Élelmiszergazdaság

Egyre több szlovák tej van a magyar boltokban, az áremelkedés mellett

Miközben a termelőknél lendületes a nyerstej árának emelkedése, a feldolgozók és a kiskereskedelem egyelőre mérsékeltebb ütemben drágít termékein. Az áremelést fékezheti a növekvő import, amely a folyadéktej-kategóriában ismét a szlovákok térhódítását jelzi.

Novemberben sem lankadt a nyerstej árának növekedési üteme: az első fél évben a kilogrammonként 164–166 forintos sávban mozgó hazai felvásárlási ár augusztus óta emelkedik, novemberben újabb 5,1 százalékkal 192,17 forintra. Ezzel már 20 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árat.

Forrás: pixabay.com

A kiviteli ár mindeközben mérsékeltebben, 2,8 százalékkal lett magasabb, amivel elérte a kilónkénti 233 forintot, amely a felvásárlási árnál 21, az egy évvel korábbi kiviteli árnál pedig 31 százalékkal magasabb és közelíti az eddigi rekordot jelentő 235,99 forintos szintet.

Az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint novemberben 3 százalékkal több tejet vásároltak fel a hazai feldolgozók, mint egy évvel korábban, de az előző havihoz képest 2 százalékkal kevesebbet. A kivitel ugyanakkor 12 százalékkal csökkent a tavaly novemberihez képest. Így az első tizenegy hónapban a felvásárlás 3, míg az export 4 százalékkal magasabb a tavalyi időarányos adatnál, és a megtermelt nyerstej 11 százaléka ment exportra.

Idén novemberben az előző hónaphoz képest

  • a trappista sajtot,
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 2,
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet és a gyümölcsös joghurtot 1-1 százalékkal

magasabb áron adták át a feldolgozók a kereskedelemnek, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejé, az adagolt vajé és a tejfölé stagnált.

Nem drágult a trappista

A fogyasztói árakban a KSH a vajnál és a pasztőrözött 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tejnél 1-1 százalékos árcsökkenést mért az októberihez képest, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej és a trappista tömbsajt fogyasztói ára stagnált, míg

  • a gyümölcsös joghurtért 3,
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejfölért 2,
  • a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tejért és a 12 százalék zsírtartalmú tejfölért 1-1 százalékkal

többet kellett fizetni a boltokban.

Éves alapon általában 5–12 százalék körüli mértékben drágultak a boltokban a tejtermékek. A legfeltűnőbb kivétel a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej, amelynél 50 százalékos az áremelkedés. Ezt viszont a kötelező akciózás, illetve korábban az ársapka kivezetése okozta.

A tej és tejtermékek külkereskedelmében az első kilenc hónapban export 9, az import pedig 11 százalékkal növekedett előző év hasonló időszakával összehasonlítva.

Az export értéke a 2022-estől már csak 3 százalékkal marad el, míg az importé 19 százalékkal magasabb annál.

Ennek következtében a külkereskedelmi egyenlegünk tovább romlott: míg 2023-ban 8 százalékkal, addig idén 10 százalékkal magasabb értékben importáltunk tejterméket, mint amennyit exportáltunk.

Jön a tej Szlovákiából

A mennyiségi adatok alapján az első kilenc hónapban valamennyi vizsgált tejtermék importja emelkedett: a fogyasztói tejnél 20, a savanyított tejtermékeknél 10, a sajt és túró kategóriában 8 százalékkal több termék érkezett Magyarországra, mint tavaly.

A fogyasztói tejnél az idén élre törő Szlovákiából érkező import is egyre jobban növekszik, az összes behozott mennyiség 64 százaléka már szlovák tej.

A sajt és túró kategóriában pedig Németországé az első hely, ahonnan évről évre stabilan nő az import, és ebben a termékkörben már a behozatal 55 százaléka onnan jön.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács piaci helyzetelemzése szerint a magyar export szerkezetében idén kismértékű pozitív változás látszik: ugyan a habár nyerstejkivitelünk 31 százalékkal tovább emelkedett az első háromnegyed évben, addig sajt és túró exportunkban is 14 százalékos növekedés következett be.

Árnyalja a képet, hogy mindeközben a savanyított tejtermékek exportja 2023 után 2024-ben is tovább csökken, mégpedig 21 százalékkal. A nyerstejexportnál a horvát piac egyre erősödik, és közelíti az első számú román piac részesedését, míg a savanyított tejtermékeknél Románia a teljes export négyötödét fedi le.

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés