Hírek

Alaptörvény-ellenes rendelkezést semmisített meg az Alkotmánybíróság a tűzifa-rendeletben

A Magyar Közlöny 48. számában megjelent a 9/2024. (IV. 30.) AB határozat a veszélyhelyzet ideje alatt a tűzifaigények biztosításához szükséges eltérő szabályok alkalmazásáról szóló 287/2022. (VIII. 4.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés a) pontja alaptörvény-ellenességének megállapításáról, visszamenőleges hatállyal történő megsemmisítéséről, valamint alkalmazásának kizárásáról.

Korábbi írásunkban beszámoltunk a 2022. évben mutatkozó jelentős tűzifa igények kielégíthetősége érdekében hozott kormányzati intézkedésekről. A hatályba lépett, a veszélyhelyzet ideje alatt a tűzifaigények biztosításához szükséges eltérő szabályok alkalmazásáról szóló 287/2022. (VIII. 4.) Korm. rendelet (Korm. rend.) több engedményt biztosított az erdőgazdálkodás, elsősorban a fakitermelések általános szabályozás szerinti feltételeinek betartása alól.

Forrás: pxhere.com

A kormányzati intézkedések miatt felmerülő természetvédelmi aggályok kapcsán az erdészeti ágazat minden közszereplője – közöttük a NAK is – kihangsúlyozta, hogy az állami és magán erdészetek továbbra is biztosítják az erdőgazdálkodás fenntarthatóságát. Az agrárminiszter ennek garanciájaként az állami tulajdonú erdők vagyonkezelőire vonatkozóan egy miniszteri utasítást is kiadott.

Egy bírósági ügy kapcsán az eljáró bíróság indítványára ugyanakkor az Alkotmánybíróság az előbbiek ellenére alaptörvény-ellenesnek minősítette és visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a Korm. rend egyik rendelkezését.

Korm. rendelet sérelmezett rendelkezése alapján az idegenhonos fafajokból álló állomány kitermelése után az erdő felújítása során – a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 33. § (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően – nem szükséges fafajcserés szerkezetváltást végezni, és az erdőfelújítás természetes úton is elvégezhető.

Az indítványozó bíróság megítélése szerint az érintett rendelkezés nem alkalmas a kívánt cél – a különleges jogrendet kiváltó esemény gazdasági következményeinek enyhítése, kezelése, továbbá káros hatásainak megelőzése és elhárítása – elérésére. A rendelkezés ugyanis a különleges jogrendet kiváltó esemény gazdasági következményeinek enyhítésével összefüggésben nem lévő, a faállomány kitermelését követő erdőfelújítási kötelezettséggel kapcsolatos törvényi rendelkezések alkalmazásának mellőzését írja elő.

Az Alkotmánybíróság megítélése szerint „a szabályozás az Alaptörvény 38. cikkéből fakadóan a jelen nemzedékek, a nemzet közös örökségét képező természeti és kulturális erőforrások, valamint a jövő nemzedékek érdekeinek egyensúlyát is felszámolja”, ezért a támadott rendelkezés visszamenőleges hatályú megsemmisítéséről, és alkalmazásának tilalmáról döntött.

A döntés részletei megismerhetők a Magyar Közlöny 48. számából vagy az Alkotmánybíróság honlapjáról.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés