Élelmiszergazdaság

Ha valami akciós, az nem biztos, hogy olcsó is

A meghosszabbított kötelező akciók, az előírtnál nagyobb árengedmények, valamint az árfigyelő rendszer újabb elemei segíthetik az árversenyt és csökkenthetik az inflációt. Most már az is tudható, hogy egyes élelmiszerpiaci szereplők a ténylegesnél rosszabb forintárfolyamot és tartósan magasabb energiadíjakat áraztak be.

– Különböző akciók a legtöbb bolthálózat esetében eddig is léteztek, bár sokszor láttunk olyat is, hogy a katalógusban megjelent termékek valójában nem akciósak voltak, csak „szuper árúak” vagy újdonságok – mondta lapunk megkeresésére Regős Gábor, a Makronóm Intézet vezető közgazdásza az év végéig meghosszabbított kötelező akciózás kapcsán. Kifejtette, az intézkedés akkor igazán hasznos, ha a boltoknak az eddigieken felül kell adni valamit. A tapasztalatok itt vegyesek – mutatott rá –, van olyan, amikor valamilyen ritkán vásárolt terméket akcióznak, és van, amikor a boltok marketingkérdést csinálnak a kötelező akcióból és azt állítják, hogy az előírt 15 százaléknál is többet adnak – írja a Magyar Nemzet.

– Ez utóbbi eset segíti a versenyt, és így, ha csak kismértékben is, de támogatja az infláció letörését. Azaz: ha ez a gyakorlat folytatódik, akkor a kötelező akcióknak kisebb hatása mindenképpen van az inflációra és ennek nyomán a fogyasztásra – emelte ki Regős Gábor.

Forrás: Public Domain Pictures

Rámutatott ugyanakkor arra, hogy a beszállítók áraira gyakorolt hatás egyszerre rejt lehetőséget és veszélyt – bár ez nemcsak a kötelező akciózásra, hanem úgy általánosságban az egész élelmiszer-kereskedelemre igaz. Az mindenképpen jó, ha a beszállítóknak versenyezniük kell, és ahogy tavaly láttuk, ez a verseny nem mindig elég erős, hiszen az élelmiszeripar áremelései bőven szerepet játszottak az infláció elszabadulásában. Az élelmiszerárak növekedéséért nem csak a kereskedők okolhatók. Ahogy írtuk, egyes élelmiszerpiaci szereplők a ténylegesnél rosszabb forintárfolyamot és tartósan magasabb energiadíjakat áraztak be és akkor sem módosítottak ezen, amikor az általuk kalkulált forgatókönyv nem következett be, illetve az energiaárak csökkentek.

Regős Gábor jelezte: a nagy üzletláncoknak piaci erejük van, ami azt jelenti, hogy túlzott árcsökkentésekre is kötelezhetik a beszállítókat (különben nem rendelnek tőlük), ami már az adott vállalkozás működését veszélyezteti – vagy akár kiszoríthatja a magyar termelőket a piacról – figyelmeztetett.

A szakértő az árfigyelő rendszer bővítésére vonatkozó kérdésünkre is reagált.  Kedvezőnek nevezte, hogy három fejlesztés – a bővülő termékkínálat, az újabb boltláncok csatlakozása és a területi szűrés lehetősége – is tervben van. Az árfigyelő akkor tudja segíteni a versenyt, ha sokan használják. Sokan pedig akkor használják, ha a köztudatban van, másrészt pedig egyre jobban tudja támogatni a háztartásokat a bevásárlásaik tervezésében. Ebben egyaránt segítséget jelenthet a bevásárlókosár fejlesztése (adott termékkosár összehasonlítása boltonként), illetve a kereshető termékek számának növelése. Mivel az egyes bolthálózatoknál hálózaton belül nem mindenhol azonos az ár (különösen a franchise rendszerű boltok esetében), ezért a területre szűkítés révén valósabb kép kapható, míg több hálózat csatlakozása szintén a versenyt, a háztartások jobb tervezését segítheti.

Lapunk arról is írt, hogy a zsugorfláció ellen is határozottan fel kíván lépni a kormányzat.

Ez a fajta rejtett áremelés két módon jelenhet meg: ha azonos áron kisebb kiszerelésű termékeket hoznak forgalomba, vagy pedig az eddig megszokott minőséget csökkentik.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium – bár a kitűzött inflációs cél nincs veszélyben – mindkét módszer ellen hathatós lépéseket ígér.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés