Gépesítés
Technika
Hardi Navigator 4000 vontatott szántóföldi permetezőgép
A Navigator 4000 permetezőgépet 27 m széles „DeltaForce” szórókerettel teszteltük a tavalyi idényben. Olvassák el, hogy mi volt „irányadó”, és hol tudnának a dánok még jobb úton haladni!
A „Commander” zászlóshajó és az egyszerű „Ranger” vontatott permetezőgép mellett a Hardi már 2007 óta szerepelteti a programjában a középső „Navigator”-sorozatot. A permetezőgép jelenleg 3000 és 6000 l közötti méretben, négyféle tartálytérfogattal, valamint 18-39 m közötti munkaszélességben, három szórókeret-változatban áll rendelkezésre. A jól ismert hátsó szórókeret-kormányzással ellátott Commander-változattól eltérően a Navigator opcionálisan, de „csak” vonórúdkormányzással rendelhető. Erről a későbbiekben még részletesen fogunk beszélni…
A Hardi a Navigator-sorozattal egy „középső szegmensbe” tartozó vontatott permetezőgépet kínál. Fotók: Wilmer
A Navigator 4000 permetezőgépet az új, három részben csukódó „DeltaForce” szórókerettel teszteltük. Ez a szórókeret nemcsak egy részleges összecsukást tesz lehetővé (pl. 27 méterről 21 méterre), hanem a csökkentett szállítási hossznak köszönhetően a két kisebb permetezőhöz 30 m munkaszélességben is használható.
Az általunk használt 27 m szélességű szórókeret az oldalszárnyak szögét állító hidraulikus szintezőrendszerrel, valamint a Norac cégtől származó, ultrahanggal vezérelt „AutoSlant” talaj feletti magasságszabályozó rendszerrel volt felszerelve, amit – a 3870 euró felár ellenére – mindenkinek csak ajánlani tudunk.
Természetesen, mint mindig, most is az elején kezdjük a beszámolónkat: a permetezőgép és traktor összekapcsolása alsó, gömbcsuklós csatlakozással történik. A kormányzási szöget érzékelő szenzorral és rugóterhelésű láncokkal irányított, korábban már említett vonórúdkormányzás vezérléséhez fel kell helyezni a megfelelő láncrögzítő szemeket.
Ha ezt egyszer elvégeztük, akkor az össze- és a szétkapcsolás (nem utolsósorban a hajtókarral ellátott, jó parkoló pozícióval rendelkező támasztólábnak köszönhetően) nem vesz sok időt igénybe. Az „IntelliTrack”-vonórúdkormányzás két darab kétkörös hidraulikus hengere szép nagy elkormányzási szöget biztosít, és egy vezető szelep irányítja azokat.
A nagy teljesítményű kormányzás ennek ellenére jelentős mértékben terhelte a szórókeretet, különösen a túlterhelés elleni védelem mozgatható végeinél. A Hardi szerint itt jobb kalibrációt is lehetett volna alkalmazni. Emellett rendelhető opcionális, hidraulikus vízszintes kilengéscsillapítás a szórókerethez.
Még nagyobb igénybevételnek voltak így kitéve a mi tesztgépünkön a hidraulikacsatlakozók: a körülbelül folyamatosan 40 l/perc teljesítményű olajkeringetési rendszerben előforduló, nyilvánvalóan hatalmas nyomáscsúcsok következtében két csatlakozó olyan mértékben megsérült, hogy ki kellett őket cserélni.
Amúgy is szívesebben látnánk „Power beyond”-csatlakozókat a hidraulikarendszerben.
Kulcsszó a kívánság: a vonórúdkormányzáshoz használt hengereket a Navigator esetében közúti közlekedéshez két mechanikus retesszel kell rögzíteni. A biztonsági szelepek itt biztosan elegánsabb megoldást jelentenének.
De ha már a kívánságoknál tartunk: mivel a tartály mechanikus szintjelzőjének drótja rendszeresen „elakad”, és a skála a traktorból nem teljesen látható, a 700 euróért kapható elektronikus szintérzékelőnek az alapfelszereltséghez kellene tartoznia.
A Hardi saját, TLT-hajtású permetezőszivattyújának megadott teljesítménye 310 l/perc (15 bar nyomás mellett), és (megfelelően hosszú tömlőkkel) a vonórúd közepén helyezkedik el. 540/perc TLT-fordulatszám mellett az eredeti 2,5 col méretű szívótömlővel (a tömlőhöz tartozó szűrővel együtt, de visszacsapó szelep nélkül) 275 l/perc töltési teljesítményt mértünk.
Ehhez azonban a két független golyóscsapnak a szívóoldalon megfelelő állásban kell állnia. Itt szívesen láttunk volna egy többutas csapot (mint a nyomóoldalon), ami megbízhatóan megakadályozza a permetlé visszafolyását a tartályból. Ugyanígy érthetetlen volt számunkra, hogy a Hardi a töltés alatt megkerüli a nagy (és könnyen hozzáférhető) szívószűrőt, hogy 100%-os tisztaságú vizet kapjon a vegyszerbemosónál. Így hamar adódhatnak problémák az idegen szennyeződések miatt a szelepeknél és a szivattyúnál.
A 35 l-es vegyszerbemosó (jó skálával) nemcsak nagyon jó, 135 l/perc szívóteljesítménnyel rendelkezik, az egyértelműen elrendezett szelepeknek alig vannak működési hibái, és a növényvédő szeres kannát öblítő rendszer a vegyszerbemosó tisztítására is használható – kiváló! Ugyanilyen jól használható a nyomás alatt dolgozó kiegészítő tisztító pisztoly is. Nagyon hiányoltunk azonban egy szűrőt, ami megakadályozza, hogy a kanna záróeleme a nagy teljesítményű forgó fúvóka fedele alá kerüljön.
A rugós alátámasztásnak köszönhetően a vegyszerbemosó könnyedén elmozdítható felfelé és lefelé is, de a szabadon álló fedelet meg kell szokni (még akkor is, ha jó tartója van). Jónak találjuk az (opcionális) csatlakozót, amivel a maradék permetlémennyiség szivattyúzható ki a tartályból.
Sajnálatos azonban, hogy a tartály mindig nyomás alatt áll, és csak a csatlakozónál található fedéllel van lezárva. Itt a kis összekötő vezeték sem elegendő ahhoz, hogy az öblítés/tisztítás biztonságos legyen.
Meglehetősen pontosan 4200 l maximális töltési kapacitást mértünk a Navigator esetében (4490 kg üres tömeggel). Ezzel a maximálisan megengedett 7550 kg tengelyterhelést és a 9100 kg megengedett össztömeget egyaránt átléptük – még ha csak jelentéktelen mértékben is –, amikor a tisztavíz- és kézmosó tartály is tele volt. Következésképpen a folyékony műtrágyánál (sűrűsége kb. 1,3 kg/l) ennek megfelelően óvatosnak kell lenni – különösen mivel a fékerő szabályozása nem automatikus, hanem kézi átállítással történik.
Mindenekelőtt azonban a felszerelt gumiabroncsok teherbíró képessége nem volt elegendő. A 460/85 R 38 méretű Alliance Farm-Pro II gumiabroncsok 40 km/h sebesség esetén 149 terhelési indexszel „csak” maximum 3250 kg tömegig engedélyezettek abroncsonként (nagyobb teherbírású gumiabroncsok opcionálisan állnak rendelkezésre).
A 175 cm átmérőjű gumiabroncsok 73 cm szabad hasmagasságot biztosítanak a tengely alatt – ez jó! A teleszkópos tengelynek köszönhetően a nyomtáv is egyszerűen állítható 180 cm és 225 cm között (amellyel mi a teszt során haladtunk) (opcionálisan 150-200 cm is lehetséges).
Folytassuk a szórókerettel: a „DeltaForce” szórókeret nemcsak stabil benyomást kelt, a hidraulikus szintezőrendszere és a már említett automatikus keretmagasság-szabályozás is – mely a Norac vállalattól származik – jó benyomást keltett. „Hibrid” üzemmódban, amely a „Soil” és a „Crop” (talaj- és növényállomány-követés) üzemmód mellett választható, az ultrahangos érzékelők még hiányos állomány esetén is mindig tartották a megfelelő magasságot, és a szórókeret reakciósebessége is rendben volt.
Az „egyszerű” „AutoSlant”-szórókeret-szintezés mellett opcionálisan választható az „AutoTerrain”-talajfelszín-követő rendszer, amely összesen három magasság- és három dőlésszögszenzorral működik. A Hardi még a vezérlésbe történő integráción javíthatna. A magasságszabályozás jó esetben kikapcsol, ha az ember manuálisan megemeli a keretet. Nem kapunk azonban jelzést arról, ha a magasságszabályozás nem aktiválható, mert a lengéskiegyenlítés még nincs megnyitva.
Véleményünk szerint (túl) lassú és körülményes a szórókeret csukása és nyitása. A keret összecsukásakor pl. először a multifunkciós karral meg kell emelni a keretet, majd az oldalszárnyakat a jelölésekig a megfelelő szögbe kell állítani. Ezután lehet a hidraulika kezelőpaneljén lévő gombok segítségével elkezdeni a karok egyes szakaszait lépésről lépésre összecsukni, és ez a közel 1,5 percig tartó művelet túl hosszú.
A kinyitás és leengedés, ami közel egy percig tart, valamivel gyorsabban megy, viszont a magasságszabályozást a terminálon még külön aktiválni kell.
Kulcsszó a magasságszabályozás. A fúvókák minimális magasságánál (szükségtelenül) kicsi, 11 cm-es magasságot mértünk. A maximális magasság ennek ellenére 2,15 m – ez kiváló! A hármas fúvókatartók védetten helyezkednek el egy rozsdamentes acél permetlévezetéken a szórókereten, és bár nincsen csavarodás elleni védelmük, az egész idény alatt nem volt velük probléma.
A permetlé keringését a Hardi az összesen 13 szakasz végén található vékony tömlővezetékekkel valósítja meg. Ha a főkapcsoló zárva van, akkor a permetlé „visszafelé” folyik a vezetékekben, kevesebb mint 0,8 bar nyomás mellett. Igaz, hogy ez nem egy igazi nyomás alatti keringető rendszer, de a permetezés kezdetekor legalább minden fúvókánál található permetlé.
Azonban a rendszer természetesen feltételezi, hogy minden csepegést gátló szelep kifogástalanul működik. Ezenkívül munka közben, azaz a permetezés során a nyomás természetesen nem eshet (még akadályok vagy egyenetlenségek miatti nagyon lassú sebesség mellett sem) 0,8 bar alá, mivel a fúvókák ilyenkor azonnal „lezárnak”.
Kulcsszó a „lezárás”: a Navigator permetezőgéphez is választható pneumatikus egyedi fúvókakapcsolás, valamint az „AutoSelect”-funkció két különböző fúvókával vagy akár 25 cm-es fúvókatávolsággal is, az 50 cm-es fúvókaosztás mellett. A mi gépünkön 13 szakaszvezérlő szelep állt rendelkezésre, központi helyen, a permetezőgép mögött elhelyezkedve, a kapcsolást GPS segítségével oldották meg. Mivel ez a terület első körüljárásakor tapasztalatunk szerint nem működött jól, szívesen használtuk a 13 szakaszt a joystickon.
A „DynamicFluid4” elnevezést adta a Hardi annak a szabályozórendszernek, amelyben négy szenzor méri a szivattyú fordulatszámát, a szabályozószelepek helyzetét, az áramlást és a nyomást. Egy új szoftverrel és egy speciális kerámia szabályozószeleppel együtt a cél az, hogy maximális pontosságot lehessen elérni a kijuttatott mennyiség tekintetében.
A Navigator által kijuttatott mennyiségek valóban mindig nagyon pontosak voltak a tesztünk során. Problémát okozhatnak a pontszerű kezelések, az úgynevezett „foltkezelések”, melyeknél kicsi az átfolyási mennyiség, és folyamatosan változnak a kapcsolások. Ezenkívül a technikának fel kell ismernie, ha pl. egy fúvóka leszakadt, vagy kínálnia kell olyan kijelzőt, ami azt is jelzi, hogy mennyi tartaléka van a permetezőgép szivattyújának. Ennek megfelelően lecsökkenthetjük a TLT fordulatszámát, és üzemanyagot takaríthatunk meg.
További tudnivalók röviden:
-
A permetlékeverőt kézi vezérléssel a permetezőgép elülső részén lévő zárócsappal lehet szabályozni.
-
A Hardi csúszócsövek felszerelése körülményes, és az ára 175 €/m.
-
Van egy kis kesztyűtartó a bal oldalon, és egy nagyobb, de nyitott tárolórekesz a jobb oldalon.
-
Mivel a tömlőrögzítő egység nem a vonórúdon van, hanem kívül a központi kereten helyezkedik el, a vezetékeknek és a tömlőknek szükségtelenül hosszúaknak kell lenniük a kanyarodáshoz.
-
A joystick jó, de nem volt lehetőség arra, hogy a magasságszabályozást, a kormányzást és az automatikus szakaszolást irányítsuk vele, annak ellenére, hogy sok gomb funkció nélkül üresen áll rajta.
-
Négy LED-fényszóró biztosítja a szórókeret tökéletes megvilágítását.
-
Összecsukott szórókerettel csak manuálisan működtethető a kormányzás.
-
A joystick és a hidraulikakijelző LED-ek fényerejének sötétben csökkennie kellene.
-
A GPS-antenna és a terminál az AgLeader cégtől származik. A hidraulikus vezérlőegységgel és a joystickkal együtt három áramforrásra van szükség (2x folyamatos áram, 1x gyújtás), mivel a rendszer indításakor a sorrendnek megfelelőnek kell lennie.
-
A fellépő és a főtartály előtti kezelőjárda nagyszerű. A nagy, vezeték meghúzásával üríthető maradék mennyiséget kiürítő rendszer szintén kiváló.
Már csak az árak hiányoznak: a 27 méteres szórókerettel rendelkező Hardi Navigator 4000 alapkivitelben kb. 62 600 euró (minden ár áfa nélkül). A vonórúdkormányzással (3820 euró), valamint automatikus magasságszabályozással (3870 euró), ISOBUS-számítógéppel (2945 euró), GPS-szakaszolással (1660 euró) és keringető vezetékkel (3000 euró) ellátott változat mindet egybevéve 81 215 euró.
Összegzés: a Navigator modellel a Hardi olyan permetezőgépet kínál a „középső szegmensben”, amely kevésbé támaszt igényt arra, hogy „irányadó” legyen.
A vezérlőközpont szívó oldalán is szívesen látnánk egy többutas csapot, és a nagy teljesítményű vegyszerbemosónál hiányzik egy szűrő. Ezenkívül a töltést a szívószűrőn keresztül kellene végezni, és az alapfelszereltségből hiányzik egy elektronikus tartálytöltöttségi szintjelző is.
A kijuttatott mennyiség szabályozása kiválóan működik, és a szórókeret irányítása az automatikus magasságszabályozásnak köszönhetően szintén nagyon jó. Azonban a szárnyak csukása/nyitása (túl) hosszú ideig tart, és a csúszócsövek felszerelése nagy ráfordítást igényel. A keringési rendszer biztosan nem tudja megakadályozni a lerakódásokat, de legalább minden fúvókánál azonnal készenlétben áll a permetlé.
Kritikaként meg kell említenünk tehát a „nehézkes” vonórúdkormányzást (a szép nagy aláfordulási szöggel), a szintén javításra váró, vízszintes szórókeret-csillapítást (opcionális), valamint a lassú összecsukást/szétnyitást.
A Hardi szivattyú olaj nélkül működik, és 50 üzemóránként kenésre van szüksége. A vonórúdkormányzás nagy elmozdulási tartománnyal rendelkezik, de csak mechanikusan zárható.
Míg a nyomóoldalon található többutas csap, a szívóoldalon csak két egyszerű golyóscsap került elhelyezésre.
A vegyszerbemosónak nincsen rögzített fedele és szűrője, de erős a szívóhatása, és könnyen kezelhető.
A GPS-antennához hasonlóan a HC 8600 terminál is az AgLeader vállalattól származik. Az érintőképernyő jól áttekinthető és jól leolvasható.
A multifunkciós karon hiányzik az automatikus magasságszabályozás aktiválása, valamint a kormányzás és a csukás/nyitás vezérlése. Ez csak a „Set Box” segítségével történhet.
A tárolórekesz lehetne egy kicsit nagyobb. A töltöttségiszint-jelző állandóan elakad, és a traktorból nem látható teljes egészében.
Mérési eredmények
Hardi Navigator 4000 27 m-es szórókerettel
Méretek
Hosszúság 7,60 m
Szállítási szélesség 2,80 m
Szállítási magasság 3,40 m
Hasmagasság 73 cm
Szivattyúk
Gyártó/típus Hardi 464/12
Szívási teljesítmény 275 l/perc
Vegyszerbemosó mérete 35 l
Vegyszerbemosó szívási telj. 135 l/perc
Tartály
Névl./tényleges térfogat 4000/4210 l
Tisztavíz-tartály térfogata 460 l
Szórókeret
Csukás/nyitás 74/58 s
Szórókeret magassága minimum 0,11 m
maximum 2,15 m
Dőlésszög-kompenzáció (bal/jobb) 8°/8°
Tesztgép gumiabroncsmérete 460/85 R 38
Tesztgépnyomtáv 2,25 m
Tömegek
Megengedett támasztóterhelés1) 1550 kg
Megengedett tengelyterhelés1) 7550 kg
Üres tömeg 4490 kg
Támasztóterhelés üres 400 kg
Tengelyterhelés üres 4070 kg
Támasztóterhelés tele2) 1550 kg
Tengelyterhelés tele2) 7640 kg
1) A gyártó adatai; 2) A fő- és a frissvíz-tartály tele
A háromszoros fúvókatartók védett helyen, a szórókeretbe ágyazva helyezkednek el, de csak a Hardi által gyártott fúvókasapkák és tömítések illenek hozzájuk. A keringő permetlé csak a kis vezetékeken folyik keresztül a szakaszhatárokon. A LED-világítás kiváló.
A 3,40 méteres szórókeret viszonylag magas, de csak 2,50 m széles. A közúti pozíció a hiányzó tengely- és vonórúdrugózás ellenére rendben volt.
A tárolórekesz lehetne egy kicsit nagyobb. A töltöttségiszint-jelző állandóan elakad, és a traktorból nem látható teljes egészében.
Nagy hasmagasság és egyszerűen állítható nyomtáv, de nincsen automatikus terhelésfüggő fékerőszabályzó. Ezenkívül a teljes permetezőgép túlterhelt a közúton, különösen folyékony műtrágya esetén.
agrotrend.hu