Agrárpiac

Piac

Krízis Brazíliában, rekordok Tunéziában – hisztérikus narancspiac

A klímaváltozás különös módon befolyásolja az idei narancs szezont: míg a brazil termesztők óriási veszteségekről számolnak be, Tunéziában rekord hozamnak örülhetnek a gazdák, de valószínűleg nem sokáig. Egyelőre kérdéses ugyanis, mit kezdhet a szektor a fölösleggel.

Az El Niño lecsapott Brazíliára: a magas hőmérsékletet, páratartalmat és megnövekedett légnyomást okozó globális időjárási jelenség hatására a dél-amerikai országban huszonnyolc éve nem látott mélységbe esett a narancstermés. „Történelmi léptékű a válság” – fogalmazott a többek között a Coca-Colát és a Tetra Pakot is tagjai között tudó Unijus gyümölcslé forgalmazó érdekképviselet kommunikációs vezetője a Food Navigatornak.

A szervezet adatai szerint a forgalmazók több mint egy éven át lenyelték a nyersanyagok áremelkedését, a termés mennyiségének radikális csökkenését azonban már nem tudják ellensúlyozni. Carole Prisset tarthatatlannak nevezte a helyzetet, példaként Franciaországot hozva, ahol idén akár 50 százalékkal is emelkedhet a narancslé ára.

Fotó:Pixabay

Miközben a brazil gazdák évtizedes krízist élnek át, tunéziai versenytársaik boldogok lehetnek, hiszen az országban az elmúlt öt évben elért 400 ezer tonna helyett tavaly 550 ezer tonna máltai vérnarancsot szüreteltek. A farmerek elsősorban a szokatlanul száraz időjárással magyarázzák a rekordtermést, az örömbe azonban üröm is vegyül. A vérnarancs fajták között a legédesebbnek számító gyümölcsöt ugyanis nem használják a légyártásban, vagyis az extra mennyiség nem pótolhatja a Brazíliában kieső termést.

Mi több, Tunéziában sem légyártó kapacitás, sem a megnövekedett exportigényt kielégítő infrastruktúra nincs, így a helyi gazdáknak gyors megoldást kell találniuk arra, hogyan értékesíthetik az óriási mennyiségű termést, mielőtt megromlana. A tunéziai gyümölcstermesztők érdekképviselete a február 25-én kezdődő párizsi Nemzetközi Mezőgazdasági Szalonon próbálnak meg vevőt találni a nemzetközi piacon.

agrotrend.hu / blog.syngenta.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés