Hírek

Vízdíjak a mezőgazdasági vízgazdálkodásban a hazai szabályozás és uniós elvárások tükrében

A mezőgazdasági vízdíjak tekintetében megkülönböztetünk vízkészletjárulékot és mezőgazdasági vízszolgáltatási díjat, melyet a hazai előírásokon túl az uniós elvárások is alakítanak. 

A vízkészletjárulék fizetési menetességek és kötelezettségek

Mentességek

Nem kell a vízhasználónak vízkészletjárulékot fizetnie

  • az öntözési célú vízhasználat esetében a vízjogi engedélyenként az évi 400 000m3-t vagy vízhasználónként az általa öntözött terület után hektáronként az évi 4000 m3-ért,
  • a halgazdálkodási és rizstermelési célú vízhasználat esetében vízjogi engedélyenként felszínalatti vizet használók esetében az évi 400 000 m3-ért, a felszíni vizet használók esetében hektáronként az évi 25 000 m3-t meg nem haladó vízmennyiség után.

Fizetési kötelezettég

A fentieken túl a vízkészletjárulék mértékét egy képlet határozza meg:

VKJ = V · A · m · t · g

 

V vízhasználó által igénybe venni tervezett vagy igénybe vett vízmennyiség m3
A alapjárulék 9,00 forint/m3
m a vízhasználat mértségétől függő szorzó

(vízórával mért-e?)

ha mért, akkor m=1

ha nem mért, akkor m=2

t túlterhelési szorzó ha „jó” az állapot, akkor t=1

ha „gyenge vagy kockázatos” az állapot, akkor t=1,2

g a „g” szorzót pedig egy táblázat tartalmazza, attól függően, hogy mennyire „értékes” az igénybe vett vízkészlet, illetve attól is függ, hogy az milyen célból van használva. Például: az öntözés esetén az I. osztályú karsztvíz szorzója g= 5, addig I. osztályú rétegvíz esetén g= 3,8, amíg a II. osztályú talajvíznél g=1,5, egy II. kategóriás felszíni víz pedig 0,2-es szorzóval bír. Azonban, ha nem öntözésről, hanem például gazdasági célú ivóvízről beszélünk, jóval kisebb szorzókat jelentenek ezek a fenti vízkészletekhez tartozó kategóriák, tekintettel arra, hogy az ivóvízhasználat előrébb van az öntözési vízigények kielégítésének listáján.

A mezőgazdasági vízszolgáltatási díj fizetési mentességek és kötelezettségek

Alapfogalmak

  • Mezőgazdasági célú vízhasználatnak nevezzük a felszíni vízből a mezőgazdasági vagy erdőgazdasági művelés alatt álló területek öntözését vagy halastavak vízellátását biztosító, vízjogi üzemeltetési engedély alapján történő vízhasználat, vagy bejelentés alapján történő rendkívüli öntözési célú vízhasználatot.
  • Mezőgazdasági vízhasználónak nevezzük a mezőgazdasági vízszolgáltató rendszerre csatlakozott, mezőgazdasági vagy erdőgazdasági művelés alatt álló területek öntözésére vagy halastó vízellátását biztosító vízhasználatra kiadott vízjogi üzemeltetési engedéllyel rendelkező, valamint a rendkívüli öntözésre bejelentés alapján jogosult természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli szervezetet.
  • Mezőgazdasági vízszolgáltatónak nevezzük a mezőgazdasági vízszolgáltató művek üzemeltetését, fenntartását alapfeladatként végző költségvetési szerv, vagy az e költségvetési szervvel kötött üzemeltetési szerződés alapján vízszolgáltató egyéb jogi személyt.
  • Főszabály szerint a mezőgazdasági vízszolgáltatásért mezőgazdasági vízszolgáltatási díjat kell fizetni a szolgáltató részére.

 

Fizetési kötelezettség és mentességek

Az állam az öntözési, rizstermelési és halgazdasági vízhasználat vízszolgáltatási díját azonban részben vagy teljesen átvállalhatja. A mezőgazdasági vízszolgáltatási díj

  • a rendelkezésre állást biztosító alapdíjból és
  • a felhasznált vízmennyiséggel arányos díjból áll,

melyet a vízszolgáltatási idényre, időarányosan kell megállapítani. A mezőgazdasági vízhasználó

  • január 1. napjától kezdődően teljes mértékben fizeti meg a változó díjat.
  • január 1. napjától kezdődően az alapdíj 50%-át fizeti meg, a fennmaradó 50 %-át a központi költségvetés biztosítja.
  • A mezőgazdasági vízszolgáltatási díj mértékét úgy kell meghatározni, hogy fedezetet biztosítson a szolgáltatás folyamatos és hatékony működtetéséhez, valamint hosszú távú fenntartásához ösztönözze a mezőgazdasági vízszolgáltatáshoz kapcsolódó költségmegtérülés elvét.
  • A mezőgazdasági vízszolgáltató költségkalkulációit és a számított díjtételeket minden év február 18-ig továbbítja a területi vízügyi igazgatási szerv részére
  • A területileg illetékes vízügyi igazgatási szerv mind a vízszolgáltató szervezet által készített, mind pedig a saját üzemeltetésű vízszolgáltatási egységekre készített költségkalkulációkat és díjtételeket minden év február 20-ig jóváhagyásra átadja az Országos Vízügyi Főigazgatóságnak.
  • Az Országos Vízügyi Főigazgatóság a jóváhagyásról a benyújtó vízügyi igazgatási szervet tárgyév február 28-ig értesíti.
  • Vízszolgáltatási szerződés csak az Országos Vízügyi Főigazgatóság által jóváhagyott díjtételek alkalmazásával köthető.
  • Az Országos Vízügyi Főigazgatóság jogosult jóváhagyni a vízügyi igazgatási szerv költségkalkulációját, valamint az egyéb vízszolgáltató szervezet költségkalkulációjának azon elemeit (állandó és változó költségek), amelyek díjaihoz a központi költségvetés a tárgyévben támogatást nyújt.

Uniós elvárások a mezőgazdasági vízdíjfizetésben

  • Ahhoz, hogy megértsük a jövő intézkedéseit, ismerni kell a múltat is. A mezőgazdasági vízszolgáltatási díj megfizetését az állam 2014-ben teljeskörűen átvállalta a termelőktől és a központi költségvetésből fedezte.
  • Az Európai Bizottság azonban kötelezte Magyarországot a mezőgazdasági vízszolgáltatás esetében arra, hogy a vízhasználók a felmerülő költségek viselésében vegyenek részt, előírta a költségmegtérülés elvének érvényesülését és a hatékony vízár-politika fenntartását, mely biztosítja a megfelelő késztetést a vízhasználók számára, hogy a vízkészleteket hatékonyan használják.
  • Ezt a követelményt az ERFA, a Kohéziós Alap (KEHOP), valamint az EMVA (Vidékfejlesztési Program) ex ante feltételéül szabta a Bizottság, ezért 2017. január 1-től a gazdálkodók díjfizetési kötelezettsége a mezőgazdasági célú vízhasználat után újra bevezetésre került.
  • Azonban sikerült érvényesíteni a részleges megtérülés elvét, ami azt jelenti, hogy a mezőgazdasági vízdíj alapdíjának felét hosszú távon is a központi költségvetés fedezi. Sőt a vízhiányos, aszályos években 2022 óta teljes körű állami támogatással valósul meg a mezőgazdasági vízszolgáltatás.
  • Fontos megjegyezni, hogy a teljes körű állami támogatással nem teljesül az ex ante feltétel, így reális esélye lehet annak, hogy a notifikáció során az Európai Unió leállíthatja a Közös Agrárpolitika végrehajtását, azaz a Vidékfejlesztési Program adta kifizetéseket, már a közvetlen támogatásoknál, sőt tagállami szinten bírságot is jelenthet a meg nem felelés.

NAK kiadvány

A mezőgazdasági vízdíjakat egyértelműsítő NAK kiadvány elérhető a „Kézikönyvek, Kiadványok” menüpont alatt, illetve IDE KATTINTVA.

Vonatkozó jogszabályok

Felhívjuk a figyelmet, hogy az információk tájékoztató jellegűek, a mindenkor hatályos jogszabályoknak megfelelően kell eljárni.

  • a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény
  • a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet VII.
  • a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet
  • a mezőgazdasági vízszolgáltató művek üzemeltetéséről szóló 2/1997. (II. 18.) KHVM rendelet
  • a mezőgazdasági vízszolgáltatás díjképzési rendjéről szóló 115/2014. (IV. 3.) Korm. rendelet

 

agrotrend.hu / NAK / Tasnádi Gabriella

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés