Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

150 éve állították üzembe az első magyar gőzöst

A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG) 1872-ben kezdte meg a járműgyártást, elsőként 50 db kokszszállító kocsit és a bécsújhelyi Sigl gyár tervei alapján az első hazai gyártású III. osztályú (később 335 sorozatú) tehervonati gőzös 1873-ban, melyet még abban az évben bemutattak a bécsi világkiállításon. Ezt a gőzöst 108 pályaszámmal, a 109 pályaszámú társával együtt 1874. január 3-án állították forgalomba.

A MÁVAG-ot a Weiss Manfréd Acél- és Fémművekkel együtt a hazai gépgyártás egyik legnagyobb üzemeként tartották számon. Első mozdonyát 1873-ban gyártotta, leghíresebb terméke pedig az 1924-től gyártott 424-es gőzmozdony volt.

Az első magyarországi gőzmozdonyok egyike. Forrás: Wikipedia

A világgazdasági válság miatt a céget átmenetileg újra a MÁV kezelésébe helyezték. 1873. július 28-án leégett az egykori magyar-svájci kocsigyár épülete, melyet újjáépítettek, de ezután már nem a gyárhoz tartozott, hanem a MÁV saját főműhelye lett (Északi Főműhely).

A gyár első saját tervezésű mozdonya, 7-es szerkezetszámmal 1878-ban készült el. A Tiszavidéki Vasút részére gyártott Szolnok nevű C-tengely-elrendezésű univerzális mozdonyt, mely később a MÁV-nál IIId. osztály-, végül 314 sorozatjelet kapta, bemutatták az az évi párizsi világkiállításon is.

Az elsőt még sok más, egyre modernebb, erősebb és gyorsabb gőzmozdony követte, a gyártás valamikor a múlt század ’70-es éveiben állt le. Ekkorra a gőzösöket leváltották a sokkal modernebb dieselek, meg a villamos hajtással rendelkező mozdonyok. Manapság a személyszállításban már inkább a komplett szerelvényekre koncentrálnak a gyártók, de a hazai gyártásban a IC+ kocsik egyre nagyobb számának köszönhetően még az önálló mozdonyokra sokáig szükség lesz.

De ma sem csak kocsikat gyártunk, hiszen Dunakeszin olyan csúcskategóriás szerelvényeket állítanak elő, mint az emeletes motorvonat, a KISS, amivel hazánk ismét a vasúti gépgyártás élmezőnyébe került!

A napjainkra fennmaradt magyar gőzmozdonyok többsége Budapesten a Magyar Vasúttörténeti Parkban, illetve a szomszédságában lévő – látogatók előtt zárt – Istvántelki Főműhelyben található.

agrotrend.hu / itthonrolhaza.hu / Wikipedia

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés