Élelmiszergazdaság
Piac
Egyre több termékben kénytelenek a gyártók helyettesíteni a napraforgóolajat
Az orosz–ukrán háború egyik hozadéka, hogy egyre több termékben helyettesítik a napraforgóolajat hazánkban sertészsírral, de repce-, szója- és pálmaolajat is használhatnak a gyártók. A csipszektől a gyorsfagyasztott hasábburgonyán át a tengeri herkentyűkig egyre több élelmiszernél változtatnak az összetevőkön.
A világ legnagyobb étolajexportőre volt Ukrajna 2019 után 2020-ban is. Az ország két évvel ezelőtti exportbevételének 11 százalékát tette ki, 2020-ban összességében 6,9 millió tonna napraforgóolajat szállított a külföldi piacokra 5,3 milliárd dollár értékben – írta a Csongrád-Csanád megyei hírportál. Csak ebből az MTI-s hírből is látszik, mekkora gondot okoz az élelmiszeripari ellátási láncban az orosz–ukrán háború. A Magyar Nemzet pedig arról írt, hogy az Orosz Föderáció és Ukrajna napraforgóolaj-kivitele együttesen a globális kínálat 55 százalékát tette ki a tavalyi évben.
Hetvennégy tétel
A háború miatti alapanyag-beszerzési problémákat enyhíti a helyettesítő összetevők felhasználásának engedélyezése. Erre május óta van lehetőség hazánkban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján szereplő listára, akkor a Szegedi Paprika Zrt. 35 konzervjében cserélte sertészsírra az olajat. Mivel a napraforgóolaj nem lett olcsóbb, a lista azóta csak bővült, illetve más gyártók is beálltak a sorba, például a Metro vagy az Aldi is. Lapzártánkkor már 74 termék szerepel a Nébih listáján.
Fotó: Adobe Stock
Sólettől a halászléig
A Szegedi Paprika Zrt.-nek azóta már sokkal több termékét találjuk a listán, olyan tételeket, mint például sólet, töltött káposzta, zúzapörkölt, székelykáposzta vagy épp a Házias Ízek márkanév alatt futó 400 grammos kiszerelésű tiszai halászlé. A cég ARO, Penny, CBA Piros, Spar, Privát, Menü, Házias Ízek, Hazánk Kincsei, Coop Privát márkanéven látja el termékeivel a hazai üzletláncokat, így számos üzletben vehetjük meg ezeket az ételeket. A Nébihnél június végén már a Metro is több termékén jelentett alapanyag-helyettesítést, például a Metro Chef gyorsfagyasztott, panírozott tintahalkarikák esetében a napraforgóolajat repceolajjal helyettesítik, de árulnak olyan panírozott mozzarellarudakat, cheddar sajtos jalapenót is, amelyekben már szintén repceolajat használnak.
Pálmaolaj a kekszben
Augusztusban már az Aldi is beállt a sorba, 3 csipsz üzleteikben immár pálmaolajjal készül, míg kétfajta gyorsfagyasztott hasábburgonyánál repceolajat használnak. A Nébih listájából kiderült, hogy hat ízben a TUC márkanevű krékert már pálmaolajjal gyártják. Szeptember elején a Greenland Seafood, Európa egyik legnagyobb haltermékgyártója is bejelentette, hogy 10 termékénél használnak repceolajat. „Az olajok azonos minőségűek, és ugyanazt az ízt és állagot biztosítják a halak élvezetéhez” – olvasható a honlapjukon, ahol egyébként előre jelezték, hogy októbertől további termékeiknél állnak át a repceolajra.
agrotrend.hu / Délmagyar