Hírek
1909-ben ezen a napon született Balogh Béla
A hajógyártás elméleti és gyakorlati szakembere, BALOGH BÉLA (Debrecen, 1909. augusztus 26. – Budapest, 1971, február 12.) gépészmérnöki oklevele megszerzése után a műegyetem mezőgazdasági géptani tanszékén volt fizetés nélküli gyakornok, majd két évig a Ganz-hajógyárban fizikai munkát végzett, míg megvalósíthatta régi vágyát, és 1935-től mérnökként vehetett részt a hajógyártásban. Ettől kezdve valamennyi jelentősebb hazai vagy külföldi megrendelésre készült hajó tervezésében részt vett.

forrás: pxhere
Az első világháború után Magyarországnak már nem volt tengerpartja, viszont az olcsó és biztonságos áruszállítás érdekében olyan hajókra volt szükség, amelyek a Dunán és a tengeren is biztonságosan közlekednek és így az átrakodás szükségtelenné válik. Ezek voltak az úgynevezett Duna-tengerjárók, amelyeknek tervezésében Balogh Bélának is jelentős szerepe volt. Ezeken kívül számos áruszállító motoros hajót és dízelelektromos, lapátkerekes vontatót tervezett. Az ő és kollégája, Scharbert Gyula nevéhez fűződik a hazai úszódaru-gyártás bevezetése; ez a Ganz-gyár külföldön is keresett terméke lett.
1949-ben indult meg a budapesti műegyetemen a hajómérnök-képzés, ennek keretében Balogh először meghívott előadóként, majd 1953-tól egyetemi tanárként oktatott. 1955-ben jelent meg Vikár Tamással közösen írt, Hajók elmélete című könyve.
Agrotrend.hu/ Jelesnapok