Hírek

A vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást

Az Ipsos a rendhagyó, járvány által nehezített karácsonyi készülődésről kérdezte meg vásárlókat december elején. Az országos mintán készült kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság 62%-os többsége kevesebbet vásárol idén, mint a korábbi években.

A járvány átírta az idei karácsonyi készülést is. A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek, mint egy évvel ezelőtt – írja a Store Insider. A nyugdíjas korúak tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelemnek, és az online vásárlási ismeretek hiányának egyaránt köszönhető.

Bár igyekeznek ritkítani és rövidíteni a bevásárlásaikat, a járványhelyzet sem terelte a pénztáros nélküli terminálokhoz az idősebb korosztály tagjait.

Mennyire ért egyet az alábbival? A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)

A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.

A kutatócég elemzése szerint a Covid-19 járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2%-át érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.

A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78%-os többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.

 A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak – mondta el Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.

A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.

Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26%), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet. Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be – utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.

A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59%-a, míg a 60 év felettiek 31%-a választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58% vs. 31%).

Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.

agrotrend.hu / Store Insider

 

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés