profimagazin
Technika
Semmi sem helyettesítheti a hengerűrtartalmat…
… kivéve a még nagyobb hengerűrtartalom! A hagyomány szerint ez a mondás jó 100 éves. Érvényes még ma is? Ezt tisztázzuk a 107 kW/145 LE teljesítményű, hathengeres és nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkező Case IH Maxxum 150 tesztje során.
Majdnem pontosan két évvel ezelőtt tettük közzé a New Holland T6.175 DynamicCommand tesztet, ami – mint tudjuk – ugyanazon a CNH platformon alapul – csak négy hengerrel. Ugyanígy a Case IH esetében is megtalálhatóak, a Maxxum 115-145-ös medellek, négyhengeres , 4,5 literes hengerűrtartalommal. Jelenlegi tesztjelöltünk a Maxxum 150 volt, amely azonos méretek és azonos tengelytáv mellett hathengeres, 6,7 literes hengerűrtartalmú FPT motorral rendelkezik a motorháztető alatt.
Így természetesen kíváncsiak voltunk, hogy a hathengeres traktor hogyan fog teljesíteni a négyhengereshez képest. A gyakorlati munkavégzés során a hathengeres traktornak csak a legjobb értékelést adhatjuk: halk járás, egyenletes erőleadás és mindenekelőtt kitartó munkavégzés a szántóföldi kultivátor, az eke vagy a vetőgép előtt, ez több mint példaértékű – nagyon jó!
Az egészet csak második pillantásra erősítik meg a DLG tesztközpont TLT próbapadjának eredményei:
Boost teljesítménynövelő nélkül a Maxxum 150 névleges fordulatszámon eléri a 92,3 kW teljesítményt, a maximális értéke pedig 107,4 kW. Még jobb lesz az eredmény, ha a Boost teljesítménynövelő a TLT-vel végzett munkák során (0,5 km/h sebességtől) vagy szállítás közben (14 km/h sebességtől) bekapcsol. Ekkor a TLT-t fékező teljesítménymérő csak 106,1 vagy 120,2 kW maximális teljesítménynél állt meg.
Noha ezek az értékek nagyon hasonlóak a négyhengereshez, a különbség a teljesítmény jelleggörbéjében látható leginkább: több mint 50% forgatónyomaték növekedés több mint 30%-al alacsonyabb fordulatszámon ugyanúgy magáért beszél, mint a több mint 130%-ot meghaladó indítónyomatékok – nagyon jó!
Itt van ugyanakkor az üzemanyagfogyasztással kapcsolatos kérdés.
Végül is a plusz két henger logikus módon több üzemanyagot igényel. És ha összehasonlítjuk a TLT-mérések során kapott fajlagos fogyasztási értékeket, akkor nagy motorfordulatszámok esetén tényleg ezt tapasztaljuk. Itt körülbelül 3-5%-kal több üzemanyag áramlik át. De mivel a maximális teljesítmény már jóval alacsonyabb fordulatszámon jelentkezik, ezért ebből már semmi sem tapasztalható, itt a négy- és a hathengeres motor fogyasztása azonos!
Ha összehasonlítjuk egymással a négy- és a hathengeres motor gyakorlati Powermix értékeit, akkor a következő kép rajzolódik ki: A nehéz és a közepesen nehéz vontatási munkák esetén a hathengeres motor nagyon gazdaságos 266 g/kWh fajlagos fogyasztása szinte pontosan a négyhengeres motor (265 g/kWh) szintjén van.
A fellépő (túl) keskeny. Az üzemanyagtartály tisztességes 250 l (+39,5 l AdBlue) méretű.
Kissé nagyobb az eltérés a nagyobb fordulatszámon és részben alacsonyabb kihasználtság mellett végzett TLT-munkák esetében.
A négyhengeres 250 g/kWh fajlagos fogyasztása helyett a hathengeres fajlagos fogyasztása 259 g/kWh. De kétségtelenül még ez is nagyon gazdaságos. És akkor ott vannak még a „vegyes munkák”, például a trágyaszórás vagy a bálázás. Itt látszik a legjobban a négyhengeres előnye: 265 g/kWh fajlagos fogyasztással ez kereken 4%-kal gazdaságosabb, mint a hathengeres, amelynél 276 g/kWh látható a skálán. Összességében a Maxxum 150 Powermix értéke 266 g/kWh (+24 g/kWh AdBlue). Összehasonlításképpen: a négyhengeres 257 g/kWh fajlagos fogyasztással átlagosan 3%-kal volt gazdaságosabb az összes talajművelési munka átlagában. A közúti szállítással kapcsolatos mérések sem mutatnak különösebben eltérő eredményeket: 40 km/h sebességnél 378 g/kWh és 50 km/h sebességnél 385 g/kWh fajlagos fogyasztással a négyhengeres fogyasztási előny itt valamivel még kisebb (377 és 381 g/kWh).
A motorral kapcsolatos következtetéseket összegezve tehát megállapíthatjuk, a hathengeres traktor különösen a nehéz (szántóföldi) munkák esetén jó választás. Ha azonban a közepesen nehéz és a könnyű (ápolási) munkák, valamint a homlokrakodóval végzett munkák vannak többségében, akkor a négyhengeres traktor kihasználhatja az előnyeit, legalábbis a fogyasztás terén, mivel a méretek megegyeznek.
De lépjünk tovább a Maxxum 150 új “Active Drive 8” sebességváltójához:
Három csoportjával és nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozatával összesen 24/24 sebességfokozatot kínál 2,5 km/h sebességtől (opcionálisan kapható egy mászófokozat is minimálisan 250 m/h sebességgel). Jó dolog, hogy a három csoport nagymértékben átfedi egymást, így a fő munkavégzési tartományban 4–12 km/h sebesség között 11 sebességfokozat áll rendelkezésre (még akkor is, ha a fokozatok közötti ugrások a csoporton belül meglehetősen nagyok). Emiatt szállításkor könnyedén el lehet indulni a C csoportban tele pótkocsikkal, annak ellenére, hogy a C1 névleges fordulatszámon 13,5 km/h sebességű, és az 50 km/h sebesség kevesebb, mint 2000 min-1 fordulatszámon érhető el (40 km/h sebesség 1680 min-1 fordulatszámon) – ez nagyon jó!
A sebességváltóról nagyon jó véleményt alkottunk a gyakorlati munkavégzés közben is: Ellentétben az előző tesztben szereplő nullszériás verzióval (profi 2018/2), most a gyakorlati munkákhoz megfelelő automatikus funkciókon kívül a „kibővített sebességváltó menedzsmenttel” rendelkező tempomat funkció is elérhető 300 euró felár ellenében. A fokozatmentes traktorhoz hasonlóan csak a kívánt sebességet kell kiválasztani, minden mást elvégez a motor és a sebességváltó! Ugyanígy tetszett az “ActiveClutch” funkció, ami fékezéskor a kuplungpedál használata nélkül is oldja a hajtásláncot, valamint a “Smooth Shift” funkció, amely váltáskor automatikusan csökkenti a motor fordulatszámát.
A sebességváltó működését a terhelés alatti irányváltó teszi teljessé, beépített parkolófékkel. Csupán a bővített (ISOBUS) funkciókkal ellátott kicsi joystick esetében hiányzik egyrészt a hely az ésszerű működtetéshez, másrészt egy gomb is az irányváltáshoz. És még mindig a „hiányzik” a kulcsszó: vásárláskor a négy lehetséges TLT-fordulatszám közül hármat lehet választani (540/540E/1.000/1.000E).
A Maxxum 150 hidraulika és hátsó hárompont függesztésének kialakítása pontosan megegyezik a Maxxum 145 (ill. a New Holland T6.175) traktorral. Tehát itt csak a legfontosabb dolgok röviden: Az axiáldugattyús szivattyú kb. 135 l/min (38,2 kW) szállítási teljesítménye ebben a teljesítménykategóriában rendben van. Azonban normál olajszintnél a mindössze 18 liter kivihető olajmennyiség nem volt elegendő egy 16 tonnás billenő tandem pótkocsi teljes megemeléséhez. Jó dolog, hogy az olajszint 38 liter kivihető olajmennyiségig megnövelhető.
Az emelési út és az emelőerő nem elég nagy: 5778 daN nem volt elegendő ahhoz, hogy egy három méter széles vetőkombinációt vetőmaggal teljesen kiemeljünk (lásd az ábrát: „Emelőerő és emelőerőigény”). Ehhez jön még, hogy az oldalstabilizátoroknak nem az a feladata, hogy az alsó függesztőkarokat a III. kategória terpesztésére állítsák be. Ezenkívül a gyors kiemelésre szolgáló gomb nem mindig reagált úgy, ahogy kellene, hanem időnként a “vészleállítás” helyzetbe került. Ez azonban egy olyan probléma, amelyre a Case IH már keresi a megoldást.
Mielőtt rátérnénk a vezetőfülkére,
kritizálnunk kell a keskeny fellépőt, csakúgy, mint korábban a négyhengeres traktornál is. A vezetőfülkébe érkezve a Case IH vezetője gyorsan kiismeri magát: kartámaszba épített vezérlőpult, multikontroller katrámasz – itt minden változatlan maradt. Sajnos ez igaz a távol eső irányjelző karra, a kis ablaktörlő területre vagy a szemmagasságban lévő napellenzőre is, és az ülés rugózás közben oldalt továbbra is a burkolatnak ütközik.
Előrelépés történt az ISOBUS eszközök csatlakoztatása és a kormányzási rendszer működtetése terén. Nem tetszett azonban a sok különféle figyelmeztető és figyelemfelkeltő hangjelzés, amelyek az embernek nem segítenek a munkában. Ugyanez vonatkozik a monitoron található menükre: Az oldalakat szabadon lehet ugyan programozni, de hiányzik egy információs oldal, ahol például egy rápillantással megtaláljuk a hidraulikacsatlakozók hozzárendelését, beleértve az idő- és mennyiségi beállításokat, valamint a sebességváltó és a függesztő szerkezet beállításait. Ezen felül a terminál bal felső részében lévő tíz státuszmezőben található információkat mindig ugyanazon a helyen kellene megjeleníteni. Másrészt nagyon jó megközelítés az új kör alakú menü, amelyen a beállítások egyértelmű szimbólumokkal szerepelnek.
Néhány szó a függesztő szerkezet beállításairól: A mellső függesztő szerkezethez mindenképpen ajánlott az opcionális függesztő szerkezet vezérlés pozíciószabályozással.
Ami a Maxxum 150 súlyát illeti,
a CNH megvalósította azt a trükköt, hogy a hathengeres traktor alig nehezebb, mint a négyhengeres. A mérési eredményünk pontosan 7190 kg volt. 10,5 t megengedett össztömeg mellett 3,3 t hasznos terhelhetőség marad, ami ebben a kategóriában (túl) kevés. A fordulási kör szintén kicsi – de pozitív értelemben: a négyhengeres traktorral azonos tengelytávnak köszönhetően (2,68 m) legfeljebb 11,10 m fordulási kört mértünk (elöl 1,97 m nyomtáv, a gumiabroncsok mérete 540/65 R 28) – ez nagyszerű!
Ami az első tengely rugózását illeti, a hengernek most a Maxxum esetében is mindkét “oldalon” (gyűrű és dugattyúkamra) van egy nitrogéntartály. Mindazonáltal szeretnénk, ha a rugózást gyárilag még „puhábbra” állítanák. Már most szerepel az opciós listán a traktor GPS előkészítése esetén egy gyors kormányzási rendszer megrendelésének lehetősége, mindössze 300 euró felár ellenében. A 400 euró felár ellenében kapható adaptív fékszelep azonban csak a fokozatmentes Maxxum CVX esetén áll rendelkezésre!
A karbantartásról és az árakról még nem esett szó
A Maxxum legfeljebb 250 l üzemanyagot (210 l az alapfelszereltség) tud magával vinni (+39,5 l AdBlue). Ez ugyanúgy rendben van, mint a 600 ill. 1200 órás olajcsere intervallum. Ezen túlmenően az “ActiveDrive 8” alapkivitelben LED lámpákkal rendelkezik, beleértve az elegáns burkolatban található fényszórókat, amelyek oldalirányban csaknem 90°-ra világítanak.
És mennyibe kerül a Maxxum 150? Alapkivitelben 122520 euró áll az árlistában. Ez csak 2600 euróval több, mint a négyhengeres ára. Elsőtengely rugózással (6450 euró), frontfüggesztéssel (4230 euró), kompresszorral (3850 euró), monitorral (3675 euró), valamint a kormányzási rendszer előkészítésével (3740 euró) és még sok más részlettel legalább 161000 euró szerepel a listán.
“Semmi sem helyettesíti a hengerűrtartalmat,
kivéve a még nagyobb hengerűrtartalom!” Aki az új Maxxum traktort elsősorban (nehéz) szántóföldi munkára akarja használni, az szívlelje meg ezt a mondást. A hathengeres Maxxum 150 lendületes, erőteljes és mégis fordulékony. A négyhengeres traktor viszont jobb választás, ha sok könnyebb (ápolási) munkát stb. szeretne végezni. A két hengerrel kisebb motor itt egyszerűen takarékosabb.
A sebességváltót tekintve a nyolc terhelés alatt kapcsolható fokozattal és praktikus automatikus funkciókkal rendelkező ActiveDrive 8 sebességváltót csak ajánlani tudjuk – nem utolsósorban azért is, mert ez a fokozatmentes CVX váltóhoz képest mintegy 6000 euróval olcsóbb is. A CNH javíthat még a vezetőfülke ergonómiáján, és a hátsó hárompont függesztés, valamint a hasznos terhelhetőség is eléri a korlátait ebben a teljesítménykategóriában.
Hubert Wilmer
profimagazin.hu