Élelmiszergazdaság

Egyre több szlovák tej van a magyar boltokban, az áremelkedés mellett

Miközben a termelőknél lendületes a nyerstej árának emelkedése, a feldolgozók és a kiskereskedelem egyelőre mérsékeltebb ütemben drágít termékein. Az áremelést fékezheti a növekvő import, amely a folyadéktej-kategóriában ismét a szlovákok térhódítását jelzi.

Novemberben sem lankadt a nyerstej árának növekedési üteme: az első fél évben a kilogrammonként 164–166 forintos sávban mozgó hazai felvásárlási ár augusztus óta emelkedik, novemberben újabb 5,1 százalékkal 192,17 forintra. Ezzel már 20 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árat.

Forrás: pixabay.com

A kiviteli ár mindeközben mérsékeltebben, 2,8 százalékkal lett magasabb, amivel elérte a kilónkénti 233 forintot, amely a felvásárlási árnál 21, az egy évvel korábbi kiviteli árnál pedig 31 százalékkal magasabb és közelíti az eddigi rekordot jelentő 235,99 forintos szintet.

Az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint novemberben 3 százalékkal több tejet vásároltak fel a hazai feldolgozók, mint egy évvel korábban, de az előző havihoz képest 2 százalékkal kevesebbet. A kivitel ugyanakkor 12 százalékkal csökkent a tavaly novemberihez képest. Így az első tizenegy hónapban a felvásárlás 3, míg az export 4 százalékkal magasabb a tavalyi időarányos adatnál, és a megtermelt nyerstej 11 százaléka ment exportra.

Idén novemberben az előző hónaphoz képest

  • a trappista sajtot,
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 2,
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet és a gyümölcsös joghurtot 1-1 százalékkal

magasabb áron adták át a feldolgozók a kereskedelemnek, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejé, az adagolt vajé és a tejfölé stagnált.

Nem drágult a trappista

A fogyasztói árakban a KSH a vajnál és a pasztőrözött 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tejnél 1-1 százalékos árcsökkenést mért az októberihez képest, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej és a trappista tömbsajt fogyasztói ára stagnált, míg

  • a gyümölcsös joghurtért 3,
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejfölért 2,
  • a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tejért és a 12 százalék zsírtartalmú tejfölért 1-1 százalékkal

többet kellett fizetni a boltokban.

Éves alapon általában 5–12 százalék körüli mértékben drágultak a boltokban a tejtermékek. A legfeltűnőbb kivétel a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej, amelynél 50 százalékos az áremelkedés. Ezt viszont a kötelező akciózás, illetve korábban az ársapka kivezetése okozta.

A tej és tejtermékek külkereskedelmében az első kilenc hónapban export 9, az import pedig 11 százalékkal növekedett előző év hasonló időszakával összehasonlítva.

Az export értéke a 2022-estől már csak 3 százalékkal marad el, míg az importé 19 százalékkal magasabb annál.

Ennek következtében a külkereskedelmi egyenlegünk tovább romlott: míg 2023-ban 8 százalékkal, addig idén 10 százalékkal magasabb értékben importáltunk tejterméket, mint amennyit exportáltunk.

Jön a tej Szlovákiából

A mennyiségi adatok alapján az első kilenc hónapban valamennyi vizsgált tejtermék importja emelkedett: a fogyasztói tejnél 20, a savanyított tejtermékeknél 10, a sajt és túró kategóriában 8 százalékkal több termék érkezett Magyarországra, mint tavaly.

A fogyasztói tejnél az idén élre törő Szlovákiából érkező import is egyre jobban növekszik, az összes behozott mennyiség 64 százaléka már szlovák tej.

A sajt és túró kategóriában pedig Németországé az első hely, ahonnan évről évre stabilan nő az import, és ebben a termékkörben már a behozatal 55 százaléka onnan jön.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács piaci helyzetelemzése szerint a magyar export szerkezetében idén kismértékű pozitív változás látszik: ugyan a habár nyerstejkivitelünk 31 százalékkal tovább emelkedett az első háromnegyed évben, addig sajt és túró exportunkban is 14 százalékos növekedés következett be.

Árnyalja a képet, hogy mindeközben a savanyított tejtermékek exportja 2023 után 2024-ben is tovább csökken, mégpedig 21 százalékkal. A nyerstejexportnál a horvát piac egyre erősödik, és közelíti az első számú román piac részesedését, míg a savanyított tejtermékeknél Románia a teljes export négyötödét fedi le.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés