Fenntarthatóság

ENSZ Klímaváltozási Konferencia Bakuban: Sürgős lépések szükségesek a klímaválság kezelésére

Idén az azerbajdzsáni Bakuban tartják az ENSZ éves klímaváltozási konferenciáját november 11. és 12. között. A világnak gazdasági gondok és háborúk szorításában kell jelentős előrelépést tennie a klímaválság kezelésében, mert az eddigi intézkedések nem elegendők.

A klímacsúcs hivatalosan az ENSZ első, 1992-es éghajlatváltozási keretegyezményét (UNFCCC) ratifikáló 198 ország konferenciája, ahol értékelik az elért eredményeket, és új kötelezettségeket, vállalásokat, illetve kezdeményezéseket fogalmaznak meg az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése céljából.

Forrás: pixabay.com

Az ENSZ klímakonferenciáinak (COP – Climate Change Conference) résztvevői között egyebek mellett politikai vezetők, klímakutatók, energetikai elemzők és egyéb szakértők, vállalatvezetők, civil szervezetek és bennszülött népek képviselői, illetve újságírók szerepelnek. Számuk – köztük a politikai vezetőké is – az idei, 29. klímakonferencián (COP29) valamivel kisebb lesz a tavalyi hasonló rendezvényéhez képest, mivel az azerbajdzsáni elnökség 50 ezerre korlátozta a résztvevők számát (ami tavaly mintegy 80–85 ezer volt).

A klímacsúcs mint a greenwashing eszköze?

Az idei klímacsúcs helyszínválasztása önmagában is hírértékkel bír, hiszen Azerbajdzsán jelentős olaj– és földgázkitermelő, és ez még a 2012-es katari (COP18), illetve a tavalyi egyesült arab emírségekbeli klímakonferencia (COP28) után is világszerte visszhangot kelt. Ezzel egymás után másodszor ad otthont a COP-nak olyan állam, amelynek bevételei nagyrészt (95%-ban) a fosszilis energiahordozók exportjától függnek, és klímavédelmi cselekvési terve súlyosan elégtelen, ráadásul az ország a következő évtizedben jelentősen bővíti gáztermelését. (Bonyolítja a helyzetet, hogy az azeri gázkitermelés és -export tervezett növelése jórészt az orosz gázt kivezető európai országok ellátását szolgálja, Görögországét és Olaszországét.)

Az aggályok szerint az ENSZ a klímakonferencia odaítélésével lényegében zöldre mosdatja Azerbajdzsánt, ráadásul nemcsak mint olajországot, hanem mint egy az emberi jogokat nem tisztelő, tekintélyelvű rezsim irányította államot is. A hírek szerint maga az azeri kormány is többféleképpen igyekszik a valóságosnál zöldebbre mosni nemzetközi imázsát, illetve a szőnyeg alá söpörni az aggályokat a klímakonferencia előtt, például hamis közösségimédia-fiókok sokaságát alkalmazva, oknyomozó újságírók cenzúrázásával és akár bebörtönzésével, valamint diplomáciai megnyilatkozásaival is.

Fókuszban a pénz

A körülmények ellenére a COP29 a korábbi klímacsúcsokhoz hasonlóan fontos lehetőséget jelent az éghajlatváltozás megfékezését célzó nemzetközi együttműködés fokozására.

A várakozások alapján az azerbajdzsáni konferencia a korábbiaknál kisebb, karcsúsított, technikai jellegű esemény lesz, korlátozottabb várakozásokkal, ugyanakkor sokkal fókuszáltabb, célzottabb tárgyalásokra kerülhet sor a 2025-ben Brazíliában megrendezésre kerülő, mérföldkőnek számító COP30 előtt. A jövő évi brazíliai COP valószínűleg sokkal sarkalatosabb pillanatot jelent majd a klímaváltozás elleni küzdelemben: a 1,5 °C-os célt rögzítő Párizsi Klímaegyezmény aláírásának 10. évfordulóján kerül rá sor, mindössze 5 évvel 2030, vagyis a globális emisszió felére csökkentésének határideje előtt.

Az idei konferencia a klímafinanszírozás – vagyis a klímaváltozás elleni fellépés és a hatásainak kezelését célzó finanszírozás – jövőjének alakítására összpontosít, ami a 2050-es klímasemlegesség elérésének kulcsfontosságú feltétele. Ezért a COP29-et pénzügyi klímacsúcsként is szokták említeni, amelytől azt várják, hogy az országok egy új, ambiciózus globális klímafinanszírozási célt tűznek ki.

A Párizsi Klímaegyezmény konkrét elvárásokat támaszt ezzel kapcsolatban: ennek értelmében egy olyan új kollektív számszerűsített célról (NCQG) kell megállapodni, amely meghatározza azt a finanszírozási összeget, amelyet 2025-től világszerte az éghajlatváltozás mérséklésére és az alkalmazkodásra irányuló tevékenységek támogatására biztosítanak. (Az azerbajdzsáni elnökség saját kezdeményezést is indít a magánfinanszírozás növelésére, a Klímafinanszírozási Akcióalapot (Climate Finance Action Fund – CFAF).) Ennek esélyét rontja, hogy egyelőre az is vitatott, kinek kell fizetnie, ki kapja a finanszírozást, és az sem teljesen tiszta, hogy pontosan mi is a klímafinanszírozás definíciója: kizárólag a vissza nem térítendő támogatások értendők rajta, vagy a hitelek is beleszámítanak?

A COP29-en a terv szerint kulcsfontosságú megbeszéléseket tartanak majd egyebek mellett a fejlődő országok megsegítését célzó új veszteség- és káralapról, melynek létrehozásáról még a 2022-es egyiptomi COP27-en született megállapodás azzal a szándékkal, hogy segítséget nyújtson az alacsony jövedelmű fejlődő országoknak az éghajlatváltozás által előidézett természeti katasztrófák okozta károk kezeléséhez.

Az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) jelentése szerint a fejlődő országoknak ebben az évtizedben évente mintegy 215–387 milliárd dollárra lesz szükségük a globális felmelegedés hatásainak hatékony kezelése és mérséklése érdekében. Így az előző, a 2020–2025-ös időszakra vonatkozó évi 100 milliárd dolláros klímafinanszírozási cél a ténylegesen szükséges összegnek csupán a töredékét jelenti, ráadásul a fejlett országok 2022-ig nem is teljesítették, az elemzők szerint erősen vitatható módon.

A Climate Policy Initiative becslése szerint ehhez ugyanakkor évente 6,2 ezer milliárd dollárra van szükség 2030-ig, ami 2050-re évi 7,3 ezer milliárd dollárra emelkedik, míg a 91 fejlődő ország által benyújtott úgynevezett nemzetileg meghatározott hozzájárulásokban (NDC) szereplő becslések összességében 4,5 ezer milliárd dollárt tesznek ki. A Párizsi Klímaegyezmény által előírt, nemzetileg meghatározott hozzájárulások rögzítik az egyes országok által a nemzeti kibocsátások csökkentése és az éghajlatváltozás hatásaihoz való alkalmazkodás érdekében teendő erőfeszítéseket.

Cél a globális kibocsátáskereskedelmi rendszer létrehozása és a nemzeti ambíciók fokozása is

A COP29 feladata lenne annak elérése is, hogy a felek véglegesítsék a szén-dioxid-kibocsátási egységek nemzetközi kereskedelmét lehetővé tevő rendszer felépítményét, ez fontos lenne a tiszta technológiák és a természetalapú megoldások irányába történő tőkeáramlás mozgósításában. A szakértők és az illetékes szakbizottságok előzetes eredményei alapján e téren több remény mutatkozik az érdemi előrelépésre.

A COP29 harmadik kulcsfontosságú prioritása pedig annak előmozdítása, hogy az országok emeljék 2035-ös nemzeti éghajlatvédelmi ambícióikat a 2025 februárjában benyújtandó, nemzetileg meghatározott, felülvizsgált hozzájárulásaikban. A fejlett országoknak már a mostani klímacsúcson felülvizsgált NDC-ikkel kell megjelenniük, melyeknek nemcsak ambiciózus, az egész gazdaságra kiterjedő kibocsátáscsökkentési célokat kell tartalmazniuk, hanem egyértelmű terveket is e célok elérésére.

Még él a remény

A sok bizonytalanság közepette egyvalamiben egyetértés van a szakértők között: a világnak az elmúlt időszakban elért eredmények mellett is jelentősen fokoznia kell a klímaváltozás megfékezésére irányuló erőfeszítéseit, jelenleg ugyanis nagyon messze vagyunk a célok elérésétől.

A konferencia előtti napokban az ENSZ Biológiai Sokféleség Csúcstalálkozóján az UNEP, az UNFCCC és a Meteorológiai Világszervezet is fontos jelentéseket hozott nyilvánosságra, melyek alapján a globális átlaghőmérséklet emelkedése az évszázad végére a 3,1 °C-ot is elérheti az iparosodás előtti szinthez képest, miközben a felmelegedés mértékét jóval 2 °C alatt, lehetőleg 1,5 °C-on kellene korlátozni a Párizsi Klímaegyezmény értelmében. (A Nemzetközi Energiaügynökség októberben kiadott éves jelentésének alapeseti klímamodellje átlagosan 2,4 °C-os hőmérsékletemelkedést vetít előre 2100-ra.)

A klímaváltozás fő felelősének tartott üvegházhatású gázok kibocsátása 2023-ban rekordot döntött, és ahogy a pozitív fordulat késik, egyre meredekebb kibocsátáscsökkentésre lesz szükség a globális klímakatasztrófa elkerüléséhez. Ahhoz, hogy az évszázad közepére elérjük a nettó nullát, a globális üvegházgáz-kibocsátásnak 45%-kal kell csökkennie 2030-ra a 2019-es alapértékhez képest, azonban az összes jelenlegi NDC teljes körű bevezetése mindössze 5,3%-os kibocsátáscsökkentést tenne lehetővé.

A feladat tehát óriási (nem szólva a világszerte tapasztalható gazdasági nehézségekről és geopolitikai konfliktusokról), de a COP29-nek ilyen körülmények között is jelentős előrelépést kellene elérnie a klímaváltozás elleni fellépésben, és a remény egyelőre él, hogy ez is így is lehet.

agrotrend.hu / Greendex

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés