Hírek

Köles, mint alternatív élelmiszer a klímaváltozás korában

Kétségtelen, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a gabonákra teljesen más szemmel kell tekintenünk, mint korábban. Ugyanis ami régen alapvető élelmiszer volt, ma már kikopott a köztudatból, és alig fogyasztjuk. Ilyen a köles is. Hogy miért is lehet a jövő élelmezésének záloga, milyen előnyei vannak fogyasztásának, és mi minden készíthető belőle, az cikkünkből kiderül!

Forrás: pixino.com

A kölesre sokan takarmányként gondolnak, holott rövid tenyészideje, változatos hasznosíthatósága és igénytelensége miatt már a honfoglaló magyaroknak is az egyik leginkább termesztett gabonája volt. Aztán a 18. századot követően a burgonya, a rizs és a kukorica szép lassan kiütötte a nyeregből.

A kölesre már az újkőkorban is kenyér értékű gabonaként tekintettek, a fejlődő országokban a mai napig rendkívül fontos élelmiszer. Mezopotámiában már 6000 évvel ezelőtt is termesztették. Innen indult útnak először Ázsiába, Afrikába, Európába az ókorban és a középkorban, majd a 16. században a spanyolok, portugálok által Amerikába.

A kölest általában egynyári növényként termesztik, magassága 30–130 cm, kivéve a gyöngykölesé (Pennisetum glaucum), melynek szárai 1,5–3 méter magasak és körülbelül 2,5 cm vastagok. A virágzat sűrű fürtökben lóg, a gyöngykölest kivéve a magok a héjban maradnak cséplés után. A hántolt magok általában krémfehérek.

Ha más gabonákkal állítjuk szembe a kölest, láthatjuk, hogy sokkal ellenállóbb, jól bírja a kedvezőtlen feltételeket, a rossz minőségű talajt vagy a szárazságot. Kevesebb energiaráfordítás mellett is kitűnően fejlődik, arról nem is beszélve, hogy gyökérzete által csökkentheti a talajeróziót. A köles gluténmentes szénhidrátforrás, ezért érzékenyek is fogyaszthatják.

 

A növekvő élelmezési problémák egyik záloga lehet a köles. Az ingadozó időjárást és csapadékviszonyokat is jól tűri, olyannyira, hogy az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete a 2023-as évet „a köles évének” nevezte, elismerve a világ élelmiszer-ellátásában betöltött jelentőségét.

 

Tápanyagok a kölesben

Ha abból indulunk ki, hogy a köles egy ősi gabona, amely teljes kiőrlésű, gluténmentes, ráadásul a Whole Grains Council a hatodik legfontosabb gabonaként hivatkozik rá, már sejthetjük, hogy a tápértékei sem lehetnek rosszak.

Egy csésze (175 gramm) köles 207 kalóriát, 1,7 gramm zsírt, 41 gramm szénhidrátot, 2,3 gramm rostot és 6 gramm fehérjét tartalmaz. De nézzük meg a köles tápértékprofilját alaposabban, 100 grammra vetítve:

Kalória 119 kcal
Zsír 1 gramm
Szénhidrát 23,7 gramm
Fehérje 3,51 gramm
Rost 1,3 gramm
Magnézium 44 mg
Folsav 19 µg
Kalcium 3 mg
Foszfor 100 mg
Kálium 62 mg
Vas 0,63 mg

Táplálkozási szempontból a köles energiaértéke, fehérje- és makrotápanyag-tartalma hasonló, és esetenként kedvezőbb is, mint a hagyományos gabonaféléké. Magas energia-, kalcium-, vas-, cink-, lipid- és fehérjetartalmának köszönhetően előkelő helyet foglalhat el az emberi és az állati étrendben egyaránt. Emellett gazdag élelmirost- és mikrotápanyag-forrás is: a köles szénhidráttartalma jelentős, a belőle készült lisztet pedig remekül beépítheted a gluténmentes diétába.

A köles alacsony zsírtartalmú élelmiszer, a benne lévő zsírok nagy része többszörösen telítetlen. Emellett más gabonákhoz mérten viszonylag magas a fehérjetartalma, jóformán csak a quinoa előzi meg. Jó mangánforrás, de magnézium- és foszfor tekintetében sem szégyenkezhet.

A kölesben található vitaminok közé tartozik a tiamin (0,11, a napi szükséglet körülbelül 9%-a) és a niacin (1,3 mg, a napi szükséglet körülbelül 8%-a). Kisebb mennyiségű B6-vitamint, folsavat és riboflavint is tartalmaz.

A köles hatásai szervezetünkre

A magok tehát tápanyagban gazdagok, így jó hatással lehetnek a szervezetedre. Ezek a hatások pedig nem is akármilyenek.

  1. Antioxidánsban gazdag: a köles gazdag fenolvegyületekben, különösen ferulasavban és katekinekben. Ezek a molekulák antioxidánsként védik a szervezetet a káros oxidatív stressztől.
  2. Segíthet a vércukorszint szabályozásában: a köles rostokban és nem keményítőtartalmú poliszacharidokban gazdag. Ez kétféle olyan emészthetetlen szénhidrát, amelyek segítenek a vércukorszint szabályozásában. Emellett alacsony a glikémiás indexe, így speciális diétában is fogyasztható.
  3. Segíthet csökkenteni a koleszterinszintet: a köles oldható rostot tartalmaz, amely viszkózus anyagot termel a bélben. Ez felfogja a zsírokat, és segít csökkenteni a koleszterinszintet, sőt, ehhez a kölesben lévő fehérje is hozzájárulhat.
  4. Beilleszthető a gluténmentes étrendbe: gluténmentes gabona, így remek választás a cöliákiában szenvedők vagy a gluténmentes diétát követők számára.
  5. Támogatja az emésztőrendszert: a benne lévő rost segít az emésztésben, sőt, prebiotikumokat is tartalmaz, amelyek táplálják a probiotikumokat a bélrendszerben. Ez fontos a belek egészsége és általában az immunrendszer szempontjából is.
  6. Segít fogyni: jó glikémiás indexe, koleszterin- és vércukorszintre gyakorolt hatása miatt diéta eleme is lehet, segíthet a fogyásban.

agrotrend.hu / Greendex

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés