profimagazin
Okos gumiabroncs minden esetre – Nokian Ground King univerzális traktorgumi
(A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában jelent meg.)
A bérvállalkozók és a vegyes gazdaságokkal rendelkezők körében egyre növekszik az érdeklődés az alternatív gumiabroncs-koncepciók iránt. Ebben a piaci résben jelent meg a Nokian egy univerzális gumiabronccsal, amely szükség esetén még az internettel is tud kommunikálni. Itt találhatók az új gumiabronccsal kapcsolatos részletek.
Vetés reggel, szállítási munkák este: melyik traktor gumiabroncs a megfelelő ehhez? A bérvállalkozók hasonló kérdést tesznek fel akkor is, amikor a traktort a hígtrágyát kijuttató tartálykocsi vontatására használják: A közúton lehetőség szerint jó menettulajdonságokra van szükség, alacsony kopás és alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett.
A szántóföldön ugyanakkor a jó erőátvitel fontos. Az Agritechnica kiállításon a Nokian pontosan az ilyen változó feltételek mellett használható radiális Ground King gumiabroncsát mutatta be speciális profillal.
Az alapkoncepció egy továbbfejlesztett AS profilhoz hasonlít. Az egyes bordák azonban megszakadnak, ami kedvez a közúti menettulajdonságoknak. A gumiabroncs közepén egyfajta blokk profillal van ellátva – ami az Agritechnica kiállításon 2017-ben bemutatott koncepciótanulmányhoz képest a végleges változatban lényegesen hangsúlyosabb. A közúton és szántóföldön egyaránt használható gumiabroncsot, ami jó öntisztulási képességgel rendelkezik, a következő részletek jellemzik: kissé emelt kontúr a bordák között, folytonos vonalvezetés és egy munkavégzési irányba eső él, valamint egy speciális forma a mélyedések peremén. Szántóföldön vagy zöldterületen sajnos nem tudtuk kipróbálni a gumiabroncsot. Kavicsos és aszfaltos úton a gumiabroncsról kellemes kép alakult ki: a menettulajdonságok 1,5 bar nyomáson, és az egyenletes futás 50 km/h sebességgel jó volt. Ehhez azonban bizonyára részben hozzájárult a teljesen rugózott Valtra traktor is, melyet vontatmány nélkül használtunk. Profilba beszorult követeket azonban találtunk.
Röviden a gumiabroncsok nyomásáról. A gumiabroncsokat 0,8 és 3,2 bar közötti belső nyomásra tervezték. A sorozat legnagyobb gumiabroncsát (710/75 R 42) a Nokian 8250 kg terheléshez engedélyezte. Legfeljebb 65 km/h sebességhez méretezett.
Új ezen kívül egy érzékelő, amely opcionálisan a gumiabroncs belsejébe ragasztható. Utólag nem szerelhető fel. Légnyomás adatokat, a hőmérsékletet és a kopás állapotával kapcsolatos adatokat Bluetooth kapcsolaton keresztül egy okostelefonra (iOs és Android) küldi egy felhőbe, amelybe például a hozzáférésre illetékes személyek betekintést nyerhetnek. Az érzékelőben egy elem körülbelül öt évig biztosítja az áramellátást.
A Nokian rendszerének neve „Intuitu”. Az alkalmazásnak a kiállítás idejére már stabilan kell működnie, nem úgy, mint a mi tesztünk alatt. Kedvező kiegészítés: a gyártó az alkalmazásban a Nokian gumiabroncsok regisztrációja után egy évvel meghosszabbított garanciát ad; szenzorok nélkül is. A gumiabroncsok és az szenzortechnika árával kapcsolatban a gyártónak még nem akart nyilatkozni.
További részletek dióhéjban:
- A Nokian 14 gumiabroncs méretet tervez; nyolc első és hátsó tengelyű kombinációt.
- Ezután mezőgazdasági modellek (>200 LE) és kommunális célokra használható gumiabroncsok következnek (100–180 LE).
- A jövőben meg kell valósulnia az adatcserének a traktor termináljával.
Szerző: Profi/Sönke Schulz
agrotrend.hu – Profi Magazin