Élelmiszergazdaság

Piac

Végleg lekerülhet az étlapról a marhahús

A nagy amerikai digitális receptmárka, az Epicurious ejti a marhahúst, ami újabb jele annak, hogy az étkezési szokások megváltozása új üzleti lehetőségeket teremt – írták az ING elemzői.

Többé nem közöl marhahúsról szóló cikkeket az Epicurious – jelentette be a világ egyik legnagyobb receptportálja, írja a Világgazdaság. A majd kilencmillió embert rendszeresen elérő oldal arra hivatkozott, hogy bár más állatok tenyésztésének az ökológiai lábnyoma is jelentős, az Epicurious fő piacát adó Egyesült Államok étkezésében a marhahús előállítása messze a legnagyobb üvegházhatású tétel a keletkező nagy mennyiségű metán és egyéb tényezők miatt.

Egyesek az elhallgattatás kultúrája (angolul cancel culture) túlpörgésének tudják be a döntést. Mások a fenntarthatóság irányába tett szimbolikus lépésként ünneplik, sok vállalkozás pedig a maga javára fordítható fogyasztási trendek lendületét olvashatja ki belőle – írták jegyzetükben az ING elemzői. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának 15 százaléka vezethető vissza az állattartásra, ennek 61 százaléka a marhatartásra, és a környezettudatosság népszerűvé válása máris jelentős változásokat idézett elő a fogyasztás szerkezetében – írta az elemzés.

Fotó: Getty Images

Nemcsak a vegetarianizmus terjed, hanem a flexitárius – azaz a húsfogyasztást tudatosan visszaszorító – étrend is. A Research and Markets portálon februárban közzétett tanulmány szerint a növényalapú proteinek piaca például a tavalyi 10,3 milliárd dollárról 2026-ra 15,6 milliárdosra bővülhet.

A fiatalabb nemzedékek – a millenniumiak vagy a Z generáció – fogékonyabbak a hússzegény étkezésre az elődeiknél. A változó igények kiszolgálására egyre több startup születik, és az élelmiszerpiac hagyományos szereplői is igyekeznek kihasználni. Az elemzés példaként említi a Beyond Meat, az Impossible Foods, a Vegetarian Butcher és az Oatly márkák sikerét. A brazil JBS, a világ legnagyobb húsfeldolgozó cége két hete vásárolta meg 341 millió euróért a holland Viverát, Európa harmadik legnagyobb növényiélelmiszer-előállítóját.

Az Unilever 2018 végén vette meg környezetvédelmi meggondolásokra hivatkozva a 2007-ben alapított Vegetarian Butchert, amelynek húspótló vegetáriánus termékeit már akkor 17 országban forgalmazták négyezer helyen.

A megelőző évben a Danone 12,5 milliárd dollárt költött a növényi alapú termékeket gyártó amerikai WhiteWave Foods megszerzésére.

A hagyományos élelmiszer-termékkört megbontó vállalkozások folyamatosan épülnek be az ellátási láncokba. Az európai piacon 2010 és 2020 között évente 10 százalékkal nőttek a hús- és tejpótló termékek eladásai, és a 2019-es 4,4 milliárd euróról 2025-re 7,5 milliárdra duzzadhat a piacuk az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban – jövendölte az ING egy korábbi elemzésben.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés