Agrárpénzek

Piac

Mégsem olyan egészséges a húshelyettesítő?

Az óriási felhajtás, ami a húshelyettesítő termékek piaci megjelenése és terjeszkedése körül kibontakozott, egy sor témát feltűnően kerül. Amíg ezekre nem kapunk megnyugtató választ, addig a fogyasztó nem tud megalapozott döntést hozni vásárlási döntésekor.

A Nuffield Bioetikai Tanács szerint „több bizonyítékra van szükség az egészségre és a fenntarthatóságra vonatkozó állításokról”. A Globalmeatnews.com oldalon megjelent nyilatkozatban emellett azt hangoztatják, hogy sok alternatív készítmény ugyanolyan magasan feldolgozott, magas sótartalmú, ugyanannyi kalóriát és telített zsírt tartalmaz, mint a marhahúsos hamburgerek.

fotó: pixabay.com

Kinek ne lenne fontos, hogy egészséges életmódot éljen és táplálkozása is környezetileg fenntartható legyen. Ahhoz azonban, hogy a megfelelő döntéseket hozzuk meg e téren, nem elég a reklám, a marketing által harsogott információkra építeni. Az egészségügyi előnyökre, a környezetvédelemre alapozott kommunikációra építő marketing mellett szakmai kutatásokra van szükség, amelyek alátámasztják ezen állításokat.

A fogyasztói döntések a helyettesítő termékek irányában alapvetően három irányból érkeznek. A fogyasztók érzékenyebbekké váltak az állatjólét, a környezetvédelem és az egészséges életmód iránt. Ezek egyértelműen pozitív tendenciák, de amennyiben nem valós ismereteken alapulnak, félreértéseket okozhatnak, illetve okoznak is.

Kutatásokra, pontos információkra (pl. címkézés) lenne szükség a felelős döntések érdekében. Ahogy hiányosak a genetikailag módosított szervezetek emberre gyakorolt hatásainak kutatási eredményei, úgy a hagyományos élelmiszerek helyettesítőinek hatásmechanizmusát, élettani hatásait célzó kutatások eredményei is.

Könnyű összefüggést látni azon támadások, amelyek a hagyományos állattartás ellen irányulnak és ezen helyettesítő termékek megjelenése között. Az időbeni egybeesés mellett erre utalnak az azonos üzenetek is. Mint ahogy az is, hogy ezen üzenetek igencsak sántítanak.

A gazdálkodók, akiktől a zöldek elkezdték félteni a földet, egyre gyakrabban és egyre hangosabban tiltakoznak az olyan bélyegek ellen, hogy a szükségesnél jobban használják ki a környezetet, szennyezik a levegőt, vagy éppen brutálisan bánnak állataikkal.

Ez utóbbira klasszikus ellenérv, hogy a kiváló genetikai adottságokkal rendelkező, intenzíven tartott állatok nem hoznák a kimagasló termelési mutatóikat, ha bármiben hiányt szenvednének, vagy nem éreznék jól magukat. Éppen ellenkezőleg, optimalizált életkörülmények között tartják őket.

A zárt tartás is tudományos eredményekre, a haszonállatok igényeire építve van kialakítva. Elég, ha csak az északról felénk közelítő baromfiinfluenzára utalok, ennek jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A szavak súlyos dolgok, erős fegyverek. A kommunikációs verseny, amely a hagyományos és a helyettesítő termékek között folyik, csak lassan indult el a kiegyensúlyozódás felé.

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő

Agrár Kompetencia Központ

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés