményűre cserélhető. A hátsó függesztő szerkezetének max. emelőképessége 2775 kg, az opcióban rendelhető integrált mellsőé 2390 kg. A hátsó TLT-je háromfokozatú 540/540 Eco/1000 f/min fordulatszámokon üzemeltethető.

Az opciósan választható mellső TLT fordulatszáma 540 vagy 1000 f/min lehet. Az aktív szenes levegőszűrővel felszerelt vezetőfülke a méreteihez képest kényelmes és ergonomikus, sík fűthető padozattal és nyitható tetőablakkal rendelkezik. A fülkében állítható légrugós vezetőülés, Vario joystick fordulatszám memóriával és Tempomattal, valamint multifunkciós vezérlőpult található. a TLT vezérlés automatikusan összehangolt az emelőszerkezetek működésével. A fülke klímaopcióban érhető el.

agrotrend.hu / Dr. Hajdú József

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés