Hírek

Kilőhet a magyar vízipar

Világszerte ismert és elismert a magyar vízipar, ám ahhoz, hogy nemzetközileg még inkább „kilőhessen”, orvosolni kellene az ágazat alulfinanszírozottságát, valamint mérsékelni a szektor adóterheit – mondta a Figyelőnek Haranghy Csaba, a Magyar Vízipari Klaszter Kft. ügyvezetője, aki korábban kétszer is – összesen 15 éven át – volt a Fővárosi Vízművek vezérigazgatója.

 

Matolcsy Györgytől Róna Péterig szinte mindenki a vizet tartja Magyarország egyik lehetséges kitörési pontjának. A víz azonban nehéz és sérülékeny, nem lehet messzire elszállítani, csak az Evian palackjainak árszintjén – írja cikkében a Világgazdaság. Az alatt nem éri meg elvinni például a Távol-Keletre, ezért a technológiával és a tudással kell üzletelni” – avatta be a Figyelőt a magyar vízipari export lehetőségeibe Haranghy Csaba, aki a jelenleg tíz céget tömörítő Magyar Vízipari Klaszter Kft. ügyvezetőjeként egyengeti a közös üzleti fellépés hatékonyságát valló társaság külföldi útját.

Széles spektrum

„Nagy vevőknek egy kézből megoldjuk az összes vizes problémáját” – így szól a klaszter marketingfilozófiája, amely azon alapszik, hogy az együttműködésben részt vevő vállalatok profilja igen szerteágazó. Mint a nekünk nyilatkozó szakembertől megtudtuk, a kft. zászlóshajója a Fővárosi Vízművek Zrt., amely már 39 víztisztítót épített meg szerte a világban, jórészt az ő vezérigazgatósága alatt. S noha a Fővárosi Vízművek egy meglehetősen nagy részvénytársaság – többek közt kiváló kútépítő leányvállalata van –, így sem tudja felölelni a teljes spektrumot, mert nem folytat például hidrogeológiai kutatásokat.

A Magyar Vízipari Klaszter azonban igyekszik mindenre kiterjedő szolgáltatást nyújtani – magyarázta a több mint húszévnyi tapasztalattal felvértezett ügyvezető, aki egy kommunikációs szakember hasonlatát kölcsönözve úgy fogalmazott: egy repülőgép-anyahajóként kell elképzelni őket, amelyen szinte minden feladatra vannak repülők, kisebbek és nagyobbak egyaránt.

Így a tagjaik között van kútszakértő cég, hidrogeológus-csapat, üzleti folyamatok szervezését végző vállalat – az egyik legfontosabb termékkörük ugyanis a változásmenedzsment –, továbbá térinformatikai, technológia- és berendezésfejlesztő, szennyvíztelepeket építő, valamint vízveszteséggel, hálózati hibák keresésével foglalkozó cég. Ha az ágazatban érintett három-négy, Magyarországon működő multinacionális társaságtól elvonatkoztatunk, akkor kijelenthető, hogy a klaszter vállalatai adták a vízipari export döntő hányadát – jelentette ki Haranghy Csaba, felelevenítve, hogy olyan cégeket próbált bevonni ebbe az együttműködési formába, amelyek kellő vitalitással és hozzáadott értékkel rendelkeznek. Ám – mint fogalmazott – túl nagyra nőttek. A 33 tagvállalat között számos súrlódás volt, ráadásul akadtak, „akik csak ültek a szekéren, nem húzták azt”. Ezért megújulást hirdettek, és a folyamat végeredményeként most tízen vannak.

A patrióta szemléletű kft.-ben csupán olyan társaság lehet tag – egyúttal tulajdonrészes –, amely többségi magyar kézben van, idehaza döntik el a stratégiáját, s magyar a menedzsment zöme. „Nálunk üzemi demokrácia működik, senki sincs elnyomva, minden részt vevő cégnek egy szavazata van” – jellemezte magukat az ügyvezető, aki a tulajdonában lévő Budapest Hydro Fejlesztő Kft. révén is érdekelt a kooperációban.

Kiemelte: szemben például a MaVíz Magyar Víziközmű Szövetséggel, amely deklaráltan nonprofit, érdekérvényesítő céllal létrejött szakmai szervezet, a klaszter egyértelműen nyereségorientált. Legnagyobb tagjukkal, a Fővárosi Vízművekkel kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy külföldről nézve a zrt. – noha százszázalékos önkormányzati tulajdonban van – állami vállalatnak számít, a klaszter viszont nem, és ez sokkal nagyobb rugalmasságra ad lehetőséget.

Fotó: Shutterstock

Integráció

A vízipari klaszter célországai elsősorban délkelet-európai, posztszocialista és kelet-ázsiai államok. Tevékenységük – tagságuk sokszínűségéből adódóan – széles skálán mozog: foglalkoznak válság- és változásmenedzsmenttel, térkép-digitalizációval, megoldásokat kínálnak vízveszteségi és energiahatékonysági kérdésekre, s természetesen különböző vízipari kivitelezési munkákat is vállalnak.

Egy adott ország piacát megdolgozni azonban nagyon nehéz feladat. Általában három-öt évig tart felépíteni a márkát, elnyerni a bizalmat, aztán még esztendőkbe telik maga a szerződéskötés – mutatott rá Haranghy Csaba, aki a jelenleg futó projektjeik közül kiemelte szerbiai és észak-macedóniai részvételüket a vízveszteséget csökkentő, illetve az energiahatékonyságot javító beruházásokban. Utóbbi azért fontos – jegyezte meg –, mert általában egy vízmű a második-harmadik legnagyobb áramfelhasználó egy városban, ezért nagyon nem mindegy, hogy milyen energiahatékonysággal működik.

A szintén a portfóliójukba tartozó Kelet-Ázsiában nagy harc folyik a piacszerzésért, ám mivel Magyarországnak igen jó a híre a víziközmű-összevonás lebonyolításának a terén, és a Távol-Keleten mind a műszaki, mind a szervezeti integráció probléma, a magyar cégeknek jók az esélyeik – mondta az üzletember. Emellett a víztisztaság is jelentős gond Ázsiában, így ezen a területen szintén adódnak üzletkötési lehetőségek.

Viszont felhívta a figyelmet arra, hogy a vízgazdálkodást ott is biztonságpolitikai kérdésnek tekintik, ezért nagy bizalmat kell kivívni ahhoz, hogy megbízást kapjon tőlük egy külföldi.

A szakember megemlítette továbbá, hogy az egyik legjobb marketing az ingyenes támogatás, amelyre jó példa, hogy a Fővárosi Vízművek csapata az Indiai-óceánt sújtó 2004. decemberi szökőár után humanitárius segítséget nyújtott Srí Lankán, később pedig már a magyar részvénytársaság rekonstruálhatott két víztisztítót a szigetországban.

Alulfinanszírozottság

A vízipar azonban Magyarországon sajnos a radarképernyő alatt van, és bizony a huszonnegyedik órában vagyunk: alulfinanszírozott a szektor, rosszak a bérek, kevés fiatal jön az ágazatba, sok ifjú diplomás megy külföldre. A tarsolyunkban van a marsallbot, de ha nem lépünk, akkor ott is marad

– vázolta aggodalmait az ügyvezető, aki szerint komoly válaszút előtt áll az iparág, és csak akkor lőhet ki, ha élni tud a lehetőségeivel. Az alulfinanszírozottságról azt mondta: nem a rezsicsökkentéssel van baj, hanem a magyar vízipart is erősen sújtó vezeték- és energiaszolgáltatói különadóval. A 9 százalékos társasági adó és a 31 százalékos energiaszolgáltatói különadó együtt 40 százalékot von el a nyereségből – mutatott rá.

A magyar vízipari klaszter tagjai

  • Aquacust Vízveszteség-elemző Kft.
  • Bonex Építőipari Kft.
  • Budapest Hydro Fejlesztő Kft.
  • Clarity Consulting Kft.
  • DTRT Vízépítő és Környezetgazdálkodási Kft.
  • Duna-Kút Víziközmű Építő és Szolgáltató Kft.
  • Euro-Purator Környezetvédelmi és Kereskedelmi Kft.
  • Fővárosi Vízművek Zrt.
  • Geometria Kft.
  • Smaragd-Gsh Környezetvédelmi és Szolgáltató Kft.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés