Hírek

Távol egymástól és mégis közel

A koronavírus-járvány egyértelműen felgyorsította a digitalizációs folyamatokat.

Létkérdéssé vált az internet-hozzáférés, a digitális megoldások pedig az élet minden területén megjelentek az online csoportmegbeszélésektől és virtuális konferenciáktól kezdve a videós születésnapi köszöntőkig.

Az üzleti működés és a mindennapi élet szempontjából egyaránt az otthoni munkavégzés és a távoktatás széles körű elterjedése volt az egyik legnagyobb változás 2020-ban. Egymás után jelennek meg a tanulmányok, kutatási eredmények ezzel kapcsolatban, melyek igen érdekes képet mutatnak. A Microsoft legfrissebb Work Trend Index 2021 felméréséből – amelyet 31 országban több mint 30 000 munkavállaló megkérdezésével készítettek el – például többek között kiderül, hogy a munkavállalók 73 százaléka szeretne a járványhelyzet után is rugalmas feltételekkel, leginkább otthonról dolgozni. Több mint 40 százalék tervezi, hogy – kihasználva a távmunka adta flexibilitást – még ebben az évben munkahelyet vált.

A kutatás alapvető megállapítása szerint a járvánnyal hosszú távon is beléptünk a hibrid munkavégzés új korszakába – mind a munkaadók, mind a munkavállalók erre készülnek. A vállalatvezetők kétharmada (66%) már tervezi az irodák belső tereinek hozzáigazítását a megváltozott feltételekhez. Ma kétszer annyi időt töltenek a munkavállalók online megbeszéléseken – és globálisan több mint 40 milliárddal több e-mail váltás történt idén februárban –, mint egy évvel ezelőtt. A felmérésből kiolvasható trendek szerint ezek az adatok a járvány lecsengésével sem fognak lényegesen megváltozni. A pandémia új jelenségeket hozott a felszínre, amelyekre a jövő vezetőinek is kiemelt figyelmet kell fordítaniuk. Nyilvánvalóan számításba kell venniük a rugalmas munkavégzés iránti fokozódó igényt. Ám közben biztosítaniuk kell a munkatársak közötti személyes találkozás lehetőségét is, hiszen a megkérdezettek kétharmada (67%) hiányolja jelenleg a megszokott kontaktusokat. A felmérés szerint hiába távolodtak el a munkavállalók a fizikai térben egymástól, a viszonyuk mégis közvetlenebbé vált az otthoni munkavégzés során. Érdemes továbbá több figyelmet fordítani az otthoni munkavégzés eszközeinek biztosítására is, mert a felmérés szerint ezzel jelenleg a munkavállalók 42 százaléka elégedetlen.

Az AgroStratéga évente felméri a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak IKT-használati szokásait. A legutolsó kutatást 2020. augusztus 19. és szeptember 20. között végeztük. Az 1425 fős minta a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságokat reprezentálja.

Általában elmondható, hogy a nehezebb, nagyobb méretű asztali készülékek használata minden évben mérséklődik. Arányuk 2020-ban már csak 57%-os, míg 2012-ben még 77%-os volt. A helyüket – eddig – kevésbé a hordozható számítógépek, inkább a táblagépek és a zsebben is elférő okostelefonok vették át, amelyek tavaly már 23%-os, illetve 84%-os arányt képviseltek a kutatásban részt vevők körében. Adataink alapján 2017 volt az első év, amikor az okostelefonok használata (69%) megelőzte az asztali gépekét (65%), 2019-ben pedig már a hordozható számítógépekért is gyakrabban nyúltak a válaszadók (61%). 2020-ban a legtöbbet használt IKT-eszköz az okostelefon (84%), ami még mindig emelkedő trendet mutat.

A folyamatok átlátásához, a trendek felvázolásához fontos az egyes generációk közötti különbségek és hasonlóságok feltárása is. Tavalyi felmérésünk válaszadói 46%-ban a 40–59 év közötti korcsoportba tartoznak. A válaszadók 29%-a betöltötte a 60. életévét, és mindössze minden tizenharmadik harminc év alatti. Átlagéletkoruk 50 év. Generációs besorolás alapján a válaszadók háromnegyede a Baby Boomer (37%) és az X generáció (38%) tagja. A mintában egyelőre elhanyagolható a Z generáció (2%) jelenléte, de már 23%-os arányt képvisel az Y generáció.

A döntés-előkészítés során más eszközöket használ és eltérő csatornákat részesít előnyben a három különböző generáció. Talán nem meglepő, hogy a fiatalabbak nagyobb arányban vesznek igénybe mobil infokommunikációs eszközöket, mint az idősebbek. Amíg az Y generációs döntéshozók 96%-a az okostelefont preferálja, addig az X generáció esetében ez az arány 88%, a Baby Boomereknél pedig 72% (mindhárom generációnál növekedést mutat). Hasonló trend figyelhető meg a hordozható számítógépek és táblagépek használatában is, viszont asztali számítógépen az idősebb generációk képviselői dolgoznak nagyobb arányban.

 

Az AgroStratéga 2020-ban már kilencedik alkalommal végezte el azt a felmérést, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési és döntési szokásaival, preferenciáival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.

Az országos felmérésnek 2020-ban is szakmai partnere volt az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége), a FRUITVEB (Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács), a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége) és a MÁSZ (Magyar Állattenyésztők Szövetsége). E négy szakmai szervezet mellett az EUROCHEM, a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL és a SAATEN-UNION is támogatta kezdeményezésünket.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető ide kattintva.

Pólya Árpád – Varanka Mariann

 

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nyakas Farm
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés