Hírek

Vadbalesetek: két évtized alatt kétszeresére nőtt

A nagyvadak közül a gázolások 78 százalékát őzek szenvedik el, ezt követik a gímszarvasok.

A MATE Vadgazdálkodási és Természetvédelmi Intézet Vadbiológia és Vadgazdálkodási Tanszék és Országos Vadgazdálkodási Adattárának munkatársát kerestük fel, hogy érdeklődjünk, hogyan változott, alakult az elmúlt évtizedekben a vadbalesetek száma.

Forrás: pixabay.com

Prof. Csányi Sándor, tanszékvezető segítségével kaptunk egy kimutatást a vadelhullásokról, melyből kiolvasható az összesített és a nagyvadak fajtáira vonatkozóan is, hogyan alakult az évek során a vadbalestek mennyisége.

A nagyvadakról készült a statisztika és 1999-tól 2022-ig vannak feldolgozott adatok. A legfrissebb kimutatás szerint 7405 őz, szarvas, muflon, vaddisznó hal meg az országutakon. Két évtized alatt több mint kétszeresére növekedett az elütött vadak száma.

Az 1999-es évben összesen 3191 regisztrált vadelhullás történt közúti balesett miatt, ez a szám 2022-ben már 7405-re emelkedett. Az elütött vadak 78,3 százaléka őz, összesen 5799 állat. A legfrissebb adatok szerint a második leggyakoribb elgázolt nagyvad 905 (12,2 %) darabbal a gímszarvas, őt követi a vaddisznó 409 (5,5%) egyeddel, a dámszarvasból 279 (3,8%) állatt pusztult el az országutakon, míg muflonból a legkevesebb: 13 (0,2%) példány.

Forrás: pixabay.com

Érdekesség, hogy a legtöbb vaddisznót, 671 állatot 2012-ben ütötték el az autósok. Ez az egyetlen faj, ahol a gázolások száma 2007 óta hullámzóan változik és a rekordévhez képest 2022-re 262 egyeddel csökkent.

Azt természetesen laikusként nem lehet megállapítani, hogy az elgázolt nagyvadak száma miért emelkedett két évtized alatt több mint a duplájára. Erre talán a közlekedési, vadgazdálkodási szakma összevont kutatása adhatna biztos választ. Az mindenesetre feltételezhető, hogy a gépjárművek számának a növekedése hatással van a vadgázolások emelkedésével is. Itt a kérdés a mérték lehet.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2000-ben 2 364 706 gépjármű volt forgalomba Magyarországon, 2022-ben pedig már 4 094 129 darab. Az arányokat nézve jelentősen emelkedett a járművek száma is, de kisebb mértékben, mint a vadgázolásoké. Viszont arra nem találunk adatokat, hogy az autóval megtett kilométerek, az országutakon töltött idő mennyivel nőtt meg, de feltételezhető, hogy ma már többet is használják az autóikat a tulajdonosok, mint két évtizeddel ezelőtt.

Érdekes lehet e témakörben megvizsgálni az autóvezetési morál kérdéskörét is, vajon mennyire lettünk két évtized alatt szabálykövetőbbek, illetve azok lettünk-e egyáltalán vagy éppen ellenkező irányban mozdult el a magyarok hozzáállása a KRESZ-hez?

Beszédes a 24.hu által közzétett adat, miszerint 2023-ban minden eddiginél több gyorshajtót kaptak el a rendőrök, összesen 701 169 szabálysértőt. Ez a szám 2019-ben 687 501 volt. Négy év alatt 13 668-cal emelkedett a gyorshajtásért megbüntetettek száma.

Igaz, hogy sok vadbaleset elkerülhetetlen. Abban az esetben ha féktávon belül ugrik ki az állat, de vannak olyan helyzetek is, amikor a szabályosan, körültekintően vezető sofőr meg tudja előzni a balesetet. A szakemberek ajánlása szerint az állatok életritmusát, az évszakok változását és a vadveszélyt jelző táblákat figyelembe véve kell kiigazítani a vezetési körülményeinket is.

A csökkentett látási viszonyoknál, az esti órákban, az őzek, szarvasok fő táplálkozási, párzási időszakában bizony érdemes csökkenteni a sebességet és az országúton megengedett 90 km/h helyett lassabban menni. Nem szégyen az, ha sűrű bozóttal, fákkal szegélyezett országutakon este nem hajtjuk maximumon az autónkat. E sorok írója még egy kicsit közelebb is húzódik a sávelválasztó vonalhoz és az út mindkét oldalát folyamatosan figyeli. Ha pedig csillogó szempárt vélek felfedezni a növények között, már lassítok is. Többször sikerült megállnom így az úton átszaladó őzek előtt.

Az állatok életritmusával kapcsolatban Kasuba András, Országos Vadászkamara Jász-Nagykun Szolnok vármegyei Területi Szervezetének titkára mesélt a Szoljonnnak elmondva azt, hogy az őzek télen például tíz, húsz fős csoportokban is lehetnek. Ha egy kiugrik közülük, számos további követheti. Július vége, augusztus eleje a párzási időszak, ilyenkor is gyakori a jelenlétük. A márciusi-áprilisi hónapokban pedig a bakok territóriumfoglalása zajlik. Az egymást üldöző egyedek nem figyelik, hogy a zöldben futnak-e épp vagy közúton.

És mit tehetünk, ha minden óvatosságunk ellenére megtörtént a baleset? Az első lépés a rendőrség értesítése, a kiérkező kollégák pedig felveszik a kapcsolatot az érintett vadászatra jogosult szervezettel.

Azt pedig itt érdemes megjegyeznünk, hogy a vadgázolásokra vonatkozó törvényt 2023-ban módosították. Az új rendelkezés pedig lényegében kimondja azt, hogy csak akkor lehet felelősége a vadásztársaságnak, ha a vad bizonyíthatóan azért került az útra, mert vadászat miatt űzték éppen. Minden más esetben az autósé a felelősség.

A biztosítóknál lehet kötni külön biztosítást vadbalesetekre is, de aki gyakran jár országutakon, erdők, mezők között, érdemes ultrahangos vadriasztót beszereznie. Készült egy új magyar fejlesztésű eszköz is a közelmúltban, ami nagy hatékonysággal működik.

agrotrend.hu / Sokszínű vidék

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés