Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gépesítés

Technika

DUTRA UE-50 TRAKTOR

A VCST 1964-ban tűzte ki célul a DUTRA traktorcsalád harmadik alapgépének az UE-50-es – más néven DUTRA 4400 – típusnak a létrehozását.

1966-ban elkészült a kísérleti gép, majd 1967-ben a „0” sorozat is legördült a traktorgyár gyártósoráról. A sorozatgyártás 1968-ban indult.

Fotó: Dutra UE-50

A VCST kínálatából – és így a hazai mezőgazdaságból is – hiányzott egy összkerék-hajtású, 50 LE teljesítmény-kategóriájú erőgép. Az UE-50 traktor, az UE-28 sorozatgyártott típus és az UE-40 típusú kísérleti traktor továbbfejlesztett változata volt. A traktor szerkezetileg a DUTRA-ELV-re épült. Az UE-28 típus-jellemzőit hordozta, megnövelt geometriával és motorteljesítménnyel. Öszkerékhajtású, középnehéz, univerzális mezőgazdasági- és ipari erőgépként a korszerűsödő mezőgazdaságban előforduló valamennyi munkára és a világszerte előtérbe kerülő gyorsművelési munkák végzésére is alkalmas volt. Kis fajlagos talajnyomása és változtatható nyomtávú járószerkezete biztosította előnyös alkalmazását a mezőgazdaságban sorművelési munkákra. A DUTRA traktorlépcső középső tagjaként teljesítménye és összkerékhajtása alapján különösen alkalmas volt homok és nedves talajok megmunkálására. Mező- és erdőgazdaságban talajmunkákra, ültetvényekben sorközművelési, növényápolási és növényvédelmi feladatokra használták. Erőleadó tengellyel hajtott, vontatott, félig-függesztett és függesztett munkagépek erőgépe volt.

Fotó: Dutra UE-50

A traktornak a Csepel Autógyárban készült Csepel DT 413.55 típusú, négyhengeres, soros elrendezésű dízel-motor – névleges teljesítménye 55 LE (40,4 kW) – volt az erőforrása. Műszaki jellemzői az egytárcsás, száraz tengelykapcsoló és a mechanikus, szorzó rendszerű – 6 előre, 2 hátrameneti fokozatú – sebességváltómű. Váz- és járószerkezete önhordó felépítésű, alvázát a középhíd és a hajtóműházak képezték. Nyomtávja 1370-1450 mm között változtatható, kormányműve mechanikus, globoidcsigás volt.

Fotó: Dutra UE-50

Dokumentáltan 10 széria készült, de minden széria esetén volt a műszaki tartalomban változás. Fülkés és fülkenélküli változatban is készült. Közel 6 évig gyártották, de ezen időszak alatt legalább 6 dokumentált típusváltozata jelent meg. Univerzális felhasználhatóságát bővítette a hidraulikus emelő-berendezés, mely szabványos hárompont-függesztő rendszerrel készült és alkalmas volt kihelyezett, egyszeres és kétszeres működésű munkahengerek működtetésére is. A traktor a közúti forgalomhoz szükséges országúti sebességfokozatokkal, jelző és világító berendezésekkel rendelkezett.

A típus gazdasági sikerét meghatározta, hogy az értékesítési ár – a hatósági árképzés okán – a gyártási költség alatt volt! Hazai forgalmazásban az előállítási költségek közel 50%-án volt megvásárolható. Mezőgazdasági üzemek – állami dotációval – a bekerülési költség 15%-án vásárolhatták meg, a KGST relációban szubvencióval is csak közel 25%-os áron értékesítették!

Dutra UE-50

A DUTRA UE-50 teljesítménye szerint középkategóriás, egyetemes mezőgazdasági és ipari erőgép volt. Az 1970-es években a mezőgazdasági munkagépek nagy többsége e teljesítmény szintet igényelte. A mezőgazdasági üzemekben megítélése vegyes volt, mindezek ellenére tömegesen használták. A külföldi versenytársak 50 LE teljesítményű – szélesebb felhasználási kört biztosító – erőgépei is elérhetővé váltak a hazai mezőgazdasági üzemek számára, így gyártása 1974-ben megszűnt.

dr. Hentz Károly

igazgató, főmuzeológus

Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum

agrotrend.hu / dr. Hentz Károly

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés