Élelmiszergazdaság

Piac

Duplaannyi fogyott a kalóriaszegény italokból

Visszaszoktak a hazai vásárlók a gyümölcslevekre és többen választják a drágább üdítőitalokat, miközben egyre kevesebben érik be csapvízzel a minőségi ásványvizek fogyasztása helyett – tudta meg a Magyar Idők. Az alkoholmentes italok gyártóit képviselő szövetség szerint a reálkeresetek bővülése a frissítők piacán is érezteti hatását.

Vastagabb lett a családok pénztárcája az utóbbi két évben, meglátszik ez a fogyasztási szokásokon is. A korábbi időszak mintegy harmincszázalékos visszaesése után tavalyelőtt 4,2 százalékkal növekedésnek indult, 2015-ben pedig további tíz százalékkal bővült az alkoholmentes italok értékesítése a magyarországi fogyasztásban. Ennek hátterében a reáljövedelmek bővülése és a kiskereskedelmi forgalom növekedése áll – közölte lapunknak készített elemzésében a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.

Bikfalvi Istvánné főtitkártól a lap megtudta: a tavalyi évben az alkoholmentes italok, vagyis az ízesített vizek, a szénsavas üdítőitalok, a százszázalékos gyümölcslevek, nektárok, gyümölcs­italok, jeges teák, energiaitalok és szörpök forgalmazása 2014-hez képest is számottevően megemelkedett.

Foto: MTI – Máthé Zoltán

2015-ben csaknem ezermillió liter ásványvizet és üdítőt értékesítettek Magyarországon. Holott például a gyümölcslevekből a 2007-es csúcsévhez képest még 2013-ban is 35 százalékos volt a piacvesztés. A nem alapvető élelmiszerek közé sorolt üdítők esetén azonban tavalyelőtt újra emelkedni kezdett a fogyasztás, amikor százszázalékos gyümölcslevek és a gyümölcsnektárok forgalomnövekedése elérte a tíz százalékot.

A gyártók tavaly csaknem ezermillió liter alkoholmentes italt bocsátottak kereskedelmi forgalomba, ebből jelentős mennyiséget tett ki a hagyományos termékeknél drágább árfekvésű, kevésbé cukrozott üdítőitalok aránya. – Újdonság, hogy az előző évben nagyot nőtt, lényegében megduplázódott a csökkentett kalóriatartalmú és a kalóriamentes termékek szerepe az értékesítésben. Az ilyen típusú üdítőitalok eladásai a korábbi években 20-22 százalékát adták az éves fogalomnak, ez tavaly több mint 45 százalékra emelkedett – közölte a szövetség főtitkára.

Az üdítőitalok fogyasztásának tavalyi növekedését állapítja meg a GfK piac­kutató intézet is a háztartások privát otthoni fogyasztását vizsgáló kutatásában. Eszerint 2015-ben minden negyedik magyar család bevásárlókosarában előfordult valamilyen üdítőital: ásványvíz, szénsavas üdítőital, jeges tea, gyümölcslé vagy energiaital.

Ezeket a termékeket ugyanis szinte kivétel nélkül minden háztartás vásárolja – szögezi le a GfK, mely szerint 2015-ben családonként átlagosan 39 ezer forintot költöttek üdítőitalokra, az átlagos vásárlási mennyiség alkalmanként négy liter volt. A piackutató összesítése szerint az előző évvel összehasonlítva az alkoholmentes üdítőitalok piaca növekedett mind az eladott mennyiség, mind a forgalom tekintetében.

Az egyes kategóriák közül a jeges teákból fogyott a legtöbb a boltokban, noha ezen italok aránya még így is elmarad a szénsavas üdítők és az alacsonyabb árú ásványvizek forgalma mögött. Tavaly a GfK mérése szerint a gyümölcslevek esetében ugyancsak átlag fölötti forgalombővülés volt mérhető a magyarországi kiskereskedelemben. Ráadásul a magasabb árfekvésű, 40-99 százalékos gyümölcstartalommal rendelkező nektárok forgalma bővült leginkább: mennyiségben csaknem 19, értékben mintegy 31 százalékkal került több ezekből a családok kosarába.

agrotrend.hu/magyaridok

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés