Állattenyésztés
Újragondolt baromfiszállítás: nemcsak az állatok jóléte, hanem a környezet és a gazdaság is károsodna
Környezetszennyezőbb, gazdaságtalanabb, ráadásul állategészségügyi szempontból is rosszabb helyzetet idézne elő, ha megvalósulnának az EU állatszállítások szabályait átíró tervei. A cél persze ennek az ellenkezője lenne, de a baromfiszállítás helyzete biztosan romlana.
Nem hoz magasabb szintű állatjólétet a baromfifajok esetén az állatok szállítás közbeni és kapcsolódó védelméről szóló rendelet Európai Tanács által tervezett módosítása – állítja egy állatorvosokat tömörítő szakmai szervezet, a PVSGE, amely részletesen elemezte, milyen hatásokkal járhat a baromfiszállítás szabályainak tervezett megváltozása. (A PVSGE egy több mint 50 éve létező, 23 ország, jelenleg mintegy 90 európai baromfi-állatorvosából álló csoport, amelyben állami állatorvosok nem jogosultak a tagságra.)

Forrás: pixabay.com
Az állatok szállítása eredendően stresszes, mivel ilyenkor kiragadják őket ismerős környezetükből, a baromfikat szállító „rekeszekbe” helyezik, emellett számos ismeretlen inger éri őket – írják a tervezetet véleményező anyagukban. Hogy mennyire sikerül mérsékelni a stresszt, illetve annak negatív hatásait, arra a szállított baromfi esetében egy általánosan elfogadott mérőszám a érkezéskor elpusztult állatok aránya (Dead on Arrivalre (DOA).
Azt is hangsúlyozzák, hogy legnagyobb számban szállított húscsirke esetében a jelenlegi szállítási módszerek alkalmazásával rendkívül alacsony az elhullások, valamint a sérülések száma az EU-ban.
A szervezet több olyan javaslatot is kiemelt, amelyik amellett, hogy nem feltétlenül javítja a jólétet, de bizonyosan hátrányosan érinti az EU baromfitermelésének versenyképességét, valamint gazdasági, társadalmi, környezeti fenntarthatóságát – holott éppen ezek magasabb szintre emelése lenne a cél.
Pofon a fenntarthatóságnak
A magasabb szintű állatjólét mellett
- a belső piaci torzulások elkerülése, és
- a társadalmilag fenntartható élelmiszer-rendszerek erősítése
lenne kívánatos, ahogyan azt a Farm to Fork stratégia meghatározza.
A PVSGE szerint azonban sajnos a konkrét javaslatok közül néhány nem az eredeti célját éri el, hanem alacsonyabb gazdasági és környezeti fenntarthatóságot eredményez, a szállított állatok jólétének egyértelmű javulása nélkül.
A bizottsági javaslatok az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) ajánlásaira támaszkodnak, amelyek közül az utazási idő korlátozása és a helyigény növelése, valamint a legmagasabb hőmérsékletek meghatározása tűnik a legkritikusabbnak. Az állatorvosok szervezete a közelmúltban megjelent – német és brit – tanulmányokra hivatkozva állítja: szállítási állománysűrűség nem volt jelentős hatással a DOA értékére. Ezzel szemben a kisebb állatsűrűség következtében a madarak kevésbé tudtak „megkapaszkodni” a helyükön, és egymással ütköztek, ami sérüléseket és stresszt okozott nekik.
Szerintük az a tervezett előírás is teljesíthetetlen, hogy az állatok szállítóeszközre rakodását állatorvosnak kell felügyelnie. Az unióban ugyanis óriási hiány van állatorvosokból, különösen azokból, akik a baromfikkal kapcsolatos szakértelemmel rendelkeznek. Ezért a szervezet szerint irreális és aránytalan az állatorvos fizikai felügyeletét megkövetelni minden rakodás esetén. Javaslatuk szerint az adott cégeknek ki kellene képezniük a be- és kirakodásért felelős munkatársakat.
Negatív hatása lenne annak a tervezett előírásnak is, hogy a baromfi konténeres szállítása esetén a járművezető vagy a kísérő legalább 4,5 óránként ellenőrzi az állatokat, ez ugyanis fölöslegesen növelné a szállítási időt.
A szakmai szervezet nem érti, miért kell jogszabályilag előírni a maximális 12 órás utazási időt a felnőtt madarak számára, miközben az ólakban – a petefészek stimulációjának megakadályozása érdekében – 16 órát töltenek bent a sötétben, takarmány vagy víz nélkül, amihez hozzászoktak. Ezek a maximális szállítási idők sok baromfiszállítmány esetében egyébként sem praktikusak az EU-ban.
Eddig jól működött a baromfiszállítás
Az EU-ban alacsony a naposcsibék szállítási elhalálozása, még hosszabb utak esetén is, így bár támogatják a rövidebb menetidő elvét, nem látják szükségesnek a szabályok megváltoztatását, sőt, a csibék szállítási idejének csökkentése a jelenlegi maximumról jelentős hatással lesz az európai baromfiipar fenntarthatóságára. Hasonló aggodalmak merülnek fel a tojótyúkok szállítási idejének korlátozása miatt is.
A tervezet bevezetése esetén a jelenlegi termelési és vágási kapacitásokat csak több szállítójárművel és több járműforgalommal (állatszállítással) lehetne fenntartani. A spanyol viszonyokra konkrét számításokat is végeztek: ezek szerint a javaslat megvalósulása esetén éves szinten több mint 120 ezerrel, 226 ezernél valamivel többre emelkedne a fuvarok száma, ami 2,21-szeres növekedést jelentene a jelenlegi járműparkban. A közvetlenül a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása pedig 222 százalékkal nőne.
A változtatás a termelési költségek növekedését is magával hozná. A számítások szerint ez azt jelentené, hogy
egy egész csirke kilónkénti ára a piacon 3,25 euróról 3,96 euróra emelkedne, a csirkemell pedig a jelenlegi 6,94 euró/kilogrammos árról 8,82 euróra drágulna, ami a jelenlegi kiskereskedelmi árhoz képest 27 százalékos növekedés.
A tervezet bevezetése esetén a jelenlegi termelési kapacitást több átszállítással lehetne fenntartani. Így a bizottsági javaslat szerint éves szinten több mint 120 ezerrel, 226 ezernél valamivel többre emelkedne a fuvarok száma, ami 2,21-szeres növekedést jelentene a jelenlegi járműparkban. A közvetlenül a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása 222 százalékkal nőne.
A modellszámításról Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy annak elemei a teljes európai baromfiágazatra igazak, így hasonló változásokra és arányokra számíthatunk az EU egészében. Mint hozzátette: a nagy kérdés, hogy ki kéri, ki kérte ezen új, szakmailag komolyan vitatható szabályokat, hiszen azon túl, hogy valós állatjóléti előnyeiről nincs információ, számtalan negatív hatásáról viszont van…
Fókuszban
A talajélet mint biztonsági tényező
A talaj életünk egyik alapvető erőforrása, a december 5-ei Talaj Világnap pedig minden évben alkalmat teremt, hogy emlékeztessük magunkat: a...
Célzott ellenőrzéssel a drónos növényvédelem érdekében
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2025-ben is elvégezte a drónos növényvédelmi tevékenységet reklámozó magánszemélyek és vállalkozások támogató jellegű, helyszíni ellenőrzését....
Drasztikus áresés rázta meg a sertés- és tejpiacot, súlyos hónapok várnak az állattartókra
Biztatóan indult az idei év a teljes hazai állattenyésztési ágazatban, ami még az első tíz hónapban is folytatódott, így mindenki...
Eötvös József-díjjal ismerték el Tossenberger János életművét
Eötvös József-díjat kapott prof. Dr. Tossenberger János a magyar agrár-felsőoktatás, a takarmányozás-tudomány és az oktatásirányítás meghatározó szereplőjeként végzett tevékenységéért. Tossenberger...
Mekkora lesz a napraforgó túlkínálat?
NAK Dinnye sajtótájékoztató – Varga István
NAK Dinnye sajtótájékoztató – Göcző Mátyás interjú
Ki korán kel, annak kávé kell
Tovább nő a globális gabona- és olajosmag-kereskedelem
Teljesült a 6 tonnás álomhatár
A különböző talajok máshogy reagálnak az öntözésre, itt egy rövid útmutató
A földforgalmi szabályok módosítása várható
USA: kevesebb marhahús, magasabb árak 2025-ben
Új ASP eset a Szentendrei-szigeten, szigorúbb korlátozás lépett életbe
Megjelent a kaliforniai lopódarázs Magyarországon
Négy új hajó felavatásával indult el a 178. balatoni hajózási szezon
Középpontban a Väderstad többszörösen díjazott munkagépe
Szupermenta fehérjepor termékteszt újratöltve: az eredmények most sem felhőtlenek
