Fenntarthatóság

Innováció

A szomszédjogokról, avagy korlátozható-e az állattartás a falvakban és a városokban?

Kakaskukorékolás, malacröfögés, tehénbőgés – csak néhány abból a vidéki életképből, melyet a szépirodalom bukolikus bájként, a gazdák évezredes hagyományként, néhány vidékre költöző városi ember viszont birtokháborításként emleget. Az alábbiakban Cseh Tibor András, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének megbízott főtitkára szomszédjogi vitákról, az állattartás korlátozhatóságáról ír – legyen szó városról vagy faluról.

Az egymás mellett élés szabályai, az úgynevezett szomszédjogok az elmúlt időszakban komoly figyelmet kaptak. A felfokozott érdeklődés magyarázata, hogy a mögöttünk hagyott hónbapokban a home office bevezetése vagy egyszerűen csak a csendesebb lakókörnyezet miatt kiköltözési hullám indult meg a vidéki települések irányába – írja a Világgazdaság.

Szomszédjogi viták természetesen nem csak hazánkban fordulnak elő, a francia parlament például épp az idén fogadta el azt a törvényt, amely szerint a vidéki hangok, zajok – különösen a kakasoké – a vidék „hangörökségébe“ tartoznak, és így csendháborításnak sem minősülnek.

Hol húzódnak a határok a jogszerű állattartás és a birtokháborítás között?

Nincs szükség különösebb magyarázatra azzal a magánjogi és társadalmi alapelvvel kapcsolatban, hogy a saját ingatlanom használatának vannak bizonyos korlátai, hiszen a szomszédban élő személyek jogait is tiszteletben kell tartanom. A Polgári Törvénykönyv ezt úgy fogalmazza meg, hogy a tulajdonos a dolog használata során köteles tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat, különösen a szomszédokat szükségtelenül zavarná, vagy amellyel jogaik gyakorlását veszélyeztetné. A gyakorlatban viszont mégis előfordulnak olyan jogviták, mikor a szomszéd nem tűri a sertésólak szagát, a kakas kukorékolását vagy a kutya ugatását.

Mikor lesz az állattartás „szükségtelenül zavaró”?

A bírósági joggyakorlat elég részletesen kidolgozta ezeknek a jogvitáknak a megítélését, kimondva, hogy egészen addig nem korlátozható az állattartás, ameddig azok a társadalmi együttélés szabályait nem lépik túl. Nem amiatt lesz tehát egy tevékenység jogellenes, mert a szomszéd esetleg ezt annak érzi, hanem attól, ha az állattartás a környező lakóközösség élet- és szokásrendjét tartósan és szükségtelenül zavarja, illetve haszonállatoknál, ha az állattartás a helyben szokásos mértéket rendszeresen és jelentősen meghaladja. Ha ezekre a kérdésekre nemleges válasz adható, úgy akkor sem állapítható meg a birtokháborítás, ha az a szomszéd számára egyébként elviselhetetlen zavarást is jelentene. Nyilván azt nem is kell külön hangsúlyozni, hogy a kialakult életrend teljesen más a balatoni üdülőövezetben és egy alföldi településen.

Kié a bizonyítási teher?

A birtoksérelmet és az azzal kapcsolatos szükségtelen zavarást annak a félnek kell bizonyítania, akinek ez érdekében áll. Tehát, ha valaki kifogásolja a sertésól szagát vagy a kakas kukorékolását, az megindíthatja ugyan a birtokvédelmi eljárást, de bizonyítania már neki kell, hogy a szomszéd szükségtelenül zavarja őt az ingatlana használatában. Birtokvédelmet egyébként főszabály szerint a jegyzőtől lehet kérni (legkésőbb a zavarás kezdetétől számított egy éven belül). A birtokvédelmi eljárást a jegyző viszonylag gyorsan folytatja le, hiszen 15 napon belül döntést kell hoznia, a határozatát pedig három napon belül végre kell hajtani (arra főszabály szerint még a jegyzői döntés bírósági megtámadásának sincs halasztó hatálya).

Korlátozhatja-e az önkormányzat a haszonállatok tartását?

Egy 2012-es törvénymódosítás alapján az önkormányzatok nem korlátozhatják rendeletükben a haszonállatok tartását. Ez még a budapesti belvárosi kerületekre is igaz, de természetesen ott a sertés-vagy baromfitartásnak más gyakorlati akadályai vannak. A 32/1999. Kormányrendelet például előírja, hogy az állat számára a fajtájának megfelelő mozgásszabadságot kell biztosítani, így eleve kizárt a haszonállatok tartása egy Andrássy úti bérházban. Arról is érdemes beszélni, hogy az épületek, istállók építészeti szabályainak, a védőtávolságok kijelölésének is vannak korlátai, hiszen erre vonatkozó előírásokat csak a helyi építési szabályzatban írhat elő az önkormányzat.

Mi a helyzet a kedvtelésből tartott állatokkal?

A kutya, a macska és az egyéb kedvtelésből tartott állatok kapcsán fontos megemlíteni, hogy a 1998. évi XXVIII. törvény – ellentétben a haszonállatok helyi szabályozásának tilalmával –már felhatalmazza az önkormányzatot a hobbiállatok tartásának korlátozására, a tartási szabályok meghatározására. Természetesen a véget nem érő kutyaugatás már megvalósíthatja a birtokháborítást, de a jegyző ilyenkor is figyelembe veszi a lakókörnyezet kialakult élet- és szokásrendjét, illetve a kutyatartáshoz fűződő személyes érdekeket (például házőrzés), és a döntést az eset összes körülményét mérlegelve hozza meg.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés