Agrárpiac

Piac

Minőség a halpiacon – nemcsak ünnepek előtt

Az európai uniós átlagnál jóval kevesebb halat vásárolunk. A karácsony mellett az év más időszakaiban is népszerűsíteni kell a halat a hazai vásárlók körében. Védjegy bevezetésével tenné népszerűbbé a halfogyasztást Magyarországon a szaktárca.

Minőségi magyar hal tanúsító védjegyet vezethet be a Földművelésügyi Minisztérium (FM). A minősítési rendszerrel könnyebbé válhat a vásárlók dolga, a tanúsítvánnyal rendelkező termelők, kereskedők vagy feldolgozók esetében ugyanis biztosak lehetnek abban, hogy a kínált hal minősége kifogástalan, a termék megfelel az élelmiszer-biztonsági és a nyomon követhetőségi előírásoknak is. A tárca tájékoztatása szerint a tudatos vásárlói magatartás kialakítása mellett a termelők ösztönzése is a célok között szerepel, szeretnék ugyanis elérni, hogy a hazánkban működő halászati társaságok a minőségi haltermelést helyezzék előtérbe.

Fotó:MTI

A védjegy tulajdonosa a Földművelésügyi Minisztérium lesz. Az agrártárca már benyújtotta a védjegybejelentést a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához, az elbírálás folyamatban van. A jelenlegi ütemterv szerint a tárca a tanúsító céggel, valamint az ágazati érdekképviseleti szervek illetékeseivel a jövő év közepére dolgozza ki a tanúsítási szabályzatot, a kapcsolódó ellenőrző listákat és a védjegybizottság ügyrendjét. A védjegy rendszerének kialakítása és a szakmával való egyeztetése után 2017 második felében várhatóan elindulhat a promóció, és reményeink szerint a következő év karácsonyára már a boltokba kerülhetnek az első védjegyes termékek – az agrártárca tájékoztatása szerint.

A jelenlegi elképzelések alapján a védjegyhasználatra minden olyan haltermelő, -feldolgozó, -forgalmazó vagy vendéglátóipari vállalkozás pályázhat, amely olyan magas minőségű termékeket állít elő és forgalmaz, amelyek megfelelnek a szabályozott tanúsítási feltételeknek, valamint a magyar és az európai uniós forgalomba hozatali elvárásoknak.

Információk szerint eltérő, szakmaspecifikus szabályok vonatkoznak majd a terméklánc különböző szereplőire, általánosságban azonban elmondható: az FM úgy kívánja kialakítani a követelményeket, hogy a termék magyarországi származása mellett igazolják azt is, hogy minden technológiai és jogszabályi követelmény betartásával állították elő, illetve forgalmazták.

– A cél az, hogy a védjegyes termék teljes mértékben nyomon követhetően, magas minőséget garantáló, ellenőrzött körülmények között jusson el a fogyasztó asztalára – közölte a minisztérium.

Fotó:MTI

A halfogyasztás fontosságát hangsúlyozták a Hold utcai piacon megnyíló karácsonyi halvásáron is.

Daróczi László, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója elmondta, karácsony környékére koncentrálódik a teljes magyar halfogyasztás 35-40 százaléka. S bár minden évben kicsit emelkedik az egy főre jutó fogyasztás, még mindig messze az uniós átlag alatt marad. Az AMC vezetője szerint annak érdekében, hogy a fogyasztás bővüljön, a karácsony mellett az év más időszakaiban is népszerűsíteni kell a halat a hazai vásárlók körében.

Az új európai uniós számítási modell szerint egyébként tavaly a magyarok átlagosan 6,2 kilogramm halat vásároltak, az unió egészében ez a mennyiség eléri a 24 kilogrammot, világszinten pedig egy lakosra 19 kilónyi hal jut. Ezt már Lengyel Péter, az FM osztályvezetője emelte ki az eseményen. A szakember szerint a minőségnek nagy szerepe van a vásárlók megnyerésében is. Ha valaki karácsony előtt romlott, iszapízű halat vásárol, azt később nehéz lesz meggyőzni arról, hogy az édesvízi halakból finom és egészséges ételek készíthetők.

Lévai Ferenc, az Aranyponty Zrt. vezetője a négy helyszínen megrendezett idei halvásárral kapcsolatban jelezte: a cél, hogy a vásárlókat egységes megjelenés, kifogástalan minőség és széles kínálat fogadja a piacokon. Ezért az idén négy helyszínen – Budapest mellett Tatán, Gödöllőn és Sáregres-Rétimajorban – várják a vásárlókat. Ugyanakkor szeretnék elérni, hogy a kezdeményezésükhöz más termelők is csatlakozzanak, s a következő években országos szintűre bővüljön az ünnepi halvásár.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés