Agrárpiac

Piac

Ma startol a cukorrépa kampány

Elrajtol a cukorgyári kampány, tervek szerint naponta átlagosan 7300 tonna cukorrépát dolgoznak fel. Az üzem ellátásához tavasszal közel 14 ezer hektáron vetették el az alapanyagot, s az eddigi kedvező időjárásnak köszönhetően rekord közeli termést prognosztizálnak. Hektáronként az átlagos cukorrépa hozam elérheti a 70 tonnát.

– Összesen 930-950 ezer tonna cukorrépát kívánnak feldolgozni Kaposváron – jelentették be napokban a mészkemence begyújtó ünnepségen. Hivatalosan szeptember 12-én indul a munka, Baranyai Sándor, a mezőgazdasági termelők érdekvédelmi szövetségének elnöke szerint sokan várták erre a pillanatra. S hogy milyen lesz az idény, a szakember kiemelte: ezt kizárólag a cukorrépa jövedelemtermelő képessége dönti el. Ha a mérleg pozitív, az nyilván az alapanyag termesztők hangulatát is alapvetően befolyásolja.

– A kaposvári cukorgyár gazdasági súlya a megye mezőgazdasági életében fontos – hangsúlyozta Gombos Sándor, az agrárkamara megyei elnöke. Hozzátette: annak idején elhibázott lépés volt bezárni a hazai cukorgyárakat, egymás után számolták fel a nagy múltú üzemeket. Ezzel megfojtották az ágazatot.

A Magyar Cukor Zrt. 105 ezer tonnás cukorkvótájához bőven elég lesz a nyersanyagmennyiség. S amíg a termés mennyisége és minősége foglalkoztatja az agrárvállalkozókat, eközben seregnyi logisztikai-szállítási feladat adódik.

– Az elmúlt időszakban jellemzően különféle mezőgazdasági terményeket fuvaroznak Somogyban – közölte a vasúttársaság kommunikációs osztálya. – A legtöbb áru Kaposvárt, Nagyatádot, Somogyszobot, és Taszárt érinti.

A pontos adatokról a fuvarozást végző társaságok nyilatkozhatnak, de a termékek jellemzően kukorica, cukorrépa, árpa valamint a fafeldolgozás különböző termékei továbbá ócskavas. A térség forgalmára legjellemzőbb a cukorrépa beszállítása, amely az eddigi gyakorlatnak megfelelően szeptembertől január végéig tart, 700-750 ezer tonna mennyiségben. A fuvarozandó mennyiség 65-70 százalékát vasúton, a többi árut közúton szállítják. Az előre jelzett mennyiség a tavalyit kis mértékben meghaladhatja idén.

A kommunikációs osztály azt is közölte: a jelenlegi áruszállítási igényeket figyelembe véve a vasúti áruszállítás a nagy mennyiségű ömlesztett áru fuvarozása esetén leginkább versenyképes. A MÁV törekszik arra, hogy a szerződésben lévő vállalkozások elvárásainak teljes mértékben megfeleljen. A vasút a lehetőségeihez képest igyekszik megőrizni versenyképességét a közúti szállítással szemben. S hogy ez miben mutatkozik meg? A kommunikációs osztály jelezte: ennek érdekében különböző vasúti gyűjtő fuvarozás ösztönző elemeket vezetett be a vasúttársaság. További intézkedéseket is hoztak: a 41-es számú vasúti fővonalon a Dombóvár-Kaposvár pályaszakaszt korszerűsítésén kívül a közeljövőben megkezdik a 36-os számú vasútvonal Kaposvár-Fonyód szakaszának felújítását, amely nagyban elősegíti majd a Lepsény és környékén termelt cukorrépa vasúti szállítását.

Attól is különleges ez a kampány, hogy a 2016-2017-es esztendő a kvótaszabályozás utolsó éve. Jövő októbertől megszűnnek a cukorkvóták az EU-ban, ennek eltörlése nem jár együtt a piac teljes liberalizációjával, hiszen továbbra is fennmaradnak az uniós belső piacot védő vámok rendszere.

A répacukor gyártás számára ma kedvező a helyzet, hiszen ma a világpiaci árak relatíve magasak. Ennek oka: két egymást követő évben a cukor világpiacán deficit alakult ki, ami azt jelenti, hogy a globális termelés alulmaradt az az évi globális felhasználásban. Mindenesetre a szakemberek 2017 után élénkülő piaci versenyre számítanak.

agrotrend.hu / sonline.hu

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés