Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Élelmiszergazdaság

Piac

Egyre több termékben kénytelenek a gyártók helyettesíteni a napraforgóolajat

Az orosz–ukrán háború egyik hozadéka, hogy egyre több termékben helyettesítik a napraforgóolajat hazánkban sertészsírral, de repce-, szója- és pálmaolajat is használhatnak a gyártók. A csipszektől a gyorsfagyasztott hasábburgonyán át a tengeri herkentyűkig egyre több élelmiszernél változtatnak az összetevőkön.

A világ legnagyobb étolajexportőre volt Ukrajna 2019 után 2020-ban is. Az ország két évvel ezelőtti exportbevételének 11 százalékát tette ki, 2020-ban összességében 6,9 millió tonna napraforgóolajat szállított a külföldi piacokra 5,3 milliárd dollár értékben – írta a Csongrád-Csanád megyei hírportál. Csak ebből az MTI-s hírből is látszik, mekkora gondot okoz az élelmiszeripari ellátási láncban az orosz–ukrán háború. A Magyar Nemzet pedig arról írt, hogy az Orosz Föderáció és Ukrajna napraforgóolaj-kivitele együttesen a globális kínálat 55 százalékát tette ki a tavalyi évben. 

Hetvennégy tétel 

A háború miatti alapanyag-beszerzési problémákat enyhíti a helyettesítő összetevők felhasználásának engedélyezése. Erre május óta van lehetőség hazánkban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján szereplő listára, akkor a Szegedi Paprika Zrt. 35 konzervjében cserélte sertészsírra az olajat.  Mivel a napraforgóolaj nem lett olcsóbb, a lista azóta csak bővült, illetve más gyártók is beálltak a sorba, például a Metro vagy az Aldi is. Lapzártánkkor már 74 termék szerepel a Nébih listáján. 

Fotó: Adobe Stock

Sólettől a halászléig 

A Szegedi Paprika Zrt.-nek azóta már sokkal több termékét találjuk a listán, olyan tételeket, mint például sólet, töltött káposzta, zúzapörkölt, székelykáposzta vagy épp a Házias Ízek márkanév alatt futó 400 grammos kiszerelésű tiszai halászlé. A cég ARO, Penny, CBA Piros, Spar, Privát, Menü, Házias Ízek, Hazánk Kincsei, Coop Privát márkanéven látja el termékeivel a hazai üzletláncokat, így számos üzletben vehetjük meg ezeket az ételeket. A Nébihnél június végén már a Metro is több termékén jelentett alapanyag-helyettesítést, például a Metro Chef gyorsfagyasztott, panírozott tintahalkarikák esetében a napraforgóolajat repceolajjal helyettesítik, de árulnak olyan panírozott mozzarellarudakat, cheddar sajtos jalapenót is, amelyekben már szintén repceolajat használnak. 

Pálmaolaj a kekszben 

Augusztusban már az Aldi is beállt a sorba, 3 csipsz üzleteikben immár pálmaolajjal készül, míg kétfajta gyorsfagyasztott hasábburgonyánál repceolajat használnak. A Nébih listájából kiderült, hogy hat ízben a TUC márkanevű krékert már pálmaolajjal gyártják. Szeptember elején a Green­land Seafood, Európa egyik legnagyobb haltermékgyártója is bejelentette, hogy 10 termékénél használnak repceolajat. „Az olajok azonos minőségűek, és ugyanazt az ízt és állagot biztosítják a halak élvezetéhez” – olvasható a honlapjukon, ahol egyébként előre jelezték, hogy októbertől további termékeiknél állnak át a repceolajra. 
 

agrotrend.hu / Délmagyar

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés