Gépesítés

Technika

JÁFI M-25 TRAKTOR

1955 közepén került sor az M25 traktor kifejlesztésére.

1955 közepén a KM 18 típusú traktorok és az M-18 típusú motorok fejlesztési programját leállították, és utasították a Járműfejlesztési Intézetet (JÁFI) egy 25 LE teljesítményű traktor és motor kifejlesztésére. A gazdasági irányvonal változásával, és a ZETOR K-25 traktor térnyerésével az intézet feltűnően rövid idő alatt kialakította az M-25 mindenes traktort.

Fotó: JÁFI M-25

A JÁFI M-25 típus hátsókerék hajtású, a kor műszaki színvonalán korszerűnek minősülő, univerzális mezőgazdasági traktor és vontató volt. Fúvott gumiabroncsaival 25 km/óra sebességre volt képes. Műszaki újdonsága, hogy mind a has-magassága, mind a nyomtávja állítható volt a sorközművelési feladatokhoz.

Erőforrását is a JÁFI tervezte – a Steyr motor hazai első adaptációjakor kialakított, DT-413 típusú motor alapjaira építve -, létrejött a Csepel motorcsalád 2 hengeres tagja! A 25 LE teljesítményű motor álló, kéthengeres, vízhűtéses, előkamrás dízel-motor volt. A motor geometriájában és felépítésében követte a Csepel D-413 motort, számos alkatrészében azzal megegyezett.

Fotó: JÁFI M-25

A klasszikus traktorelvre épülő erőgépet a JÁFI tervei alapján a Vörös Csillag Traktorgyár (VCST) közreműködésével készítették el, a Csepel Autógyár 25 LE teljesítményű JÁFI kísérleti motorjával. 1955-ben a prototípus-traktor elkészült két példányban és kiállították az őszi Mezőgazdasági Kiállításon.

A JÁFI M-25 traktorból a VCST budapesti gyárában a 0. sorozatban 5 kísérleti példány készült. 1956 közepéig jó eredménnyel befejezték az állami gazdaságokban a 2000 órás szántóföldi kísérleteket is.

A JÁFI feladatát teljesítve gyártásra átadta az M-25 univerzális traktor terveit. A Csepel Autógyár 1956-ban szériásította a motort. Ennek során a Földművelésügyi Minisztérium és a VCST kérésére jelentős átalakításokat végeztek el. A forgattyúsház öntöttvas anyaga könnyűfémre változott. Elhagyták a dugattyúfenekek olajhűtését. A motor bütyköstengelyéről működtetett befecskendezőszivattyút alkalmaztak, a szabályozót pedig beépítették a motorba. Az így módosított motor DT-213 típusnév alatt került sorozatgyártásra. Az U-28-as traktorcsalád motorjaként vált ismertté, de később számos haszonjármű és gép erőforrásaként is alkalmazták. 1980-ig gyártották, többszöri módosítással 25.130 db készült a már 28 LE-s motorból.

Fotó: JÁFI M-25

A Vörös Csillag Traktorgyár – miután a traktorfejlesztés 1957-ben visszakerült a gyárhoz – a JÁFI M-25 terveit módosította, sorozatgyártásra továbbfejlesztette. Önhordó kivitelben U-28 típusnéven, 4 típusvariációban sorozat-gyártotta és sikeresen forgalmazta.

Az M-25 traktor története a hazai mezőgazdasági gépgyártás egyik minta-értékű sikertörténete. Bár sorozatgyártásra nem került – ez nem is volt cél – viszont egy tömegesen gyártott motor és egy nagy sorozatban gyártott traktor alapjait teremtette meg. A bemutatott fejlesztés és kooperációk szakmai sikert hoztak a magyar traktorgyártás történetében. Jó példa a műszaki fejlesztő és a gyártó gazdasági szervezetek együttműködésére, a létrejött műszaki termékek a traktorgyártáson túl számos gazdasági ágban hasznosíthatók voltak.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

 

 

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés