Élelmiszergazdaság
Nagy lendületet kapott a hazai nyúlhús népszerűsítése
Látványos főzésekkel kezdődött még 2017-ben a hazai nyúl fogyasztását ösztönző kampány. A folytatáshoz egy eddig nem látott nagyságú összeget nyert most a szervezet. Juráskó Róbert, a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke nemrégiben írta alá a konzorciumi szerződést Brüsszelben. Mint mondta: több éves munkának az eredményeként sikerült egy Európai Uniós pályázatot megnyerniük.

Forrás: pixabay.com
A Rabbit Meat egy Európai Uniós nyúlhúst népszerűsítő program, amely ettől az évtől 2027-ig Spanyolországban és idehaza népszerűsíti a nyúlhúst és a fogyasztását. A tervek szerint májusban indul a kampány, amelyre 4 millió 200 ezer eurós értékű támogatást kapott a terméktanács. Az elnök szerint ez nagy előrelépést jelent a magyar nyúlágazatnak és a nyúlhús fogyasztásának is.
-Évek óta Európa meghatározó nyúlhús exportőrének számít Magyarország és a nyúlhús továbbra is népszerű az európai piacokon. Bár némi átrendeződés volt az elmúlt 15-20 évben, de a hagyományos olasz nyúlhúsfogyasztásra ezután is támaszkodhatunk, ha nem is olyan mértékben, mint korábban –összegezte tapasztalatait Juráskó Róbert a Kossuth Rádióban.
Eközben a német és a skandináv piacok lényegesen erősödtek annak köszönhetően, hogy egyre népszerűbb az egészséges életmód. Köztudottan sok országban hódít a zsírszegény húsfogyasztás, vagy az allergénmentes termékek iránti kereslet, ezért ezeken a piacokon dinamikusan erősödnek a nyúlhúsból készült termékek. Ezért a magyar nyúlhúsnak hosszú távon biztosítva van a szerepe az európai piacon.
Tavaly az ágazat némileg fejlődött, de a megelőző évben majdnem 20 százalékot csökkent a termelés kibocsátása a koronavírus és a gazdasági válság miatt, melyet követően 2024-ben mindegy 12 százalékot növekedett.
Ez a növekedés idén is kitarthat, amelynek hatására mintegy 800 ezer kilóval több nyulat tudtunk előállítani. 2024 évben 460-470 ezer darab vágónyúllal tudtuk növelni a termelésünket, és ennek a 95 százaléka a külföldi, uniós piacokra kerül. Ott is jellemző a ciklikusság: ilyenek például az ünnepek – akár a karácsony, akár a húshét -, majd jön egy nyári időszak, amikor a fogyasztás lecsökken a mediterrán országokban. Ezért lenne célunk a belföldi fogyasztás népszerűsítése, hogy kialakítsunk egy olyan stabil piacot, ahol a magyar fogyasztók 10-15 százalékban az általunk megtermelt termékeket fogyasztanák. Ezt a ciklikusságot egy picit tudnánk befolyásolni azzal, hogy ne kelljen a nyúlhúst fagyasztani, tárolni a nyári időszakban és majd több hónap múlva tudjuk szintén fagyasztottan értékesíteni.
agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu