Gépesítés

Technika

HSCS K 20 TRAKTORCSALÁD

A HSCS Rt.-t a traktorok iránti növekvő kereslet új fejlesztésekre ösztönözte.

A MEZ 20 traktorcsalád (erről korábbi cikkünkben itt írtunk) gyakorlati tapasztalatai alapján új konstrukcióval jelentkezett- K 20 típusú traktorával -, amelyet 1926-ban mutatott be.

A HSCS K-típusú erőgépével megalkottak egy olyan új szerkezeti struktúrát, amely az elkövetkező időszakban gyártásra kerülő gépek alapkoncepciója lett. A motort megfordították, a hengerfej a két mellső kerék közé került, kialakult a klasszikus nyersolaj traktor struktúrája. A traktor homlokfelületén elhelyezett hűtőszerkezet a traktor jellegzetes megjelenési formáját eredményezte. Újdonsága volt, hogy könnyűfém dugattyúval készült.

Egyszerű megbízható szerkezete mellett az ára az előző traktorokhoz képest lényegesen csökkent. „Nagyobb teljesítmény csökkentett súly mellett új külső forma, korszerű elv”, ez lett a HSCS K traktorcsalád kereskedelmi szlogenje. A gyár „könnyű típusú traktor” minősítéssel forgalmazta, feltételezhetően a K típusjelzés is erre utalt.

A K 20 típusú traktor bemutatását követően 1927-ben bemutatkozott a K 26 típusú traktor, amely egyhengeres, szelep- és mágnes nélküli izzófejes motorral készült. Fekvő, kétütemű motorja, 475 f/perc mellett 26 LE teljesítményt adott. Üzemanyag ellátása kényszeradagolás, gyújtása izzófejes, indítása benzinlámpa-előmelegítéssel valósult meg. Olajozása központi, hűtése redőnnyel szabályozható radiátoros. Regulátora centrifugális elvű, mely a nyersolaj-adagoló szivattyú löketét változtatta. Áttételi szerkezetét homlok-fogaskerekek alkották zárt hajtóműházban.

1928-ban került kereskedelmi forgalomba a K 28 típus. Szerkezete azonos volt a család megelőző típusaival. Egyedüli változtatás a motor üzemi fordulatának emelése volt. A típusjel 28-as száma a traktor teljesítményére utalt. Először fejlesztettek a traktorhoz külön munkagépet – ekét és egyéb talajművelő gépeket -, amely jobb energetikai-illesztést és munkaminőséget eredményezett. A típus nemzetközi sikereket hozott, Le Robuste K 28 név alatt többet értékesítettek külföldön, mint Magyarországon!

A K 35 típus 1929-ben került forgalomba. A traktorcsalád topológiájának folytatója, növelt motor teljesítménnyel. Erőforrásának hengerfurata 210 mm-ről 220 mm-re nőt, a löket változatlanul 240 mm volt. A motor fordulatszámát 500-ról 575 f/perc-re emelték. A változtatások hatására motorteljesítménye 35 LE-re emelkedett. Vonóhorog teljesítménye mérések alapján 13,2 LE lett.

A típuscsalád tagjaként a K 45 1931-ben jelent meg. A motor teljesítményét tovább emelték. Furata 250 mm-re, lökete 290 mm-re nőtt. A motor fordulatszámát csökkentették 500-ról 475 f/perc-re, ezzel növelték az üzembiztonságot. Motorteljesítménye 45 LE-re, vonóhorog teljesítménye 19,6 LE-re emelkedett. A hátsó hajtott kerekek mérete 1100 mm-ről, 1250 mm-re nőtt. A felfekvő felület szélessége 150 mm-ről 300 mm-re emelkedett. Módosították a kapaszkodó bordák alakját és számát is.

1931-ben K 45/50 típusként jelent meg a legnagyobb teljesítményű példánya a családnak. A motor fordulatának emelésével érték el az 50 LE-s teljesítményt. E típus Le Robuste K 50 CV típusjelzéssel Európában sikeres termék lett.

A K 20-as traktorcsalád megerősítette a HSCS Rt. hazai piaci pozícióit. A mezőgazdaságban legtöbb működő traktor a Hofherr márkához kötődött a két világháború között. A K 20 traktorcsalád külföldi sikere a HSCS Rt. traktorgyártását nemzetközi élvonalba emelte.

dr. Hentz Károly 
igazgató, főmuzeológus
Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum


agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés