Élelmiszergazdaság

Növekszik a boltokban elérhető élelmiszerek kereskedelme

Erős növekedést produkált márciusban Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom, a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmének fellendülése azonban továbbra is még várat magára – mondta a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője.

Márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 3,6 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 4,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakihoz képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 5,7, az üzemanyag-kiskereskedelemben 3,3, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 0,6 százalékkal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 2,0 százalékkal bővült az előző hónaphoz viszonyítva. 2024 első negyedévében a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 2,2 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit.

Forrás: pixabay.com

“Egyértelműen van elmozdulás, igen jelentős megugrás volt tapasztalható a forgalomban. Ez tulajdonképpen egy kicsit meglepő is lehet azok után, hogy az év kicsit döcögősen indult” – értékelt az InfoRádióban Madár István. A Portfolio vezető makrogazdasági elemzője ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a növekedés beleillik abba a trendbe, amely november-decemberben kezdődött, amikor óvatos emelkedés volt a kiskereskedelmi forgalomban, miután a bérek is elkezdtek növekedni, és a reálkeresetek erősödni tudtak. Hiába fokozódott a lakossági vásárlóerő, ez a növekedés az év elején elakadt, és az elemzők is bizonytalanná váltak, hogy folytatódik-e az emelkedő trend. A mostani adat a szakértő szerint lényegesen javít a kilátásokon.

Madár István kiemelte, hogy a három fő kategória közül az élelmiszer-kereskedelem emelkedett a legjobban, csaknem 6 százalékkal nagyobb volt a forgalom éves alapon. Azt viszont hozzátette, hogy csalóka lehet a húsvét hatása, mert az ünnep és így a húsvéti nagybevásárlás márciusra esett, míg a tavaly ez már áprilist érintette inkább. Emiatt a jelentős növekedésnek egy része inkább szezonális jellegű, de ezzel együtt is már a megelőző hónapokban is emelkedést mutatott az élelmiszer-forgalom, ami szerint azt sugallja, hogy a lakosság lassan hozzászokott az élelmiszerárak emelkedéséhez az elmúlt egy-két évben, ráadásul megállt az élelmiszer-infláció, sőt egyes termékek ára csökkent.

A nem élelmiszer jellegű kiskereskedelemben egyelőre jóval visszafogottabb a lendület Madár István szerint, és úgy véli, a lakossági fogyasztásban az elmúlt időszakban tapasztalt óvatosság előbb oldódott a kis értékű napi élelmiszer-beszerzéseknél, és később szánják rá magukat a fogyasztók arra, hogy nagyobb értékű termékeket is vásároljanak.

“Ugyanakkor ez az alacsonyabb nem élelmiszer típusú kiskereskedelmi forgalombővülés azt a vélekedést is megerősíti, hogy a lakosságnak kiáramlott rengeteg állampapírkamat az első negyedévben nem forgatódott be jelentős mértékben a fogyasztásba, pedig azt lehetett volna várni, hogy a jelentősebb kamatbevétel esetleg nagyobb értékű eszközöknek a megvásárlására ösztönzi a lakosságot” – mondta az elemző, és hozzátette, azok, akik jelentős mennyiségű állampapírban tudtak megtakarítani, valószínűleg a megtakarításaik reálértékén őrködnek, és ezért azt nem viszik el egyből a boltba.

agrotrend.hu / infostart.hu
Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés