Állattenyésztés

Újragondolt baromfiszállítás: nemcsak az állatok jóléte, hanem a környezet és a gazdaság is károsodna

Környezetszennyezőbb, gazdaságtalanabb, ráadásul állategészségügyi szempontból is rosszabb helyzetet idézne elő, ha megvalósulnának az EU állatszállítások szabályait átíró tervei. A cél persze ennek az ellenkezője lenne, de a baromfiszállítás helyzete biztosan romlana.

Nem hoz magasabb szintű állatjólétet a baromfifajok esetén az állatok szállítás közbeni és kapcsolódó védelméről szóló rendelet Európai Tanács által tervezett módosítása – állítja egy állatorvosokat tömörítő szakmai szervezet, a PVSGE, amely részletesen elemezte, milyen hatásokkal járhat a baromfiszállítás szabályainak tervezett megváltozása. (A PVSGE egy több mint 50 éve létező, 23 ország, jelenleg mintegy 90 európai baromfi-állatorvosából álló csoport, amelyben állami állatorvosok nem jogosultak a tagságra.)

Forrás: pixabay.com

Az állatok szállítása eredendően stresszes, mivel ilyenkor kiragadják őket ismerős környezetükből, a baromfikat szállító „rekeszekbe” helyezik, emellett számos ismeretlen inger éri őket – írják a tervezetet véleményező anyagukban. Hogy mennyire sikerül mérsékelni a stresszt, illetve annak negatív hatásait, arra a szállított baromfi esetében egy általánosan elfogadott mérőszám a érkezéskor elpusztult állatok aránya (Dead on Arrivalre (DOA).

Azt is hangsúlyozzák, hogy  legnagyobb számban szállított húscsirke esetében a jelenlegi szállítási módszerek alkalmazásával rendkívül alacsony az elhullások, valamint a sérülések száma az EU-ban.

A szervezet több olyan javaslatot is kiemelt, amelyik amellett, hogy nem feltétlenül javítja a jólétet, de bizonyosan hátrányosan érinti az EU baromfitermelésének versenyképességét, valamint gazdasági, társadalmi, környezeti fenntarthatóságát – holott éppen ezek magasabb szintre emelése lenne a cél.

Pofon a fenntarthatóságnak

A magasabb szintű állatjólét mellett

  • a belső piaci torzulások elkerülése, és
  • a társadalmilag fenntartható élelmiszer-rendszerek erősítése

lenne kívánatos, ahogyan azt a Farm to Fork stratégia meghatározza.

A PVSGE szerint azonban sajnos a konkrét javaslatok közül néhány nem az eredeti célját éri el, hanem alacsonyabb gazdasági és környezeti fenntarthatóságot eredményez, a szállított állatok jólétének egyértelmű javulása nélkül.

A bizottsági javaslatok az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) ajánlásaira támaszkodnak, amelyek közül az utazási idő korlátozása és a helyigény növelése, valamint a legmagasabb hőmérsékletek meghatározása tűnik a legkritikusabbnak. Az állatorvosok szervezete a közelmúltban megjelent – német és brit – tanulmányokra hivatkozva állítja: szállítási állománysűrűség nem volt jelentős hatással a DOA értékére. Ezzel szemben a kisebb állatsűrűség következtében a madarak kevésbé tudtak „megkapaszkodni” a helyükön, és egymással ütköztek, ami sérüléseket és stresszt okozott nekik.

Szerintük az a tervezett előírás is teljesíthetetlen, hogy az állatok szállítóeszközre rakodását állatorvosnak kell felügyelnie. Az unióban ugyanis óriási hiány van állatorvosokból, különösen azokból, akik a baromfikkal kapcsolatos szakértelemmel rendelkeznek. Ezért a szervezet szerint irreális és aránytalan az állatorvos fizikai felügyeletét megkövetelni minden rakodás esetén. Javaslatuk szerint az adott cégeknek ki kellene képezniük a be- és kirakodásért felelős munkatársakat.

Negatív hatása lenne annak a tervezett előírásnak is, hogy a baromfi konténeres szállítása esetén a járművezető vagy a kísérő legalább 4,5 óránként ellenőrzi az állatokat, ez ugyanis fölöslegesen növelné a szállítási időt.

A szakmai szervezet nem érti, miért kell jogszabályilag előírni a maximális 12 órás utazási időt a felnőtt madarak számára, miközben az ólakban – a petefészek stimulációjának megakadályozása érdekében – 16 órát töltenek bent a sötétben, takarmány vagy víz nélkül, amihez hozzászoktak. Ezek a maximális szállítási idők sok baromfiszállítmány esetében egyébként sem praktikusak az EU-ban.

Eddig jól működött a baromfiszállítás

Az EU-ban alacsony a naposcsibék szállítási elhalálozása, még hosszabb utak esetén is, így bár támogatják a rövidebb menetidő elvét, nem látják szükségesnek a szabályok megváltoztatását, sőt, a csibék szállítási idejének csökkentése a jelenlegi maximumról jelentős hatással lesz az európai baromfiipar fenntarthatóságára. Hasonló aggodalmak merülnek fel a tojótyúkok szállítási idejének korlátozása miatt is.

A tervezet bevezetése esetén a jelenlegi termelési és vágási kapacitásokat csak több szállítójárművel és több járműforgalommal (állatszállítással) lehetne fenntartani. A spanyol viszonyokra konkrét számításokat is végeztek: ezek szerint a javaslat megvalósulása esetén éves szinten több mint 120 ezerrel, 226 ezernél valamivel többre emelkedne a fuvarok száma, ami 2,21-szeres növekedést jelentene a jelenlegi járműparkban. A közvetlenül a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása pedig 222 százalékkal nőne.

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nyakas Farm
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés