Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

HSCS R TRAKTOR-SZÉRIA

A Hofherr–Schrantz–Clayton-Schuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. (HSCS) a 20 század közepén a hazai mezőgazdasági gépgyártás meghatározója volt.A HSCS R traktor-széria 1936-ban mutatkozott be.

Ez időszakban a hazai gazdaságok döntő többsége HSCS márkájú traktort használt. A HSCS 15 évi traktorgyártási tevékenysége során több mint 20 Hofherr traktor típust eredményezett. A gyakorlati sikerek hatására, valamint az 1932-ben bemutatott R-25 és az L-25 HSCS traktor – erről itt írtunk – nemzetközi sikere vezetett el egy teljes új motorcsalád és egy új traktor-széria kifejlesztéséhez. A HSCS R traktor-széria 1936-ban mutatkozott be.

Fotó: R 20-22 traktor

A műszaki fejlődés, a gépgyártás-technológia fejlődése és a Hofherr gyár motor-technikai fejlesztései új konstrukciót eredményeztek. A fejlesztés célja az üzembiztonság fenntartása mellett, a tömeg és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése, valamint az ár mérséklése volt. Az R széria volt az első a magyar traktorgyártás történetében, amikor teljesítmény lépcsőben, egy időben több típus jelent meg kereskedelmi forgalomban!

Fotó: R 20-22 szerkezet

Már az 1932-ben megjelent R-25 és az L-25 traktorok is új konstrukciójú nyersolajüzemű, kétütemű diesel motorral készültek. További korszerűsítésekkel az izzófejes egyhengeres motor új generációját alkották meg. Kifejlesztettek egy három erőforrásból álló R motor típuscsaládot, amely 20, 30 illetve 50 LE teljesítményű motorokat foglalt magába. Az égéstér kialakítása a bevált R-25 típusú motor szerkezetét hordozta, míg a motor-geometriában a teljesítmény igény alapján változtak a paraméterek, amelyek az alábbi táblázatban kerültek összefoglalásra. A henger a hűtőköpennyel egy darabból volt öntve és az öntvény egyben alvázként is funkcionált. A főtengelycsapágyak kenése a központi olajozón keresztül történt. A motor szabályozását, a tüzelőanyag-szivattyú löketének változtatásával érték el. Hűtése vízzel történt, amit a motor üzeme alatt egy centrifugál-szivattyú tartott mozgásban. A hűtést ventillátor segítette, amelyet a vízszivattyúval közös tengelyre szereltek.

Fotó: R-széria motor paraméterei

A HSCS Rt-nél az új motorcsaládra építve, az R jelzésű traktor-széria kifejlesztése is megtörtént. R 20-22 típusjelzéssel készült a legkisebb teljesítményű traktor. A széria következő tagjaként megjelent az R 30-35 típusú traktor, amely a teljesítmény szerinti középső erőgép volt. Forgalomba került a HSCS R-széria legnagyobb teljesítményű tagja R 50-55 típusjelzéssel.

Fotó: R 30-35 típusú traktor

 

A traktor szerkezeti elemeiben, jellegében az eddig forgalmazott R-25 típus struktúráját követte. A méretbeli módosulások a teljesítmény lépcső szerint gyakorlatilag arányosan változtak.

Az R 50-55 típus a HSCS Rt által gyártott és egyben a magyar korabeli traktorgyártás egyik – a HSCS K 50-55 mellett – legnagyobb teljesítményű kerekes traktortípusa volt! Készült „szántótraktornak körmös kerekekkel” és Magyarországon kívül LE ROBUSTE R 50-55 homloklemezzel forgalmazták. Készült R 50-55 STRANDARD típus, amelyet univerzál kerékaggyal szállítottak fúvott gumiabroncsokhoz és vas kerekekhez. Ipari kivitele a RI 50-55 típusú traktor volt, amelyet szállító-vontató traktorként használtak, de a mezőgazdaságban is sikeresen alkalmaztak.

Fotó: R 50-55 traktor

Az R szériával egy időben a lánctalpas járószerkezetek elterjedésével, L szériaként lánctalpas traktorok sorozatgyártása is megkezdődött a HSCS Rt-nél, de erről a rovat következő cikkében emlékezünk meg.

 

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés