Fórián Zoltán

Szerző

Tavaly kevesebb tejes cég cserélt gazdát

2020 sajátos viszonyai, tovagyűrűző gazdasági és társadalmi hatásai a cégvásárlási piacon is nyomot hagytak. Az évtizedes lendület ugyan nem tört meg az élelmiszeripari és mezőgazdasági akvizíciós piacon, de tejipari cégből kevesebb cserélt gazdát a világon, mint az előző sok-sok évben. Mik mozgatják ezt a piacot? Mi ezek üzenete számunkra?

Az élelmiszeripar évtizedes távlatban is az egyik legkedveltebb cégfelvásárlási piacnak számít. A Zenith adatbázisa szerint csak tavaly 53 ország 1365 vállalata volt érintett akvizícióban. Ebből 50 volt a tejipari. A tejipari akvizíciókban ez kisebb visszaesésnek számít az előző két év 57 és 63 darab ügylete után. De ezzel a tejipar azért megőrizte vezető helyét a szektor M&A (mergers and acquisitions) listáján. Csak olyan iparág tudja megelőzni, mint az élelmiszeripari adalékanyagok gyártása. De az élelmiszeriparon kívül is csak kevés szektor tud gyorsabb koncentrálódást felmutatni, mint a tejipar. Ennek azért oka van!

fotó: pixabay.com

Az okok sorjázása előtt azért tárjuk fel a tavalyi piac sajátságait, hiszen ezek is tanulságosak! A legtöbb tejipari cégfelvásárlás 2020-ban az Egyesült Államokban történt. Szám szerint 15. Ezek több mint fele csődbement cégekre irányult. Amire nagyon rég nem volt példa. A koronavírus tehát ebben az iparágban is szedi áldozatait. Az amerikai cégek azonban csak az országon belül vásároltak. A legjelentősebb esemény a Dean Foods felszámolása volt, ami tovább hizlalta a Dairy Farmers of Amerika vagyonát, amely már 2019-ben a világ harmadik legnagyobb tejipari csoportja volt a Nestlé és a Lactalis mögött. Ezzel tavaly szinte bizonyos, hogy feljebb lépett a dobogón, bár a két éllovas sem tétlenkedett.

Kínában öt nagy üzletről lehetett tavaly hallani. Itt is nagyon érdekes a háttér, hiszen az ötből három felvásárlás a világ legnagyobb exportőrének, az ausztrál Fonterrának a kiszorítását jelenti, hiszen az ő érdekeltségei kerültek kínai tulajdonba (összesen mintegy 368 millió dollárért). A vevők olyan, az utóbbi három évben a világ 10 legnagyobb tejipari csoportjai közé berobbanó cégek, mint például a Mengniu.

Ha méret szerint tekintjük az öt legnagyobb élelmiszeripari ügyletet 2020-ból, azt látjuk, hogy kettő a tejiparban zajlott. A legnagyobb tejes üzletet is a Lactalis hajtotta végre a Kraft Heinz sajtüzletágának 3,2 milliárd dolláros megvételével. De a példánál maradva, a Lactalis volt az is, amely tavaly – többek között – bezárta két romániai tejüzemét. (Nálunk ugye a Kuntejet vette meg 2015-ben.)

Ezen ötven tejipari cégfelvásárlás mögött és mellett a racionalizálás volt a fő mozgató. Ezek legfájdalmasabb lépései a gyárbezárások, amelyek száma viszont nagyon megugrott tavaly. Ez minden vállalkozásméretben jellemző volt, de a nagyok feltűnően nagy számban hoztak tavaly ilyen irányú döntést a világ minden részén.

Hangsúlyozom, ezek a nagyobb akvizíciók 53 országból. Ezek mögött százával vannak olyan, nemzetközi léptékkel mérve kicsinek számító üzletek, mint amelyek a magyarországi piacon is történnek.

Ahelyett, hogy a tavalyi ügyleteket tovább sorjáznám, a piacmozgató erőket veszem számba. Ezekből ugyanis sokat tanulhatunk. Miért áll tehát a tejipar a globalizáció élvonalában?

Önnek hét új üzenete érkezett:

  1. A válságban a nagyok tovább nőttek, a konszolidáció erősödött a tejiparban;

  2. Ebben a bajba jutott cégek felvásárlása és globális terjeszkedési stratégiák egyaránt tetten érhetők;

  3. A tejpiaci verseny kiemelten erős, ami a gazdaságos üzemméret folyamatos emelkedését okozza. Ez nem csak a költségek alacsonyan tartása, hanem a piaci befolyás növelése érdekében is történik. E kényszerek az erős márkákat birtoklókra is vonatkoznak, nem hogy azokra, akiknek ilyen nem áll rendelkezésükre.

  4. A hajtóerők között kiemelkedő a tejipari tevékenység növényi italok és mesterséges helyettesítő termékek irányába történő szélesítése, az innovációs és piaci potenciál növelése. Ezek ugyanis a piacbővülés legdinamikusabb irányai most és az előttünk álló években. Ma már senki sem bagatellizálja ezeket a szegmenseket, amelyek hitem szerint még akkor is nevezhetők tejhelyettesítőknek, ha az Európai Unió – egyébként logikus érvek mentén (például, hogy ne legyenek összehasonlítgatások) – ezt próbálja tiltani. A fogyasztók ugyanis konkrétan tej és tejtermékek helyett vásárolják ezeket. Vagy hiánybetegségek, vagy táplálkozási szokások, vagy éppen vélt környezetvédelmi, állatjóléti megfontolásból;

  5. Az utóbbi két évtizedben rendkívüli mértékben megnövekedett a világpiacra kerülő tejtermékek mennyisége és aránya. A korábban jellemzően belföldi piacra dolgozó szektor globális versenyre kényszerül, ami a gyors koncentráció növekedés egyik legfontosabb mozgatója. Ebben a kereskedelmi láncok szerepe, üzletpolitikáik nem kevéssé fontos tényezők;

  6. Mivel a magyar tejgazdaság nettó importőri pozícióban van, a térségi versenyképesség kiemelten fontos számunkra. Bár – az elérhető adatok szerint – az elmúlt évben az exportunk nagyobb ütemben emelkedett, mint az import, külkereskedelmi egyenlegünk továbbra is negatív.

  7. Annak ellenére, hogy a tejárak immár három éve stabilak, a tejtermelők helyzete a költségek emelkedése miatt romlik. Itt nem csak a hatékonyság beruházásokkal történő növelésére, hanem a stratégiai, tulajdonosi együttműködések erősítésére, a piaci befolyás növelésére is gondolni kell ahhoz, hogy a költségek emelkedése a termékpálya végén állókat, a kereskedelmet és a fogyasztót is elérje. Ennek hiányában a nagy beruházási és termelési költségigényű tejtermelés és feldolgozás fenntarthatósága romlani fog.

 

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő

Erste Agrár Kompetencia Központ

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés