Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gazdálkodás

Hírek

Piac

Borfogyasztás visszaesése miatt diverzifikálásra kényszerülnek a magyar borászok

A csökkenő borfogyasztás miatt a magyar borászoknak több lábon kell állnia, mustot és pezsgőt is kell készítenie – jelentette ki a hétvégén az agrárminiszter. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke szerint must helyett inkább boralapú koktélokkal és italokkal kell a fiatalok felé kell nyitni.

Európai, sőt világszinten is csökken a borfogyasztás. Ezt Magyarország a nagy bortermelő uniós tagországokkal azonos módon érzékeli – mondta Nagy István agrárminiszter szombaton egy szakmai találkozón Somlóvásárhelyen. A tárcavezető szerint az alkalmazkodás egyik módja a több lábon állás, vagyis a borászatoknak nemcsak bort érdemes termelni vagy értékesíteni, hanem például pezsgőt vagy mustot is. Ehhez azonban újfajta tudás és technológia kell, mert egyre inkább elvárás a nagyon jó minőség minden árszegmensben.

Forrás: pixabay.com

„A fiatal korosztály igazán nem a bor ízével találkozik először, mint régebben, hanem ezekkel az édesített, koktélos italokkal”

– fogalmazta meg véleményét.

Frittmann János borász, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke az InfoRádióban azt mondta: ha a fiatalok alkoholt isznak, koktélokat, long drinkeket fogyasztanak, nem is ismerik a borokat. A nagy italgyártó cégek a marketingre, reklámra jóval többet tudnak fordítani, ezek a termékek divatosak lesznek, és így valóban csökken a borfogyasztás Magyarországon, ahogy világszinten is. Leginkább a vörösborok fogynak rosszul – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy itthon a fehérborok értékesítésével egyelőre nincs gond. Mindazonáltal váratlanul érte a borágazatot a fogyasztás ilyen mértékű csökkenése.

Szerinte is alternatívákat kell keresnie a borászatoknak. Úgy látja azonban, hogy a must nem a legjobb irány. Nagyjából húsz éve a pincészete is évekig palackozott natúr, pasztőrözött mustot, de ez a termék nem bizonyult versenyképesnek az ízesített üdítőkkel.

Frittmann János nagyobb fantáziát lát a pezsgőben, valamint a boralapú, gyümölcsös, alkoholos italok, koktélféleségek készítésében. Utóbbival a Frittmann borászat is megpróbálkozott, eddig nagy sikerrel, ezek a termékek rendkívül népszerűvé váltak a fiatal korosztályban.

Mint mondta, sokan leszólják, megszólják azt, aki ilyet készít, de szerinte a változásokkal együtt kell tudni élni, aki pedig erre nem képes, az „el fog bukni”. A fröccs is valamikor egy szitokszó volt, most újra visszakerült a megbecsült italok közé, hozta fel példaként, hozzátéve, hogy szerinte ezekkel az alternatív megoldásokkal élni kell.

Frittmann János azt mondta: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már dolgozik az ilyen italok népszerűsítésén. A cél, hogy a palackozott borokból helyben készítsenek koktélokat, illetve boralapú italokat kétdecis kiszerelésben is lehet készíteni, ahogy néhány cég már foglalkozik is itthon ilyenekkel. Ugyanakkor a marketing mellett a jövedéki törvény módosítására is szükség lesz a könnyebb értékesítéshez.

Megjegyezte: ezzel a témával európai szinten, közösen is foglalkoznia kellene a borászatoknak, mert nem hiszi, hogy az a megoldás, hogy kivágják a kékszőlőket.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés