Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Állattenyésztés

Az állatszállítások jövője az Európai Unióban, kihívások és lehetőségek

Európa a világ egyik legjelentősebb élőállat-exportőre. Az állatszállítások az állatvédők célkeresztjében vannak jó ideje, és ennek hatására az EU Bizottsága azon dolgozik, hogy a civil szervezetek által is elfogadható jogszabályokat alkosson. Jó volna ugyanakkor, ha az új szabályok nem okoznának piacvesztést és gazdasági kárt az európai állattenyésztőknek. A témáról Hencz Péterrel, a Hunland Trans ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Forrás: pixino.com

Milyen lehetőségek vannak az állatok pihentetésére az EU-n kívül?

Először is ismerni kell a pihentetőhelyeket. Nincs olyan pihentetőállomás-lista, mint az Európai Unióban, de szinte minden régióban találtunk olyan vállalkozókat, akik rendelkeztek a megfelelő infrastruktúrával, és nyitottak voltak az állatok fogadására és ellátására. Két-három orosz pihentetőt szinte az egész szakma ismer, azonban a Hunland által összeszervezett pihentetőlánc használatával egészen Üzbegisztánig lehet szállítani az állatokat az uniós előírások maximális betartása mellett.

A szélsőséges meleg és hideg ellen milyen megoldások vannak? A forró nyarak mennyire hátráltatják a szállításokat? Eleve nem terveznek ezekre a hónapokra fuvart?

Télen az állatok által kibocsátott hő képes felmelegíteni a pótkocsi rakterét, de megfelelő ablakolás szükséges, ami komoly szaktudást igényel. A nyár már egy sokkal komplikáltabb dolog. A pótkocsi ventilátorrendszere több mint 11.000 m3 levegőt képes befújni óránként, azonban ezzel a levegő hőmérsékletét nem lehet csökkenteni.

A téli hideg nem okoz akkora nehézséget, mint a hőségnapok.

A tökéletes megoldás a légkondicionált állatszállító pótkocsik lennének, azonban jelenleg nincs ilyen eszköz a szarvasmarhák szállítására, a sertésszállításra alkalmas viszont olyan drága, hogy csak nagyon magas értékű tenyészállatok szállításánál hajlandóak megfizetni a megbízók. Kollégáimmal és külsős mérnökökkel már harmadik éve dolgozunk egy ilyen klimatizált félpótkocsi fejlesztésén, de még messze vagyunk az ilyen kocsik alkalmazásától.

Mi a helyzet a férőhelyekkel?

A férőhelyek tekintetében nem látjuk indokoltnak a változtatásokat. Szakértő kollégáinkkal mindig is az adott szállítás körülményeihez igazítottuk a rakodási sűrűséget. Melegebb időjárás vagy komppal történő szállítás esetén 10-20%-kal több férőhelyet biztosítunk az állatoknak, mint amennyit az 1/2005 EK-rendelet előír.

Az új szabályok közel 30%-kal növelnék a férőhelyet, ami ennyivel több kamiont fog jelenteni az utakon. Ez tökéletesen szembe megy a környezetvédelmi törekvésekkel.

Ezek az új előírások, a szigorítások várhatóan milyen hatással lesznek a szállítások mennyiségére és a költségekre?

A költségeket rendkívüli mértékben fogják emelni, de véleményem szerint a szállítások száma nem fog csökkenni. A szállított állatokra kereslet van, amennyiben az Európai Unióból nem szolgáljuk ki ezeket az igényeket, akkor más, akár tengerentúli forrásokból fogják megrendelni az állatokat a jelenlegi vevők. Jónéhány cég szervez nagy számú hajós szállítást Dél-Amerikából Egyiptomba, Törökországba vagy akár az Öböl-menti országokba, tehát a piac ismeretében kijelenthető, hogy a kereslet megtalálja a kínálatot. Ez nem kedvez az európai gazdaságnak, úgyhogy nagyon reméljük, hogy sikerül megtalálni a szabályok szigorításának olyan mértékét, aminek hatására még nem veszítjük el az uniós állatok iránti keresletet.

Reméljük, hogy a döntéshozók meghallják a szakma egységes álláspontját, vagyis azt, hogy a jelenlegi szabályozás jó, csak egységesen kellene betartatni.

Egy uniós képzési projekt keretén belül lehetőségem nyílt oktatóként találkozni közel 250 hatósági állatorvossal az EU minden tagországából az elmúlt másfél évben. Tapasztalatom szerint az ötnapos képzés végére országtól függetlenül minden szakember egyetértett abban, hogy ha az iparág különböző szereplői együttműködnek, akkor az állatszállítások során garantálható az állatjólét. Természetesen ehhez egy óriási hozzáállásbeli változás szükséges a különböző szereplők részéről. Venniük kell a bátorságot a fuvarozóknak és az exportőröknek, hogy őszintén beszéljenek a hatóságokkal a kihívásokról és nehézségekről, hogy együtt tudjanak megoldást találni a problémákra. Ehhez kell a másik oldal nyitottsága is, de szerencsére tapasztalataink alapján ez itthon megvan.

agrotrend.hu / Magyar Állattenyésztők Szövetsége

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés