Kertészet

Digitalizáció, adatelemzés, robotika: így változik a paradicsomtermesztés a jövőben a Syngenta szerint

Nagy kihívások előtt áll a paradicsomtermesztés világszerte: a rovar kártevők, a növénybetegségek, valamint a munkaerő-problémák is komoly gondot okoznak a termelőknek. A Syngenta innovatív zöldségvetőmag üzletágának munkatársai világszerte azon dolgoznak, hogy a legjobb paradicsomfajták mellett megoldást nyújtsanak ezekre a kihívásokra is.

Az élelmiszer-termelés a jövőben egyre nagyobb hatékonyságot, fenntarthatóságot és hozammaximalizálást igénylő feladat lesz. A Syngenta zöldségvetőmag üzletága a közelmúltban közös projektet indított az amerikai Four Growers vállalattal. A kezdeményezés célja, hogy növeljék a betakarítás hatékonyságát, valamint kevesebb élőmunkaerő-igény mellett lehessen a terméseket leszedni. A Four Growers GR-100 robotkombájnja már meg is kezdte munkáját a Syngenta üvegházaiban.

„A partnerségünk összeköti a genetikát az automatizálással. A robotizáció sikeressége a jövőben egyértelműen azon múlik, hogyan tud a technológia hatékonyan dolgozni a növényállományokban. Ezzel a partnerséggel olyan fajtákat tudunk nemesíteni, amelyeknél jól alkalmazható a robotizált betakarítás, így lehetővé teszi a termelők számára a sikeres technológiái fejlesztéseket is”, hangsúlyozta Ruud Kaagman, a Syngenta paradicsom kultúrákért felelős vezetője.

A megoldás egyesíti a technológiát és a biodiverzitást annak érdekében, hogy a jövőben több és jobb minőségű paradicsom váljon elérhetővé világszerte. A Syngenta és a Four Growers közötti partnerség magasabb hozamot, kisebb élelmiszer-pazarlást, valamint elégedettebb termelőket és fogyasztókat eredményezhet.

A cél a munkaerő költségének csökkentése

A paradicsomot a mai napig emberi kézzel szüretelik, amely a teljes termelési költségek jelentős részét, akár a 30%-át is kiteheti. A költségeken felül a termelők egyre nehezebben találnak megfelelő munkaerőt. Az évek óta tartó munkaerőhiány miatt olyan megoldásra van szükségük, amely biztosítja, hogy a fogyasztók a boltok polcain megtalálhassák az általuk keresett paradicsomot.

„A robotika mezőgazdasági alkalmazása lehetővé teszi számunkra, hogy jobb minőségű, egészségesebb és megfizethetőbb zöldségféléket együnk”, mondta Brandon Contino, a Four Growers vezérigazgatója. „Eltérően más olyan gépektől, amelyek ma a szántóföldön minden terményt – érettet és éretlent – egy menetben betakarítanak, a Four Growersnél fejlesztett robot és a mesterséges intelligencia lehetővé teszi számunkra, hogy egyenként szedjük le a termést, így csak a tökéletesen éretteket takarítjuk be.”

A robotok időt és emberi munkaerőt takaríthatnak meg. A Syngenta számára fontos a Four Growers partnersége, hogy készen álljon a jövő termesztéstechnológiai kihívásaira.

Syngenta, a paradicsom innovátora

A vállalat kutatói olyan technológiákat is felhasználnak, mint például a mesterséges intelligencia (AI) és a robotika, hogy az új fajták kiválasztásakor szerzett adatokat minél előbb a gyakorlatba ültessék. A kutatások során olyan új jellemzőket tesztelnek különböző agronómiai szempontok szerint, amelyek biztosítják, hogy a fogyasztók az által elvárt ízt és magas minőséget kapják meg.

A Syngenta TomatoVision bázisa Hollandiában egyike annak a sok helynek a világon, ahol a vállalat szakértői a holnap paradicsomát nemesítik. A nemesítők Hollandiától Mexikóig, Olaszországtól Jordániáig tesztelik a fajtákat a helyileg adaptált megoldások megtalálása érdekében.

„A mai kihívásokhoz igazodó genetikát és a jövő termelési módszereit[GMH1]  is felhasználjuk, hogy segítsünk a termelőknek optimalizálni a paradicsom termesztését és betakarítását” – magyarázta Rik Lootens, a Syngenta üvegházi paprika és paradicsom portfoliómenedzsere. „Olyan genetikát keresünk, amely segít leküzdeni a betegségekkel szembeni érzékenységet, és felkészíti a növényeket a mechanikai betakarítás fejlődésére. Ez végső soron magasabb hozamot biztosít.”

A www.tomatovision.com oldalon az érdeklődők[GMH2]  megnézhetik az innovatív munkafolyamatokat. Az új weboldal elindításával a termelők, kereskedők és a fogyasztók szerte a világon olyan új ismeretekhez juthatnak például a tekintetben, hogy a robotizáció, a digitalizálás, a mesterséges intelligencia és ezen tényezők összessége hogyan alakítja át a paradicsom termesztését a jövőben.

Sajtókapcsolat:

Szellő Gábor

szello.gabor@krq.hu

0630/7498810

(X)

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés