Agrármanager
Hierarchiától függetlenül mindenki közösen dolgozik a célokért!
Szijártó Bálint a Limagrain Hungária Kft. Country Managere fiatal kora ellenére bőven rendelkezik vezetői tapasztalatokkal. Bár klasszikusnak nem teljes mértékben nevezhető az az út, ahogy lépdelt előre a ranglétrán azért nem is tér el nagyon attól, ahogy azt mások csinálják… Az egyetem utáni külföldi „kalandozásokat” üzletkötői évek, majd középvezetői esztendők követték, s ahogy ez lenni szokott előbb-utóbb ő sem kerülhette el az egyre nagyobb feladatot, a cégvezetést. De ne rohanjunk ennyire előre az időben…
Alapvető kérdés, hogy miért pont az agrárvilág irányába indult el az érettségi után?
Ezt a kérdést bizony akkori tanáraim és osztálytársaim közül is jó páran feltették… Ők sem teljesen értették, miért nem ügyvédnek vagy éppen orvosnak tanulok tovább. Kaposvárra jelentkeztem Gazdasági Agrármérnöki szakra, így ráadásul nem is klasszikus agrármérnök vagyok, hanem Gazdasági Agrármérnök Élelmiszergazdaság és Marketing szakiránnyal. Somogyi gyerek vagyok, s akkoriban még versenyszerűen lovagoltam…
Úgy érzetem, maradnom kell Kaposváron… Valamiért azt gondoltam, ha oda járok egyetemre, akkor maradok a legközelebb a lovakhoz. 2003-ban kezdtem az egyetemet, s egyben készültünk a 2005-ös junior világbajnokságra, ami akkoriban jobban érdekelt, mint minden más, így úgy voltam vele, hogy járok az agrárra, aztán ha valamiért nem tetszene, akkor később még válthatok másra. Ehhez képest nagyon gyorsan eltelt az az öt év, még azt se vehettem észre, hogy hirtelen ott van a kezemben a diploma, merthogy egy gyakornoki programon vettem részt az USA-ban, így a diplomaosztón se tudtam részt venni.
Később Angliában is gyakornokoskodtam, majd 2009-ben tértem vissza Magyarországra és a Somogyi Hírlap egy hirdetése nyomán jelentkeztem az akkor még IKR ZRt.-hez üzletkötőnek… Felvettek és végül így kerültem mélyebb kapcsolatba az agráriummal és mint sokan mások, én is ott tanultam meg a szakma alapjait.
Mik voltak ezek az alapok?
Minden, ami szép és jó a szántóföldi növénytermesztéssel kapcsolatban. Az IKR remek iskola volt arra, hogy a termelés mellett a gazdasági folyamatokat és a kereskedelmet is alaposan megismerjem. Három évig voltam üzletkötő, majd területi igazgatóvá léptettek elő. AZ IKR-en keresztül kerültem kapcsolatba Maïsadour szövetkezettel, ahol egy érdekes projekt közepébe csöppentem azonnal, ami lehetőséget nyújtott betekinteni a nemzetközi piacra. Csehország, Szlovákia és hazánk tartozott hozzám, viszonylag kis bázisú értékesítői csapattal, mindössze hat értékesítővel a három országra. Jó karrierindító történet volt, hiszen épp a csapat kis létszáma adott lehetőséget egyéni ötletek megvalósítására, a kreativitás kibontakoztatására.
A vezetői karrierindító után nagyobb „falat”, az RWA következett a pályáján…
Valóban, a következő nagy állomás az RWA volt, ahol előbb vetőmag üzletágvezetőként funkcionáltam, majd párhuzamosan a kereskedelmi vezetői feladatokat is elláttam, s végül ügyvezető igazgató lettem.
Kétségkívül fontos a humán fókusz, de nyilván más is szerepet játszik egy cég sikerességében…
Ha egy valamit kéne ilyen szempontból kiemelnem, az egy roppant fontos rendszerszintű gondolat, ami nem más, mint a közös megoldás keresése… Minden cég életében esnek meg hibák, de itt sosem a hibást keresik vagy keressük, hanem okulva a hibából, felhasználva az abból szerzett tapasztalatokat keressük a kiutat és a jó megoldást.
Ez azért különösen nagy szó, mert a világ negyedik legnagyobb vetőmag vállalatáról beszélünk. Csodával határos módon ez a bődületesen nagy világcég meg tudott maradni emberközelinek. Olyan cégfelépítéssel, ami nem elsősorban a hierarchiára épül, hanem az emberi értékekre.
Ez az a szemlélet, amit próbálok vezetőként én is követni Magyarországon, hierarchiától függetlenül mindenki közösen dolgozik azokért a célokért, amit próbálunk elérni.
A célokat is közösen határozzák meg?
Valamilyen szinten mindenki részt vesz a célok kialakításában. Nekünk is van beleszólásunk abba, hogy a tervszámok a realitás talaján maradva hogyan alakuljanak. Természetesen ez komoly előkészítést igényel, ahol sokat nyomnak latba a számok, de fontos a helyi vagy éppen az egyéni tapasztalat figyelembevétele is. Sőt! Egyáltalán nem tilos kreatív ötletekkel előállni! Ehhez minden támogatást megkapunk az anyacégtől és igyekszünk mi is minden támogatást megadni a hazai kollégáknak.
Lehet azt mondani, hogy ez az a filozófia, ami legközelebb áll önhöz és megtalálta a helyét?
Abszolút! Nem titkolom, hogy ez tetszik a legjobban: a sikerekért közösön dolgozunk meg és persze közösen is ünnepeljük őket, ugyanakkor az esetleges kudarcokért is közösen vagyunk felelősek. Persze értelemszerűen ki-ki a maga szintjén és felelősségével.
Mindez, hogy néz ki a mindennapi gyakorlatban?
Alapja mindennek a nyílt és őszinte kommunikáció. Pozíciótól függetlenül bárki elérhet bárkit. Úgy gondlom, ez is hozzájárul ahhoz, hogy a kollégáink elégedettek legyenek, megbecsültnek érezzék magukat. Ez sokkal jobb motivációs eszköz, mintha korbáccsal igyekeznénk őket hajtani. Az egyik legnagyobb erőnk, hogy remek az arány az akár több évtizede itt dolgozó tapasztalt kollégák és a fiatal, innovatív munkaerő között. Nagyon jó elegy jött létre, amely sokban segíti elő, hogy az előmenetelre a legjobb utat válasszuk ki egy-egy közös gondolkodás során. Egyik irány sincs túlhangsúlyozva! Igyekszünk mindenkinek teret adni a saját területén. Tudjuk, hogy mit akarunk, ezt el is várjuk, de felnőtt, okos emberekkel dolgozunk, így az utat, ahogy elérik a tervezett számokat, nem feltétlenül mi határozzuk meg.
Beszéljünk kicsit a cég felépítéséről. Mi is az a vállalkozás, amit Szijártó Bálint napjainkban agrármanagerként vezet?
Magyarországon három fő aktivitásunk van. A Limagrain szántóföldi vetőmagok értékesítése, a kutatás-fejlesztés valamint a vetőmag termeltetés. Ezek a tevékenységek a budaörsi központi iroda mellett a zsombói kutatóállomáson és a Mezőhegyesen zajlanak, ahol a vetőmag-termeltetés központja található. A vetőmag-értékesítés területén hazánkban négy kultúrában vagyunk jelen. Kukorica, napraforgó, őszi káposztarepce és őszi kalászos vetőmagok. Kukoricában mind szemes, mind silókukoricában stabil piaci pozíciót foglaltunk el.
A siló tekintetében Magyarországon is elérhető a Limagrain takarmányozási koncepciója, az LGAN. De mi is ez? A jó silókukorica egyik legfőbb értékmérője a szilázs jó rost emészthetősége, aminek következtében többletenergiát juttathatunk a szarvasmarhának, amely nagyobb tejhozamot eredményez. Ennek a programnak az egyik legfontosabb hozadéka, hogy a kukoricában sikerült a lignint, mint rostalkotót, és az egyes rostfrakciók közötti kötéseket gyengíteni, így lehetővé téve a magasabb, jobb rost emészthetőséget.
Szemes kukoricában pedig kiemelendők a Danubia hibridek, melyeknek genetikája a zsombói kutatóállomás munkájára épül. Büszkén mondhatjuk, hogy a Limagrain közép-korai és közép-késői kukorica nemesítési programjait magyar nemesítő állomásunk kollégái vezetik. Irányításukkal indult új kukorica nemesítési programunk, a Danubia projekt. A Danubia hibridek nemesítése, tesztelése a Duna menti országokban zajlik, célzottan a közép-kelet-európai piacokra. A projekt sikerének záloga, hogy a Danubia hibridek beltenyésztett vonalainak szelekciója hazai klimatikus viszonyok között zajlik. Ezek a hibridek többlépcsős folyamaton keresztül lettek kiválasztva, amiben részt vettek magyar nemesítők, termékfejlesztők és termékmenedzserek. A hitünk a termékcsoporttal kapcsolatban, hogy ezek a hibridek a kiemelkedő alkalmazkodó képességükkel, kimagasló terméseredményekkel képesek a magyar gazdák elvárásainak megfelelni.
Egy vezető számára legalább olyan fontos képesség a jövőbe látás, mint az, hogy a mindennapi folyamatokat olajozottan tudja vezényelni. Napjainkban átalakulóban van a hazai mezőgazdaság. Egyre többen keresik a nagy szántóföldi kultúrák mellet az alternatív utakat, a biztosabban vagy éppen jövedelmezőbben termeszthető növényeket. Ön hogyan tekint erre a folyamatra?
Mi is látjuk, én is látom a különböző alternatív kultúrák előretörését. Ezeknek az igényeknek a kielégítésére középtávon készen is állunk, hiszen a Limagrain csoport, mint a világ negyedik legnagyobb vetőmag vállalta megfelelő erőforrásokkal rendelkezik akár ilyen irányban is. A feladatunk azonban az, hogy a jelenlegi termékskálánkkal foglaljunk el minél nagyobb piaci pozíciót Magyarországon.
Hamvas Atanáz
A cikk az Agrármanager Magazin 2024. májusi, lapozható számában olvasható.