profimagazin

A felépítménynél minden lehetséges

Az előző lapszámunkban bemutattuk Önöknek a 18 tonnás , kéttengelyes, három oldalra billenő pótkocsik alvázát. A második részben a felépítményeket vesszük górcső alá, melyek eltérő, széles választékot kínálnak. (A gyakorlati teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)

Fotók: Profi Magazin

Mind a hat tesztjelölt – Brantner Z 18051 XXL Air, Conow HW 180 V9, Fliegl DK 180 Maxum, Lomma ZDK 1802 UNI, Pronar T680, Strautmann SZK 1802-H – pótkocsinál van egy közös vonás: két csapszeg áthelyezésével ru­­galmasan változtatható a billenési irány balra, jobbra, illetve hátrafelé – működtetésbeli különbségekkel. A tesztcsoportunk a felépítmény változatok sokszínű keresztmetszetét kínálta.

Acél vagy fa?

A Strautmann az SZK 1802-H pótkocsit a hagyományos acél oldalfalak helyett op­cionálisan 25 mm vastag, szitanyomott panelekből készült oldalfalakkal szállította. Ez a változat különösen népszerű a burgonyatermesztő gazdaságokban, mivel a si­ma felületek minimálisra csökkentik a gumók károsodását és télen megakadályozzák az odafagyás okozta károkat.

A Brantner, a Conow, a Lomma és a Pronar cégeknél is kaphatók hasonló karosszériaváltozatok, de az összehasonlító tesztben acél felépítménnyel rendelkező járművek vettek részt. A Fliegl vállalat az oldalfalak anyagaként csak acélt kínál. Míg a Brantner, a Conow, a Fliegl és a Lomma billenőkocsik oldalfalai egy darabból állnak, addig a Pronar és a Strautmann pótkocsik egy középső oszloppal opcionálisan osztott ol­dalfalakkal érkeztek, de egy darabból álló oldalfalas pótkocsikat is kínálnak.

Valamennyi gyártó keresztirányú stabilizálással szállította a felépítményt: a Brantner, a Conow, a Fliegl és a Lomma keresztirányban feszített láncot, a Pronar két feszítőhuzalt, a Strautmann pedig két fémrudat használ. A Brantner az alsó oldalfalat ezenkívül egy hosszirányban belehegesztett csővel, míg a Fliegl egy kívülről elhelyezett feszíthető laposvassal merevíti.

Ma már alapvető elvárás, hogy a járművek a repce szállítására is megfelelően tömítettek legyenek. Nekünk nagyon tetszettek a Lomma méretre készített és záródó oldalfalai, amelyekhez semmilyen gumitömítésre sincs szükség. A Brantner esetében lehetőség van a behelyezett gumitömítések gyors cseréjére, míg a Fliegl saját elmondása szerint csak az oldalfalak „rugózásának biztosítására” használ tömítéseket.

Szóljunk a pótkocsik padlójáról. A Brantner pótkocsi 5 mm vastag padlóval volt felszerelve, melynek elemeit fóliavarrat-olvasztással dolgozták össze, hogy ne maradjon látható varrat. A Pronar pótkocsi négy részből álló padlója 5 mm vastag fémlemezből készült, a Strautmann kétrészes, hosszirányban hegesztett 4 mm vastagságú padlót alkalmaz.

Nekünk nagyon tetszett a Flieglnél a fenékplatform (4 mm) – egy darabból, körbehegesztett fémlemezzel –, valamint a két részből hegesztett, és a szélekig húzott padló (4 mm) a Lomma esetében. A Conow pótkocsi 4 mm vastag padlója három részből keresztirányban hegesztett, és egy körbefutó fémlemez (6 mm) szegélyezi – ez szintén jó megoldás.

 

Manuális vagy hidraulikus?

A Conow és a Lomma olyan változatban szállították a pótkocsikat, amelyeknél az oldalfalak mozgatása a bal oldalon hidraulikusan történik, ez a változat opcionálisan a Pronar esetében is kapható (T 680 H, 4500 euró felár). Alapvetően nagyon megtetszett ez a kialakítás a munkáink során, gabona, silóba kerülő takarmány, trágya, szalmabálák, raklapok, a be- és kirakodás a hidraulikus oldalfalnak köszönhetően gyors és egyszerű, emellett nagyon univerzálissá teszi a járművek használatát.

Ez olyan kialakítás, amelyet véleményünk szerint szinte minden esetben érdemes lenne megfontolni. Egy nehézség azonban van, a rendszer kialakításából adódóan a hidraulikus mozgatáshoz széles támasztórész szükséges a pótkocsi hátsó falán – hátrafelé billentéskor a szállított anyag itt felrakódhat. Ehhez a Lomma érdekes megoldást kínál mágneses ékekkel – sajnos ezeket a gyakorlatban nem tudtuk kipróbálni.

A Conow-nál az oldalfal automatikusan re­teszelődik az alsó részen öt, a Lomma esetében pedig hat rögzítőkampó segítségével. Ehhez jön még két-két zár az elülső és a hátsó falon. A megfelelő stabilitás biztosítása érdekében a Conow a fennmaradó három oldalon fixen összehegesztette a fel­­ső oldalfalakat, és csak az alsó részen lettek az oldalfalak mozgatható kialakításúak. Tetszett, hogy a felcsavarható ponyva zárt állapotában is kinyitható az oldalfal.

A Lomma ZDK 1802 Uni hidraulikusan mozgatható oldalfala annyira kinyílik, hogy még egy magas emelőoszloppal rendelkező targoncával is biztonságosan meg lehet közelíteni a pótkocsit – ez szép megoldás. A Pronar és a Strautmann a mozgó oldalfalak reteszelését opcionális, hidraulikus nyitással szerelte fel, hasonló opciókat kínál a Conow, a Fliegl és a Lomma is.

A Pronar pótkocsinál azonban nem értettük a tömlővezetést, a tömlőket a billenő rész mentén vezették előre – ha a tömlők csatlakoztatva vannak, és a pótkocsit hátrafelé billentjük, akkor a törés nagy valószínűséggel elkerülhetetlen – főleg, hogy a tömlőknek nincs jelölése vagy tartója. A gyártónak ezt át kell alakítania, és ezt meg is akarja tenni.

Speciális eset a Strautmann SZK 1802-H pótkocsi bal oldalán a középen, két oldalra szétnyíló oldalfal. Más gyártók is kínálják ezt a lehetőséget, de a középen nyíló falak általában csak szitanyomott panelekből készült oldalfalak esetén lehetségesek. Ugyanakkor a „fa” oldalfalak esetében középső tartóoszlopra és félmagasságban további oldalfal reteszelésekre van szükség a kellő stabilitás elérése érdekében. Opcionálisan a középső tartóoszlop elfordítható vagy levehető, így oldalról három raklap rakható egymás mellé. Ehhez azonban legalább két emberre van szükség, mivel az oszlop nehéz, és egyébként nehéz visszahelyezni a felső támasztékba, beleértve a ponyvatartó háromszöget is. Tetszettek a nyitott ajtók zárását segítő tartók.

Ponyvák és kezelőjárdák

Egyértelmű különbségek voltak a felcsavarható ponyvák kezelhetőségében. Különösen a Brantner, a Strautmann és a Fliegl felcsavarható ponyváit érdemes pozitívan kiemelni, könnyen fel- és lecsavarhatók, és alig gyűlt rajtuk össze a víz. Ugyancsak pozitív értékelést kap a Pronar T 680 ponyvája is – kivéve a kezelőjárdát, de erre majd később még visszatérünk.

Ugyanakkor a Lomma ponyvája jelentősen beesik, főleg, ha víz gyűlt rajta össze. Itt feltűnik a középen osztott alumínium lemez és a középső tartóháromszög hiánya – még akkor is, ha a pótkocsi ezáltal felülről nagyon jól megtölthető, például trágyával. A Conow opcionálisan ponyvatartó vasat is kínál, központi tartóháromszög nélkül.

A felcsavarható ponyva megfelelő kezeléséhez előírás a kezelőjárda. Nekünk nagyon tetszett a Brantner megoldása: széles és középen van a fellépő. A ponyva letekerésekor pedig a kifelé ívelt korlát sem akadályoz. A Strautmann kezelőjárdája is jó jegyeket kapott, bár a ponyva felcsavarására szolgáló hajtókar itt a korlátnak ütközik.

A Lomma kezelőjárdája kényelmes fellépést tesz lehetővé oldalról, egy felhajtható fellépőn keresztül – de nem szabad elfelejteni a fellépő felhajtását, ha már nincs rá szükség. A Conow a HW 180 V9 pótkocsit egy opcionális, levehető létrával és egy oldalról megközelíthető kezelőjárdával szállította.

A Fliegl viszonylag kis kezelőjárdája is hasonló, előre hajló korlátja bőven hagy helyet a felcsavarható ponyva hajtókarjának. A Pronar T680 kezelőjárdája (egyértelműen) túl kicsi. Az oldalról megközelíthető kezelőjárdával rendelkező pótkocsik közös jellemzője az, hogy a ponyva kinyitásakor vagy összecsukásakor a bal oldalon kissé bizonytalanul lehet állni.

A hidraulikusan mozgatható oldalfalakkal rendelkező pótkocsik univerzálisan használhatók, és alkalmasak bálák, raklapok és hasonló rakományok szállítására.

Átbillentve

A három oldalra billenő pótkocsik elnevezése arra utal, hogy tesztjelöltjeink billenési iránya megváltoztatható. A billenési irány két csapszeggel határozható meg. A csapszegeket nem szabad keresztben behelyezni, különben a billenő rész és a váz eltorzulhat helytelen használat esetén.

Itt a Lomma kivételével minden gyártó olyan megoldást kínál, amely kizárja a tévesztés lehetőségét. A különböző hosszúságú vezető hüvelyek biztosítják a csapszegek pontos illeszkedését. A csapszegek rögzítésére a Fliegl DK 180 Maxum megoldása kiemelkedő: az erre a célra szolgáló biztosító sasszegek láncokkal vannak rögzítve. A Conow jó csapszegeket használ, amelyekhez a sasszegeket tartóhuzalok biztosítják, az egyik közülük már a tesztünk során elszakadt.

Sajnos a Brantner esetében a sasszegek nincsenek rögzítve a csapszegekhez. A T680 pótkocsin pedig a sasszegeket flex segítségével kellett megigazítanunk, mert a Pronar túl hosszú sasszegeket használ. A Strautmann pedig sasszeg nélkül oldotta meg a dolgot – ez remek!

 

Összegzés

Mindegyik kocsi tud billenteni – bár eltérő billentési szöggel. A felépítményeknél a legkülönbözőbb változatokat hasonlíthattuk össze. Véleményünk szerint különösen a hidraulikusan felnyitható oldalfalakkal ellátott megoldásokat érdemes megfontolni. A pótkocsik ezért nagyon univerzálisan használhatók.

A leggyakrabban kért opcionális felszerelés a felcsavarható ponyva. A ponyva anyaga, a felcsavarást biztosító cső vagy lemez kialakítása és a ponyvatartó szerkezet nagyban befolyásolja a könnyű kezelhetőséget, csakúgy, mint a fellépő és a kezelőjárda kialakítása. Vásárlás előtt ezt érdemes alaposan szemügyre venni, vagy kipróbálni. Mindenkinek magának kell el­döntenie, hogy melyik szerkezet és milyen kialakítás felel meg a legjobban a gazdasága céljainak.

Röviden az árakról. A kínálat a Fliegl 28.000 eurót alig meghaladó pótkocsijától a Strautmann 45.000 euróba kerülő mo­delljéig terjed (az árak nettó árak és a tesztben szereplő felszereltségre vonatkoznak). A pontos összegek az előző számban találhatók.

 

Brantner Z 18051 XXL Air

A Brantner a Z 18051 XXL Air típusú pótkocsit klasszikus acélfelépítménnyel szállította. A nagyméretű, könnyen megközelíthető kezelőjárda és a praktikus, felcsavarható ponyva magas szintű felhasználói kényelmet biztosít. A tartórugók az alsó oldalfal lehajtását hivatottak megkönnyíteni – a gyakorlatban az oldalfalak nagy súlya miatt valószínűleg csak ritkán használják ezt a funkciót. Különlegesség a két billentő munkahengeres opcionális kialakítás. Ezzel növekszik a stabilitás billentéskor. Ez azonban a hasznos terhelhetőséget csökkenti, a hidraulikaigény pedig a legmagasabb, 32 liter. A billenő rész széles keretcsőváza szintén hozzájárul az elcsavarodást gátló stabilitáshoz. Nekünk nagyon tetszett az alig 11 cm alatti kirakodási távolság, a 385-ös gumiabroncsokkal még 96 cm kirakodási magasság marad. A „kisméretű” gumiabroncsok a rakodási magasságot is pozitívan befolyásolják, melynek értéke a 3,06 m. Összességében a felépítmény kidolgozottsága kiváló minőségű, olyan részletek, mint a központi zár gumiborítású karjai teszik teljessé a képet. Szeretnénk egy további horgot a takaróponyva gumi rögzítéséhez.

 

Conow HW 180 V9

A Conow HW 180 V9 pótkocsi hidraulikus oldalfal mozgató rendszere jó fogadtatásra talált a teszten. Alternatív megoldásként a V4 változatban három oldalra lengő oldalfalak is kaphatók.

A jobb oldalon a pótkocsi két lengőajtóval van felszerelve, a felső oldalfalak szilárdan hegesztettek. A 1,20 m magas hátsó lengő oldalfal ellenére a fő billenési irány a bal oldal. Az aláfutásgátló az alváz végén található, ezért a hátra billentést elsősorban rakodócsiga vagy hasonló használatakor alkalmazzák. A Conow a saját elmondása szerint a hátsó túlnyúlás növelésén fog dolgozni. A felcsavarható ponyva könnyen kezelhető, de a tartó felépítése megle­hetősen ma­­gas, és némi víz összegyűlik a ponyvában.

A hátsó fal reteszelésére szolgáló egyszerű, ívelt köracélból készült kar túl közel van az oldalfalhoz. Az oldalfal nyitásakor fennáll a kézsérülés veszélye. Opcionálisan lehetséges a jobb oldali működtetés is, ahol ez a probléma nem áll fenn.

 

Fliegl DK 180 Maxum

A Fliegl DK 180 Maxum jól kidolgozott és festett felépítményt kínál. Az egy darabból álló oldalfalakat alul hét horog rögzíti. A zárszerkezet rövid karjai kenhetők. A pótkocsinál kiemelkedő a meredek billenési szög, mind oldalra, mind hátrafelé. A 2 cm-es ürítési távolság és a 95 cm-es ürítési magasság miatt a 385 mm széles abroncsok is feltűnőek a Fliegl pótkocsinál. Bár a Fliegl nem használt középső tartóháromszöget a felcsavarható ponyvához, a hosszú hajtókarnak köszönhetően a ponyvát könnyen fel- és le lehetett csavarni, és alig gyűlt össze víz a tetején. Nekünk tetszett a ponyva zárására szolgáló, feszítőhevederekkel működő rendszer, még akkor is, ha a hevederek lehettek volna kicsit rövidebbek is. A viszonylag kis kezelőjárda mellett a fellépő létrán a ponyva használatakor korlátozott a stabilitás.

A Fliegl elmondása szerint a kezelőjárdát szándékosan nem tervezték nagyobbra, hogy akár rövid vonórúdhosszak is lehessenek ütközések nélkül. Enyhén kifogásoljuk a kezelőjárda padlóját, amely csak kis mértékben perforált, itt összegyűlhet a szállított anyag maradéka.

 

Lomma ZDK 1802 Uni

A Lomma a ZDK 1802 Uni pótkocsit hidraulikusan mozgatható oldalfallal szállította, a klasszikus változat is el­­érhető három oldalon lengő oldalfa­lakkal. Tesztjárművünk felépítményét 20 cm-es toldattal szerelték fel.

Ez 19,2 m³-ről 21,6 m³-re növeli a raktérfogatot. A toldat ezért inkább silóba kerülő termények szállításra szolgál, mivel a hidraulikusan mozgatható oldalfalhoz csatlakozó részeken a ga­bona kipereghet. A pótkocsi 560 mm széles gumiabroncsai 1,28 m-es ürítési magasságot biztosítanak, de az ürítési távolság (hátrafelé) nem realizálható. 0 cm-nél oldalra billenő pótkocsiként azonosítható a konstrukció. Néhány szó az opcionális, automata terelőlemezről a bal oldalon.

Ez a kialakítás 2,67 méterre növeli a külső szélességet, és nem kompatibilis a nagy gumikkal, mert billenéskor a terelőlemez hozzáér a gumiabroncsokhoz és megfeszül, emellett a beépített LED helyzetjelző lámpa is tönkre mehet. Ugyanakkor az oldalfal felnyitásakor működik az automatikus elfordítás huzalok segítségével.

 

Pronar T680

A Pronar T680 felépítménye masszív kialakítású, egy középső oszlopból és körben dupla 800 mm-es oldalfalakból áll. A Pronar a T680 pótkocsit opcionális hidraulikus oldalfal reteszeléssel szállította. Ez kényelmes, de a tömlők

a billenő rész elejére voltak rögzítve – ha a billentés nem oldalra, hanem hátrafelé történik, akkor eltörnek. Ráadásul a hidraulika vezetékek a hátsó forgó tengelyhez súrlódnak hátrafelé billentéskor, és hiányzott az egyértelmű jelölés, hogy melyik tömlő melyik oldalfalat nyitja. Pronar elmondása szerint a kritizált pontokat már megoldották, jelenleg már a sorozatgyártás zajlik.

A billentési irányt meghatározó csapszegek sasszegei túl hosszúak voltak, és flex segítségével kellett őket lerövidíteni, hogy be lehessen helyezni őket – a Pronar szerint ez elszigetelt, egyszeri eset volt. A messze hátul elhelyezett forgáspontok miatt az ürítési távolság 0 cm. A fellépő önmagában jó, de a létra túlságosan balra van, és a kezelőjárda nagyon kicsi. Az egyébként jó ponyva kezelése így mászó gyakorlattá válik.

A Pronar szerint már nagyobb kezelőjárda is rendelhető.

 

Strautmann SZK 1802-H

A Strautmann SZK 1802-H pótkocsi felépítménye kiváló minőségű, az alumínium keretbe helyezett, 25 mm vastag szitanyomású panelek illesztései szépen ragasztottak vagy tömítettek. A burgonya stb. gondos átrakása érdekében a jobb oldali felső oldalfalak lehajthatók, az alsó részek lengő kialakításúak.

A Strautmann a lengő oldalfalak jobb oldali opcionális, hidraulikus nyitásának lehetőségével szállította a pótkocsit. Sajnos a hidraulikatömlőkön nem volt megfelelő jelölés – a Strautmann szerint ez elszigetelt, egyedi eset volt. A bal oldalon az oldalfalak a középről kifelé nyíló kialakítás miatt 1,60 m magas lengő falakként vannak kialakítva. A megfelelő stabilitás biztosítása érdekében 2,35 m magasságban további zárak kerültek beépítésre, amelyeket kötelezően az alsó zár nyitása előtt kell kinyitni. Itt hiányoltunk az erre vonatkozó információkat az alsó központi zár közelében.

Tesztelőink jól fogadták a kezelőjárdát és a ponyvát. A lapos ponyvatartó pozitívan hat a rakodási magasságra: a 2,99 m-es legalacsonyabb érték az összehasonlításban.

 

Szerző: profi/Lucas Colsman

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés