Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Élelmiszergazdaság

Kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak a magyarok

Tízből kilenc magyar nem táplálkozik megfelelően: nem eszik elég zöldséget, gyümölcsöt, és ezeket sem feltétlenül akkor, amikor szezon van. Vásárolni pedig leginkább a hiper- és szupermarket polcain található zöldség-gyümölcsökből szoktunk – derült ki egy friss felmérésből.

A magyarok mindössze 10 százaléka eszi meg zöldségből és gyümölcsből az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által ajánlott mennyiséget, vagyis a napi legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt – mutatja a STADA Palánta Programjának keretében végzett friss, reprezentatív felmérés. Sőt, a kutatás szerint csak minden második honfitársunk van tisztában a helyes táplálkozással és a WHO ajánlásával.

Forrás: pixabay.com

Rebarbara, ribiszke, meggy, málna, cseresznye, egres, paradicsom, karalábé, cékla, cukkini, karfiol és még megannyi gyümölcs és zöldség, amelynek júniusban szezonja van. Ennek apropóján, és a STADA Palánta Program kapcsán készített kutatást az Opinio Institute Kft. A reprezentatív felmérés 1168 fő megkérdezésével készült idén májusban, a magyarországi 16–59 éves okostelefonnal rendelkezők körében kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint.

A kutatásból egyebek mellett kiderül: a magyarok 23 százaléka termeszt zöldséget, gyümölcsöt akár kertben vagy balkonládában. A válaszokból az is látszik, hogy a nagy többség (90 százalék) tisztában van azzal, melyik zöldség, gyümölcs mikor szezonális, sőt kétharmaduknak ez sokat is jelent.

Sokan pillanatnyi hangulat vagy ár alapján vásárolnak

Kisebb arányban ugyan, de vannak olyanok – a megkérdezettek 15 százaléka –, akik a szezonális termékeket választják, miközben minden második honfitársunk ugyanezt előnyben részesíti, de nem kizárólag ezeket vásárolja. Mintegy negyede a válaszadóknak bevallja, hogy tudja ugyan, melyik zöldségnek, gyümölcsnek mikor van szezonja, de nem foglalkozik ezzel: többségük azt veszi, amit megkíván, minden 10. magyar pedig azt, ami éppen olcsó.

Hol vásárolunk?

A felmérésben részt vevők többségének (71 százalék) hiper- és szupermarketben kerül a kosarába a zöldség, gyümölcs, közel minden második magyar vásárol zöldségesnél.

Közvetlenül a termelőtől is sokan vesznek zöldséget és gyümölcsöt: 37 százalékuk piacon, 6 százalék pedig termelői közösségtől. A termelőket a legtöbben, vagyis 35 százalékuk amiatt választja, mert így elkerülheti a felesleges csomagolást, míg 34 százalék finomabbnak tartja a tőlük vett élelmiszereket, tízből hárman pedig szeretik a piac hangulatát. A STADA Palánta Programjának keretében végzett reprezentatív kutatása alapján az emberek 25 százalékának fontos az, hogy vásárlásával a helyi termelőket támogassa.

Kevesen vannak tisztában az Egészségügyi Világszervezet irányelveivel

A friss felmérés eredményei azt mutatják, csupán a magyarok fele van tudatában annak, hogy az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztanunk. Azonban közülük is mindössze minden ötödik viszi be ezt a mennyiséget.

Forrás: pixabay.com

Ennek alapján elmondható, hogy tízből kilenc magyar nem eszik naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt.

Már az óvodásokkal fontos megismertetni a helyes táplálkozást

„Meglepett bennünket, hogy az emberek csupán 39 százaléka gondolja úgy, hogy ha a gyerekekkel már egészen pici korukban megismertetünk minél több zöldséget és gyümölcsöt, természetessé válik mindennapi fogyasztásuk. Mi azt gondoljuk, minél korábban érdemes elkezdeni a tudatos egészségnevelést.”

– mondta az adatok kapcsán Villányi Orsolya, a STADA Culture&People Managere.

Éppen ezért Palánta Programjuk keretében a Felelős Gasztrohős Alapítvánnyal és a Civil Impact Kft.-vel együttműködve arra tanítanak óvodás gyerekeket, hogy felismerjék és értékeljék a szezonális hazai zöldségeket, gyümölcsöket, megtudják, hogy milyen messziről érkeznek az egzotikus gyümölcsök, és akár azt is, hogy ennek milyen környezetre gyakorolt hatása van.

agrotrend.hu / Világgazdaság

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés