Hírek
A kényelmi élelmiszereké a jövő
„Konyhakész” céget vásárolt egy évvel ezelőtt a debreceni székhelyű Tranzit Csoport.
A csirkék, libák és kacsák tenyésztésével, feldolgozásával foglalkozó Tranzit cégcsoport közel egy éve vásárolta meg a kényelmi élelmiszereket – tovább-feldolgozott, panírozott és fagyasztott termékeket – gyártó Marnevall Zrt. részvényeinek a 100 százalékát.
Éppen kapóra jött…
„Ez a tranzakció szorosan illeszkedik a Tranzit Csoport hosszú távú stratégiájába, hogy növelni akarjuk a tovább-feldolgozott termékeink választékát. Ez irányba az első lépést 2014-ben tettük meg a kacsasütő üzem létesítésével. Évi másfél millió kacsa sütésére terveztük a beruházást, viszont a termék sikerességén felbuzdulva 2017-ben megdupláztuk a kacsasütő kapacitását. Ezzel párhuzamosan a nyugat-európai fogyasztói igények mellett elkezdtük vizsgálni a kelet-európai fogyasztói szokásokat is. Közben bejött a csirke-nevelés, – feldolgozás, és hamar kiderült, hogy akkor tud sikeres lenni egy tovább-feldolgozó üzem, ha megfelelő alapanyag-háttér társul hozzá. Miután ez utóbbi nálunk csirkéből, kacsából és libából is rendelkezésre állt, eljátszottunk a gondolattal, hogy bővítenünk kellene a tovább-feldolgozott termékeink körét. Felmerült egy új saját üzem lehetősége, de még mindig nem tudtuk, hogy pontosan milyen termékkörökben és mit szeretnénk gyártani. 2019-ben lényegesen tisztult a kép, hiszen létrehoztuk a közös vállalatot a francia tulajdonos-társakkal, akiknek komoly tapasztalatuk van a magas feldolgozottságú termékek tekintetében. Az ő tudásukra is támaszkodva olyan termékkörben gondolkodtunk, ami elsődlegesen itt, Kelet-Európában sikeres tud lenni. Végül a panírozott termékek körére esett a választásunk. Ekkoriban keresett meg minket a Marnevall Zrt. alapító-tulajdonosa azzal, hogy mi lenne, ha saját tovább-feldolgozó helyett az ő itthon és külföldön is jól prosperáló vállalkozását vásárolná meg a Tranzit Csoport. Felgyorsultak az események, és 2020 februárjában le is zárult a tranzakció. Az azóta eltelt közel egy évben a Marnevall menedzsmentje és a teljes kollektívája bebizonyította számunkra, hogy értik a dolgukat, hiszen még egy ilyen világjárványos piaci környezetben is növekedési pályán tudott maradni a cég” – adott hangot elégedettségének Szabó Ákos, a Tranzit Csoport vezérigazgatója.
Aranyat érő szaktudás
– A Marnevall gyorsfagyasztott kényelmi élelmiszereket gyártó cég, ami azt jelenti, hogy magas feldolgozottsági szinten állítunk elő készre sütött ételeket. A kényelmi élelmiszer kategória rendkívül tág fogalom, a levesporoktól a salátaöntetekig rengetegféle termékről beszélhetünk, a Marnevall elsősorban a panírozott mirelit-, hús-, zöldség- és sajtkészítmények piacán mozog. Ebben a kategóriában Magyarországon piacvezetők vagyunk, Közép-Kelet-Európában az élmezőnyben helyezkedünk el, de egész Európa-szerte jegyeznek bennünket – kezdte a bemutatkozást Liszenkó Gergely, a Marnevall Zrt. vezetője. A két telephelyen (Debrecenben és Törökszentmiklóson) korszerű gyártóüzemmel rendelkező cég mintegy 200 főt foglalkoztat és tavaly 8,7 milliárd forint árbevételt ért el. „A Marnevall törökszentmiklósi üzemében 1987 óta gyártunk panírozott húskészítményeket. Van olyan márkánk (a Ripp-Ropp), ami több, mint 30 éve jelen van a hazai piacon. 2005-ben vette meg Markovits László a törökszentmiklósi üzemet, aki új alapokra helyezte a termelést, a kereskedelmet, növelve a működés hatékonyságát. Olyan technológiát telepített az üzembe, amely módot adott arra, hogy a termékeket emberi kéz érintése nélkül, magas automatizáltság mellett állítsuk elő. Az eredményes működés lehetővé tette, hogy 2013-ban elkezdődjön a debreceni üzem kialakítása, ahol a magasabb hozzáadott értékű és minőségű termékeket gyártjuk. A technológiai fejlesztések és innovációk a tulajdonosváltást követően is megmaradtak, sőt a nemzetközi tudásbázis, a tőkeerős tulajdonosi háttér és elkötelezettség mindkét területen új távlatokat nyitott számunkra…” – vetítette előre a cégvezető.
Egyre kedveltebbek
Liszenkó Gergely hangsúlyozta, hogy az általuk gyártott termékkör évről-évre bővül (éppen azért, mert kényelmesek). „A vendéglátásban tapasztalható szakemberhiány és a rohanó életvitel okán az előkészített húskészítmények egyre kedveltebbek, hiszen pár perc alatt elkészíthetőek. A trendek abba az irányba mutatnak, hogy a fogyasztók a magasabb feldolgozottságú és minőségű termékeket keresik, és jelenleg ez határozza meg cégünk innovációs tevékenységét, termékfejlesztéseit, beruházásait is. Piacvezetőként felelősségünk és kötelességünk is edukálni a fogyasztóinkat, megmutatva számukra azt, hogy a kategóriában széles választék áll rendelkezésre, illetve ezen termékek élvezeti értéke hasonlóan magas, mint az otthoni környezetben elkészített házias ételeké.” – mondta.