Fenntarthatóság
Innováció
„A Tudás kertje” iskolakert program
A TÁMOP-3.3.17-15/1 „Iskola a természetben” c. pályázati felhívás keretében Észak-Magyarország és Észak-Alföld komplex programmal fejlesztendő járásainak területén, 15 oktatási intézmény részvételével olyan innovatív szemléletű, tanórán kívüli programelemeket tartalmazó nevelési-oktatási modell-program valósult meg, amely hozzájárul a hátrányos-helyzetű térségben élő fiatalok életlehetőségeinek növeléséhez, társadalmi integrációjához, mind a tanulás, mind közvetve a foglalkoztatás terén.
A megvalósult program fő eleme egy külföldi fenntartható fejlődéssel kapcsolatos oktatási-nevelési módszertan hazai viszonyokra való adaptációja volt tananyagfejlesztés keretében. A projekt tevékenységei – iskolakertek kialakítása, tananyagfejlesztés, táborok, pedagógus továbbképzés, témanapok és szakköri tevékenységek – a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos szemléletmód népszerűsítését és elsajátítását célozták kisiskolás korban. A tananyagfejlesztés eredményeként elkészült tanári kézikönyvet és tanulói munkafüzeteket az együttműködő iskolák tanárai és növendékei forgathatják és más a program iránt érdeklődő iskolák is hozzáférhetnek, továbbá a programban résztvevő iskolák környezeti nevelést és a közösségépítést szolgáló tárgyi eszközökkel (pl. iskolakertek kialakításához szükséges eszközök, mikroszkóp, meteorológiai állomás, rovarteleltető, biogazdálkodással kapcsolatos szakkönyvek, kerékpárok stb.) is gyarapodtak. A tananyag gyakorlatba történő átültetése jelenleg is folyamatban van melynek szellemi, és tárgyi feltételei valamennyi együttműködő iskolában adottak, hiszen minden résztvevő iskola elkészítette saját „fenntartható kertjét” és szakköri tevékenység keretében működteti az adaptált oktatási nevelési programot.
A 2015-2021-es tanévekben a program keretében lezajlott szakköri események és eredmények rendkívüli sokszínűségét az alábbi felsorolás érzékelteti a programot vezető pedagógusok beszámolói alapján:
-
dísznövények és a vetemények gondozása,
-
plakátkészítés „Földünk megóvásáért” témakörben,
-
mókus les, megfigyelőpontok kialakítása,
-
élősarok berendezése és gondozása,
-
a környezettudatos szemléletmód fejlesztése – hulladékból újat, használhatót,
-
társasjáték készítése (bogár memory és öko – kártya),
-
szelektív hulladékgyűjtés,
-
az egészséges életmódhoz kapcsolódóan zöldségsaláta készítés, citromfű és zsálya tea forrázása,
-
az iskolaudvar levegőjének és minőségének vizsgálata és összehasonlítása közeli és távolabbi pontokon,
-
bibliai növényekkel és állatokkal ismerkedés,
-
bibliai növények felhasználásával étkek készítése,
-
gyógynövények gyűjtése, felhasználási módjaik megismerése és plakátok készítése e témában,
-
az esővíz csatornára vízgyűjtő beszerzése mellyel sokkal könnyebbé vált az öntözővíz gyűjtése,
-
kerti tó kialakítása,
-
téli madármegfigyelés és gondozás.
A megvalósult program működését és hasznosságát igazolják, hogy a résztvevő tanulók szülei és a helyi mezőgazdasági boltok és mezőgazdasági vállalkozók nagymértékben támogatják az iskolakert működését növényekkel, vetőmagvakkal, papagáj eleséggel, termőfölddel és vetőmaggal is. A program kezdetétől egyre több felső évfolyamos tanuló jelezte, hogy mezőgazdasági ismereteket nyújtó középiskolában szeretné folytatni a tanulmányait. Sikerült ráirányítani a tanulók figyelmét a hétköznapi „csodákra”, a minket körülvevő természet szépségeire és folyamatosan újabb tanulókkal bővülnek a szakkörök. Több iskolában szinte minden osztály bekapcsolódott valamilyen formában a programba. A kertben, a szabadban való tanulás remekül alkalmazható, a kertművelés indirekt tanulási formává, sikerélménnyé vált. A komposztáló, a komposzt megfigyelése, elemzése, földi giliszta, éti csiga, katicabogár, zuzmó, gomba, moha vizsgálata és természetesen a növények szervei, életfolyamatai, életciklusai figyelemmel kísérhetők. Végül de nem utolsó sorban a gyengébb képességű, tanulásban kevésbé sikeres tanulók is könnyen motiválhatóvá váltak, a kertművelés kapcsán sikerélményeket érnek el melyek művelése rendszerességre, kitartó munkára neveli a gyermekeket.
agrotrend.hu