Állattenyésztés
Újragondolt baromfiszállítás: nemcsak az állatok jóléte, hanem a környezet és a gazdaság is károsodna
Környezetszennyezőbb, gazdaságtalanabb, ráadásul állategészségügyi szempontból is rosszabb helyzetet idézne elő, ha megvalósulnának az EU állatszállítások szabályait átíró tervei. A cél persze ennek az ellenkezője lenne, de a baromfiszállítás helyzete biztosan romlana.
Nem hoz magasabb szintű állatjólétet a baromfifajok esetén az állatok szállítás közbeni és kapcsolódó védelméről szóló rendelet Európai Tanács által tervezett módosítása – állítja egy állatorvosokat tömörítő szakmai szervezet, a PVSGE, amely részletesen elemezte, milyen hatásokkal járhat a baromfiszállítás szabályainak tervezett megváltozása. (A PVSGE egy több mint 50 éve létező, 23 ország, jelenleg mintegy 90 európai baromfi-állatorvosából álló csoport, amelyben állami állatorvosok nem jogosultak a tagságra.)
Az állatok szállítása eredendően stresszes, mivel ilyenkor kiragadják őket ismerős környezetükből, a baromfikat szállító „rekeszekbe” helyezik, emellett számos ismeretlen inger éri őket – írják a tervezetet véleményező anyagukban. Hogy mennyire sikerül mérsékelni a stresszt, illetve annak negatív hatásait, arra a szállított baromfi esetében egy általánosan elfogadott mérőszám a érkezéskor elpusztult állatok aránya (Dead on Arrivalre (DOA).
Azt is hangsúlyozzák, hogy legnagyobb számban szállított húscsirke esetében a jelenlegi szállítási módszerek alkalmazásával rendkívül alacsony az elhullások, valamint a sérülések száma az EU-ban.
A szervezet több olyan javaslatot is kiemelt, amelyik amellett, hogy nem feltétlenül javítja a jólétet, de bizonyosan hátrányosan érinti az EU baromfitermelésének versenyképességét, valamint gazdasági, társadalmi, környezeti fenntarthatóságát – holott éppen ezek magasabb szintre emelése lenne a cél.
Pofon a fenntarthatóságnak
A magasabb szintű állatjólét mellett
- a belső piaci torzulások elkerülése, és
- a társadalmilag fenntartható élelmiszer-rendszerek erősítése
lenne kívánatos, ahogyan azt a Farm to Fork stratégia meghatározza.
A PVSGE szerint azonban sajnos a konkrét javaslatok közül néhány nem az eredeti célját éri el, hanem alacsonyabb gazdasági és környezeti fenntarthatóságot eredményez, a szállított állatok jólétének egyértelmű javulása nélkül.
A bizottsági javaslatok az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) ajánlásaira támaszkodnak, amelyek közül az utazási idő korlátozása és a helyigény növelése, valamint a legmagasabb hőmérsékletek meghatározása tűnik a legkritikusabbnak. Az állatorvosok szervezete a közelmúltban megjelent – német és brit – tanulmányokra hivatkozva állítja: szállítási állománysűrűség nem volt jelentős hatással a DOA értékére. Ezzel szemben a kisebb állatsűrűség következtében a madarak kevésbé tudtak „megkapaszkodni” a helyükön, és egymással ütköztek, ami sérüléseket és stresszt okozott nekik.
Szerintük az a tervezett előírás is teljesíthetetlen, hogy az állatok szállítóeszközre rakodását állatorvosnak kell felügyelnie. Az unióban ugyanis óriási hiány van állatorvosokból, különösen azokból, akik a baromfikkal kapcsolatos szakértelemmel rendelkeznek. Ezért a szervezet szerint irreális és aránytalan az állatorvos fizikai felügyeletét megkövetelni minden rakodás esetén. Javaslatuk szerint az adott cégeknek ki kellene képezniük a be- és kirakodásért felelős munkatársakat.
Negatív hatása lenne annak a tervezett előírásnak is, hogy a baromfi konténeres szállítása esetén a járművezető vagy a kísérő legalább 4,5 óránként ellenőrzi az állatokat, ez ugyanis fölöslegesen növelné a szállítási időt.
A szakmai szervezet nem érti, miért kell jogszabályilag előírni a maximális 12 órás utazási időt a felnőtt madarak számára, miközben az ólakban – a petefészek stimulációjának megakadályozása érdekében – 16 órát töltenek bent a sötétben, takarmány vagy víz nélkül, amihez hozzászoktak. Ezek a maximális szállítási idők sok baromfiszállítmány esetében egyébként sem praktikusak az EU-ban.
Eddig jól működött a baromfiszállítás
Az EU-ban alacsony a naposcsibék szállítási elhalálozása, még hosszabb utak esetén is, így bár támogatják a rövidebb menetidő elvét, nem látják szükségesnek a szabályok megváltoztatását, sőt, a csibék szállítási idejének csökkentése a jelenlegi maximumról jelentős hatással lesz az európai baromfiipar fenntarthatóságára. Hasonló aggodalmak merülnek fel a tojótyúkok szállítási idejének korlátozása miatt is.
A tervezet bevezetése esetén a jelenlegi termelési és vágási kapacitásokat csak több szállítójárművel és több járműforgalommal (állatszállítással) lehetne fenntartani. A spanyol viszonyokra konkrét számításokat is végeztek: ezek szerint a javaslat megvalósulása esetén éves szinten több mint 120 ezerrel, 226 ezernél valamivel többre emelkedne a fuvarok száma, ami 2,21-szeres növekedést jelentene a jelenlegi járműparkban. A közvetlenül a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása pedig 222 százalékkal nőne.
A változtatás a termelési költségek növekedését is magával hozná. A számítások szerint ez azt jelentené, hogy
egy egész csirke kilónkénti ára a piacon 3,25 euróról 3,96 euróra emelkedne, a csirkemell pedig a jelenlegi 6,94 euró/kilogrammos árról 8,82 euróra drágulna, ami a jelenlegi kiskereskedelmi árhoz képest 27 százalékos növekedés.
A tervezet bevezetése esetén a jelenlegi termelési kapacitást több átszállítással lehetne fenntartani. Így a bizottsági javaslat szerint éves szinten több mint 120 ezerrel, 226 ezernél valamivel többre emelkedne a fuvarok száma, ami 2,21-szeres növekedést jelentene a jelenlegi járműparkban. A közvetlenül a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása 222 százalékkal nőne.
A modellszámításról Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy annak elemei a teljes európai baromfiágazatra igazak, így hasonló változásokra és arányokra számíthatunk az EU egészében. Mint hozzátette: a nagy kérdés, hogy ki kéri, ki kérte ezen új, szakmailag komolyan vitatható szabályokat, hiszen azon túl, hogy valós állatjóléti előnyeiről nincs információ, számtalan negatív hatásáról viszont van…
Fókuszban
Nyomon kell követni az őszi búza kártevőket
Az őszi búza hasonlóan az egyéb kalászos rokonnövényeihez kiterjedt károsító együttessel rendelkezik. E növények előállítása során kiemelt jelentősége van a...
Komoly kihívás az inváziós fajokkal való küzdelem
Az inváziós fajok térhódítása napjainkban egy igen komoly probléma, hiszen az idegenhonos fajok jelenlétükkel az őshonos flóra- és fauna elemeket...
Már Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is jelen van a madárinfluenza
Madárinfluenza vírus jelenlétét mutatta ki Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) laboratóriuma. Az érintett pecsenyekacsa állomány felszámolása és a...
Változtak a dohánytermelés támogatási szabályai
Idén kivételesen nyitva áll egy extra jogosultságátírási időszak is a gazdák számára. A dohány ágazat szereplői mozgalmas éven vannak túl,...