Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Kertészet

Itt a Paradicsom!

Töretlenül fejlődik tovább a Vidám Paradicsom termelője, a Greencoop csoport. A Magyarország Legszebb Birtoka verseny korábbi határon túli kategóriájának közönségdíjasa idén a támogatóként vállalt szerepet.

A 2006-ban indult Greencoop csoport ma már minden üzletlánc polcain jelen van termékeivel, elsősorban a paradicsomjaival. A Vidám Paradicsom márkanéven bevezetett termékeik mind Szlovákiában, mind Magyarországon jól ismertek és kedveltek a vásárlók körében.

„Igyekszünk minél változatosabb kínálatot biztosítani a vevőink számára, így az előző évek során folyamatosan növeltük a paradicsomfajtáink számát. Jelenleg 20 különfélét állítunk elő” – mondta a Greencoop csoport igazgatója, Bindics Zsolt az agrotrend.hu megkeresésére.

A variációk kiterjednek a méretre, a színre, az ízre egyaránt, így akár sárga vagy lila paradicsomot is megtalálunk a kínálatban, legyen az klasszikus fürtös, koktél, cherry vagy datolya cherry paradicsom.

 

„Szlovákiában jellemzően kevés a termelő, a hagyományos agrár ágazatok dominálnak, míg a kertészet nem számottevő” – fejtette ki az igazgató, aki hozzátette: „Szlovákiában mára jelentős tényezővé vált a cég: az országban 50 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek a hazai paradicsom területén”.

„Ezért is örömmel kapcsolódtunk be a Magyarország Legszebb Birtoka programba 3 évvel ezelőtt a Győr közelében található üvegházunkkal” – mondta Bindics Zsolt. „Az pedig külön öröm számunkra, hogy a verseny a határon túli területekre is kiterjedt, így a Felvidék is bekapcsolódhat a megmérettetésbe” – tette hozzá.

Határon innen és túl

A Greencoop csoport dinamikus fejlődését jól mutatja, hogy évente 4-5 hektárral tudják növelni a területüket, így mára mintegy 30 hektáron gazdálkodnak. Ennek nagy része – 20 hektár – Szlovákiában, a Csallóközben található, de néhány 10 kilométerre innen, a Szigetközben további 5 hektáron dolgoznak.

A frissen szedett paradicsomokat azonnal kamionokba rakják és szállítják az üzletekbe. Szlovákia és Magyarország mellett erős a jelenlétük Csehországban, de más európai országokba is exportálnak.

Holland mintára

A holland csúcstechnológián alapuló kertészetben hetente 300-400 tonna paradicsomot szüretelnek. Az üvegházakban katonás sorokban növekednek az akár 4-5 méter magasra növő paradicsomok, melyek ontják magukból a piros fürtöket.

„A növények – holland mintára – nem földben, hanem kis kőgyapot kockákban vagy kókuszreszelékben nőnek ami egyben ideális környezetet biztosít a gyökérzóna kialakulásának, ezért nincs szükségük földre. A nedvességet és a tápanyagot pedig csepegtetőrendszeren keresztül adagoljuk”magyarázza Bindics Zsolt.

Az igazgató fontosnak tartotta kiemelni az energiahatékonyságot és a környezettudatos gazdálkodást. „Kizárólag olyan helyen hozunk létre üvegházakat, ahol rendelkezésre áll a geotermikus energia. A megújuló energia az energiaválság előtti években 10-20 százalékos költségmegtakarítást eredményezett számunkra, most pedig a túlélésünket biztosítja” – tette hozzá.

Emlékeztetett arra is, hogy Szlovákiában az energiaárak megugrása következtében több üvegházban voltak kénytelenek beszüntetni a gazdálkodást a helyi cégek.

A kihívást azonban nemcsak a termelői input árak emelkedése jelenti, hanem a megbetegedések is.

„Jelenleg az egész paradicsomtermelő ágazatot veszélyezteti a brown vírus terjedése – mondta az igazgató – ha nem találjuk meg a hatékony védekezést ellene, ez akár a termés jelentős részét is elviheti”.

Ezért keresik a rezisztens fajtákat, és az eddigi szigorú higiénés protokoll mellett újabb szabályokat vezetnek be, hogy a fertőzés ne jusson be az üvegházakba, ennek híján akár a termés 80 százaléka is odaveszhet.

„Sikeresen zajlik ugyanakkor az idei beruházási tervünk végrehajtása, melynek keretében Ácson 6 hektáros üvegházat létesítünk, ahol uborkát fogunk termeszteni. Tervek szerint jövő év elején már elindul az első vetés” – árulta el Bindics Zsolt.

Fotók: Vidám Paradicsom Facebook-oldala

Hozzátette, számukra a legfontosabb stratégiai cél a jövőre nézve a belső folyamatokra való összpontosítás. Nem terveznek újabb paradicsomfajtákat bevezetni sem területileg bővülni, hanem minden szakmai tudásukat a minőség és a fenntartható termelés elérésere fordítani.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés