Hírek
Kiemelt hírek
Tóth László a “Furcsa kalász” c. fotójával fődíjas lett az Agrofotó kiírásában
Az Agrofotó 2024-es díjátadója valóban különleges pillanatokat hozott, és a fődíjas, Tóth László „Furcsa kalász” című képe kiemelkedett a mezőgazdasági fotózás világában. Az alkotás rendkívüli módon örökíti meg a természet és a mezőgazdaság kapcsolatát, és egy olyan egyedi pillanatot ábrázol, amely egyszerre szép és gondolkodásra késztető.
A „Furcsa kalász” nem csupán egy egyszerű mezőgazdasági képet mutat, hanem valami különlegeset, amit a néző más szemszögből láthat.
A kép egy daru madarat ábrázol egy gabonatáblában, ami Daróczi Csaba zsűrielnök szerint eleve ritkaságszámba megy, mert a darvak olyankor már elvándorolnak Hazánkból, de még igen figyelmes madár is, nehezen engedi magához a fotóst! A fotó kiemeli a természet sokszínűségét és a mezőgazdaságban előforduló váratlan szépségeket.
A többi kategóriagyőztes is figyelemre méltó munkákat mutatott be, amelyek a mezőgazdaság különböző aspektusait ötvözik művészettel és innovációval. Az Agrofotó 2024-es díjazottjai között olyan képek szerepelnek, amelyek a precíziós mezőgazdaság technológiáját, a természeti tájat, a gazdálkodás nehézségeit és szépségeit egyaránt bemutatják. Az esemény nemcsak a fotográfusok munkáját ünnepelte, hanem a mezőgazdaság iránti tiszteletet és az agrárium szerepét is a mindennapjainkban. Tóth László fődíjas képe és a többi díjazott alkotás remekül tükrözik, hogy a mezőgazdaság nemcsak munka, hanem művészet is lehet, ha kellő figyelemmel és szenvedéllyel közelítünk hozzá. Az Agrofotó 2024 tehát nemcsak a fotósok, hanem a mezőgazdasági élet iránti elköteleződés ünnepe is volt.
Az Agrofotó 2024 további győztesei
Állattenyésztés
Hell Ferenc: Patkolás című fotóján egy patkolókovács látható, amint egy ló patáját készíti elő a patkó felszegelésére. A képen a kovács szerszámaival dolgozik, miközben a ló türelmesen áll, biztosítva a patkolás biztonságos és hatékony elvégzését. A fotó kiemeli a patkolókovács mesterségét és a lóval való szoros együttműködést.
Paragi Dénes: Delelés című fotóján egy racka juh és báránya látható, amint az árnyékban pihennek. A kép a természet nyugalmát és a pásztorkodás hagyományos életképeit mutatja be, kiemelve az állatok és környezetük közötti harmóniát.
A Szürkemarhák Hortobágyon című fotó szintén Paragi Dénes alkotása, amelyen a híres Kilenclyukú híd előtt pihenő szürkemarhák láthatók. A kép kiemeli a Hortobágy jellegzetes táját és a magyar szürkemarha hagyományos jelenlétét ezen a vidéken. A szürkemarhák békésen pihennek a híd előtt, megörökítve a természet és az ember alkotta építmény harmonikus együttélését.
A Naplemente című fotó szintén Paragi Dénes munkája, ahol egy juhnyáj látható a hortobágyi tájban, ahogy a naplemente fényei aranyszínűre festik a tájat. A képen a juhok békésen legelésznek, miközben a nap utolsó sugarai megvilágítják őket, kiemelve a természet és az állattenyésztés harmóniáját.
Paragi Dénes a Generációk című fotóján egy idősebb juhász és fiatal segédje láthatók a Hortobágyon. A képen a két generáció közötti szoros kapcsolat és a hagyományos pásztorkodás szépsége jelenik meg. A fotó kiemeli a családi és szakmai örökség fontosságát a mezőgazdaságban, valamint a generációk közötti tudás- és tapasztalatátadást.
Paragi Dénes újabb lenyűgöző fotója a Birkanyírás címet viseli. Az alkotáson tökéletesen visszaadja, amint hogy a juhász ügyes mozdulatai és a birkák nyugodt viselkedése harmónia alakult ki, tükrözve a pásztorok és állataik közötti szoros kapcsolatot.
Gépészet
Kis Tóth László: Az idő vasfoga című fotóján egy régi traktor látható, amely az idő múlásának nyomait viseli magán. A képen a gép rozsdásodó felületei és elhasználódott alkatrészei tükrözik a mezőgazdasági gépek élettartamának végét, amellyel egyben emléket is állít a következő generációknak is, hogy eleink milyen eszközöket használtak mindennapi munkavégzésük során.
Az Aratás naplementében című fotót Balmazújváros határban készítette Borkó Péter, ahol a naplemente fényei megvilágítják az arató munkát. A képen a traktorok és aratók sziluettjei láthatók, ahogy a nap utolsó sugarai aranyszínűre festik a tájat, kiemelve a mezőgazdasági munka szépségét és a természet harmóniáját.
Tóth László: Holtodiglan című képe egy rendkívül egyedi és különleges pillanatot mutat be egy gazdálkodó házaspárról, akik munkagépeiken mondták ki a boldogító igent, tükrözve ezzel is, hogy a szántóföldi munka az életük elválaszthatatlan részét képezik.
Szentes Kitti: Bálarakodás a perkátai határban című fotója szándékosan készült a madarak szemszögéből, ugyanis a drónnal készült légi fotók teljesen más perspektívát nyújtanak a mezőgazdasági munkálatokra.
Meteorológia
A Mennyei repceöntözés című fotót Dr. Csomós Anita készítette 2022 májusában, egy vihar előtt, mobiltelefonnal. A kép a vihar előtti égbolt drámai látványát örökíti meg egy repceföld fölött, kiemelve a természet erejét és szépségét.
A Ködbe burkolt ősz a gyümölcsösben című fotót Dudásné Fődi Tünde készítette egy ködös, őszi reggelen. A képen a nap sugarai áthatolnak a sűrű ködön, különleges, vöröses árnyalatot adva a tájnak, ezzel megörökítve az ősz varázslatos hangulatát a gyümölcsösben.
A Jégformációk című fotó szintén Dudásné Fődi Tünde alkotása, amelyen egy jégbe fagyott petrezselyemzöld látható. A napkeltekor készült képen megfigyelhető, ahogy a fény áthatol a jég rétegein, színes árnyékokat hozva létre, különösen a jégréteg széleinél. A fotó kiemeli a természet apró részleteinek szépségét és a fagyott növények különleges esztétikáját.
Gelencsér Zoltán: Csopaki vihar című fotóján egy 2024 májusában készült képen jelenik meg egy hirtelen jött vihar, amelyet a szőlős domb tetejéről örökített meg, amely elemi erővel zúdul bele a Balatonba.
Pesti Tamás: Ébredő erdő című alkotásán a napkelte pillanata látható, amikor a felkelő Nap első sugarai bevilágítanak az erdő területére. A képen a fák törzsei és lombjai között átszűrődő fények varázslatos atmoszférát teremtenek, kiemelve az erdő frissességét és nyugalmát.
Szántóföldi növénytermesztés
Dudásné Fődi Tünde: Libasor című fotóján méhek láthatók, amint békésen kapaszkodnak egy búzakalászon. Az elmosódott háttér kiemeli a rovarok éles részleteit, miközben nyugalmat sugároz.
Dudás Natália: Repetatív című fotóján az aratás utáni állapotot örökítette meg drónnal, amelyek szimmetrikus mintázatot alkotnak. A kép a mezőgazdasági területek rendezett struktúráját és az emberi kéz munkájának nyomát emeli ki a természetben.
Az Utolsó fényekben című fotót Bősze András készítette Karád község határában. A képen szénabálák láthatók, amelyeket a lemenő nap utolsó sugarai aranyszínűre festenek. A fotó kiemeli a mezőgazdasági táj szépségét az alkonyati órákban, megörökítve a naplemente és a szántóföld harmóniáját.
Adamecz Andrea: Kilátás című fotóján egy szántóföldi táj látható, ahol az erdő fái között tisztán kivehetők a távoli művelt földek sávjai. A képen a különböző növények színei és textúrái harmonikusan keverednek, kiemelve a mezőgazdasági táj szépségét és változatosságát. A fotó a természet és az emberi munka összhangját örökíti meg.
A Repceportré című fotón, amelyet Dr. Csomós Anita készített, egy repceföld aranysárga virágai láthatók, amelyen megjelenik a repcetábla és a borús égbolt szép kontrasztja.
Vadvilág
Demeter Bori: Őz család című fotóját a Jászszentandrási erdőben készítette. A képen egy őzcsalád látható, amint az erdő csendjében sétálnak. A fotó kiemeli a vadon élő állatok családi kötelékeit és az erdei környezet nyugalmát.
A Svédasztal című fotó Nagy-Gódor Renáta alkotása, amelyen egy vadnyúl látható, amint a zsenge kukoricát rágcsálja. A fotó a vadvilág kategóriájában készült, és a vadon élő állatok életének egy különleges pillanatát örökíti meg.
Körmendy Zizi: Téli rege című fotója egy gyönyörű pillanatot örökít meg a havas erdőszélről, amikor egy szarvasbika elsétál a hóesésben.