profimagazin

Keverve, nem rázva – New Holland CH 7.70 hibrid kombájn

Annak ellenére, hogy a New Holland jelenleg a CR 11 óriás kombájnnal keltett szenzációt, nem szabad szem elől téveszteni az üzlet jelentős részét kitevő gépeken végzett fejlesztéseket. Idetartozik az általunk tesztelt CH modell is, amely a rotoros és a dobos cséplőrendszer keresztezése. (A gyakorlati teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)

A New Holland a hibrid cséplőszerkezettel ellátott CH 7.70 kombájnt olyan gazdaságok számára fejlesztette ki, amelyek középkategóriás kombájnnal állandó cséplési teljesítményt igényelnek, még nehezebb betakarítási körülmények között is. Fotók: Tovornik

Mint ismeretes, a New Holland a nagy kombájnjainál a kétrotoros technológiára (CR) támaszkodik, míg az ez alatti szegmensben kizárólag keresztdobos cséplőrendszerű, szalmarázós kombájnok (CX, TC) találhatók. Körülbelül három éve elérhető a CH változat is, ahol a betűk jelentése „Crossover Harvesting” rövidítését jelenti. Ez a kombájn a keresztdobos cséplőrendszerű CX 6.90 kombájnra épül, és a hagyományos kétdobos tangenciális cséplőegységgel van felszerelve. A szalmarázó ládák helyett azonban a New Holland itt két rotort szerelt be a másodlagos leválasztáshoz. Ebből a hibrid kombájnból jelenleg egyetlen modell létezik, a CH 7.70, amely 1,56 m cséplőcsatorna szélességével és 374 lóerős teljesítményével a közepes teljesítményű szegmensbe tartozik. De haladjunk sorban…

A 7,62 méteres Vari-Feed vágóasztal felülete körülbelül 60 cm előretolási lehetőséggel rendelkezik. A hidraulikus oldalkaszák felszerelése is gyorsan elvégezhető.

1,56 m cséplőcsatorna szélesség

A CX 5 és CX 6 sorozathoz hasonlóan a CH is a lengyelországi Plockban, az egykori Bizon kombájn gyárban készül. A hat szalmarázó ládás modellekhez hasonlóan a CH 7.70 kombájnban is megtalálható a 60 cm átmérőjű 1,56 m széles tangenciális cséplődob (mint CX 7 és CX 8 modellek pedig, 75 cm-es dobátmérővel).

A 60 cm-es dob „Ultra-Flow” változatban is kapható, amelyben az egyébként az egy darabból készült verőlécek négy szegmensre vannak osztva, és egymáshoz képest eltolva helyezkednek el (4800 euró felár, minden ár nettó ár). Ráadásul a dob tömege 131 kg-mal 326 kg-ra nő, mivel a lécek tartóelemei öntöttvasból készülnek.

Ez nagyon jól illeszkedik a New Holland azon ajánlásához, hogy Ultra Flow dobot rendeljen az, aki gyakran végzi a betakarítást nehéz körülmények között és sokszor küzd nedves vagy éretlen, illetve gyomos szalmával. Határozottan tanúsíthatjuk a nehéz szezon után, hogy a dob minden esetben megfelelően működött. A gyártó szerint a dob alatti dobkosár 85°-os átfogási szög mellett 1,04 m² felületű.

Szükség esetén az átfogási szög egy további, elfordítható szegmenssel 121°-ra is növelhető. Ez azonban tavalyi tesztkörülményeink között nem bizonyult sikeresnek, még több próbálkozás után sem, mivel túl sok rövid szalma került a tisztító szerkezet rostáira.

 

3,45 m hosszú magkiválasztó rotorok

A cséplődob után egy 40 cm átmérőjű utóverő dob osztja el a terményáramot és továbbítja a magkiválasztó két rotorra. Ezek 3,45 m hosszúak, 54 cm átmérőjűek, és mindkettő 36 ujjal rendelkezik, ami biztosítja, hogy a maradék szemek lefelé, egy nyolc szegmensből álló 2,9 m²-es kosárfelületre (93°-os átfogási szöggel) kerüljenek. Innen jutnak vissza előre az előtisztítóra a visszavezető lemezen keresztül.

Ami a rotorok fordulatszámát illeti, ez csak egy ékszíj áthelyezésével változtatható 700 és 400/perc fordulatszám között.

Mivel a New Holland az alacsony fordulatszámot csak kukoricacséplésre ajánlja, árpában, búzában és repcében mindig a 700/perc fordulatszámmal dolgoztunk.

A fordulatszám változtatása mellett a leválasztó rotorok végén összecsukható kosárfedél is található. Nyitott állapotban azonban a CH minden vizsgálati körülmények között túl sok rövid szalmát termelt, ami szükségtelenül megterhelte a tisztító szerkezetet.

Magtisztító rostaszekrény dőlésszög kompenzációval

A CH 7.70 magtisztító rostaszekrénye visszavezető lemezből, egy előtisztítóból, valamint a felső és alsó tisztító rostából áll. A New Holland adatai szerint a levegővel fúvatott leválasztó felület 5,2 m². Ez megfelelő, ahogy a ventilátor fordulatszám állítása is ékszíjvariátorral – főleg úgy, hogy az alapfelszereltséghez tartozó Opti-Fan légtisztítós rendszer emelkedőn automatikusan csökkenti, lefelé pedig növeli a ventilátor fordulatszámot.

A felső és az alsó rosta elektromos állítása szintén tetszett, ami szintén alapfelszereltséghez tartozik. Sajnos ez a lehetőség nem áll rendelkezésre az előtisztítóhoz. Szecskázó üzemmódban így el kell fordítani a hátsó vonószerkezetet és a pelyvaszórót, hogy hozzá lehessen férni a rostákhoz. Ha ezután kivesszük az elülső rosta beállítására szolgáló hosszú rudat a rotorokat védő burkolat alatti tartóból, akkor még a szalma is rendesen a nyakunkba hullik. Ez ugyanúgy nem praktikus, mint a beállító skála hiánya. Az egyetlen vigasz: átállításra igazából csak terménytípus váltásakor van valójában szükség.

A nagyobb gépekkel ellentétben az újabb cséplést igénylő anyag nem rendelkezik elkülönített utócséplővel, az anyag visszakerül a cséplődobba. A gyártó itt a dőlésszög kompenzációt illetően is más megközelítést alkalmaz. Ahelyett, hogy a teljes rostaszekrényt lengő függesztéssel rögzítené, emelkedőn haladva mozdul el a „Smart Sieve” dőlésszög kompenzáció, hogy akár 25%-os oldallejtést is kompenzálni tudjon.

Az előtisztító kézi beállítása skála nélkül nem praktikus.

A dőlésszög kompenzálására a rostaszekrény oldalirányban is ráz, ahelyett, hogy lengő mozgást végezne.

9,3 m³-es magtartály

A New Holland szerint a CH magtartálya 9,3 m³ térfogatú. Nem kevesebb, mint 7,2 t búzát tudtunk benne tárolni, sajnos a felső szintérzékelő nem mindig működött megbízhatóan.

A New Holland az ürítési csiga sebességét 100 l/s értékben adja meg. És a magtartálya felső ürítéssel valóban mindössze 87 másodperc alatt teljesen kiürült, ez az érték rendben van. Ez vonatkozik az ürítési távolságra is, ha megrendeljük a 6,40 m hosszú csigát (alapkivitelben csak 4,75 m). Sajnos a nagy kombájnoknál jól ismert elfordítható ürítőcsővég opcionálisan sem kérhető.

A magtartály nem kevesebb, mint 7 t búzát tud tárolni, és a felső ürítésen keresztül 1,5 perc alatt átrakható a gabona a szállító járműre.

Akár 35 t/h teljesítmény búzában

Milyen volt a CH 7.70 kombájn cséplési teljesítménye? Árpát és búzát csépeltünk 7,5, illetve 10 t/ha hozammal. 13 és 16% közötti szemnedvességgel és 1% alatti veszteséggel árpában fordulási idők nélkül 30 t/h körüli cséplési teljesítményt értünk el, búzában pedig 35 t/h értékre emelkedett a cséplési teljesítmény – ami nagyon jól megfelel a mai elvárásoknak.

Ami a rendre rakott szalma minőségét illeti, ez határozottan jobb volt, mint CR rotoros kombájnok esetében. A magas rotor fordulatszám miatt azonban nem szabad lebecsülni a rövid szalma arányát, még akkor sem, ha két kar és egy terelőponyva így is tisztességes rendet képzett belőle.

A szecskázó üzemmódra váltás nem különösebben praktikus: le kell állítani a motort, és csak a gyújtást kell ráadni, hogy a szecskázó rész elektromosan mozgatható legyen. De csak azután, hogy a ferde felhordó tetején elhelyezett kulccsal a hajtószíjat a parkoló állásból felhelyeztük.

A szecskázó aktiválásához le kell állítani a motort, szükség van egy speciális kulcsra és át kell helyezni az ékszíjat, ez túl bonyolult.

A szalma szecskázó működhetne jobban is

A New Hollandnak az átállításon ugyanúgy javítania kell, mint a szalmaterítés minőségén. Sajnos a szecskázó nem tudta a 7,62 m-es vágóasztal szélességben szétteríteni a szalmát. A hidraulikus pelyvaterítő viszont jó munkát végzett.

Néhány szó a munkaszélességről. A tesztgépet a Varifeed vágóasztallal használtuk. A vágóasztal meggyőző munkát végzett a 66 cm nagyságú behordócsigával és az 57,5 cm-rel előre elmozdítható asztalfelülettel. A New Holland szerint pedig újonnan már nem érhető el a két nagy talajkopírozó lemez, amelyeket kézzel kell felhajtani a vágóasztal szállítókocsira helyezésekor.

A kezdetben a túl alacsony vágóasztal motolla fordulatszám problémája gyorsan megoldódott a megfelelő mennyiségelosztó kiválasztásával a terminálon. Ajánlani tudjuk még a rövid rendválasztókat a vágóasztalhoz is, melyeket közúti szállításhoz sem kell elfordítani. A hidraulikus meghajtású repce oldalkaszákkal csak hosszú rozsban dolgoztunk, amelyek jól működtek.

Néhány szó a repce oldalkaszákról. A nem használt oldalkaszák számára a vágóasztal hátsó falán alakítottak ki egy tartót, és egyetlen személy néhány perc alatt ki tudja cserélni őket a rendválasztókra – ez nagyszerű megoldás! A vágóasztal a központi zárnak és a multi hidraulikacsatlakozóknak köszönhetően könnyen fel- és leszerelhető. Az egyetlen dolog, ami zavart bennünket, hogy a ferde felhordó tetején lévő kiálló él, ahol viszonylag sok szennyeződés halmozódott fel.

A rotorok 700 vagy 400/perc fordulatszámon forognak. Magas fordulatszám esetén nagy mennyiségben keletkezik rövid szalma a kombájn után.

Rövid vezetőfülke

A nagy New Holland kombájnokhoz képest a CH vezetőfülke túl rövid ahhoz, hogy az 1,80 m magasság feletti személyek is ki tudják nyújtani a lábukat. Ezen a lábtartók sem segítenek. Ezenkívül a kormányoszlop beállításakor az ember gyakran beleütközik a lábtartóba, és a kormány elmozdul.

Sokkal nagyobb azonban a bosszúság az automatikus nyomvonalkövetéshez tartozó nehézkes kormánymotor miatt – ebben a kategóriában ez gyári felszerelésként már nem mondható korszerűnek. Ráadásul a technológia esténként és nyilvánvalóan soha nem állt le teljesen, és két nap után az akkumulátor lemerült – a nyomkövetéshez szükséges összes beállítással együtt!

A CH 7.70 kombájn rendelkezik ugyan manuális kézifékkel és ugyancsak manuális háromfokozatú sebességváltóval, de csökkentett motorfordulatszám mellett csak 30 km/h szállítási sebességet tesz lehetővé. Egyébként a kombájn kezelése magától értetődő és jó, akárcsak a rálátás a vágóasztalra. Ez nem mondható el a magtartályba való betekintésre, ezenkívül hiányoznak a tároló rekeszek a fülkéből és a belső burkolatok sem tűnnek túl jó minőségűnek.

A vágóasztalra kiváló a rálátás a vezetőfülkéből, de a láb kinyújtásához nincs elég hely a fülkében. Kevés a tárolórekesz, de a pótülés alatti hűtőláda remek megoldás.

Ugyancsak tetszett a pótülés alatti hűtőláda és a mobil mágneses lámpa USB-B töltőcsatlakozási lehetőséggel, illetve adapterrel a szivargyújtóhoz. Az utastérben két további USB-A töltőcsatlakozási lehetőség is található – ez példaértékű megoldás. Az utastér légszűrője is tetszett. Nagyon könnyen megközelíthető és viszonylag keveset kellett tisztítani.

Az „IntelliView IV” fedélzeti monitor rendben van, csakúgy, mint a három gyárilag felszerelt videókamera is (1430 euró felár). A tükrök elektromosan behajthatók, a LED munkafényszórók (1370 euró felár) pedig nappallá varázsolják az éjszakát munka közben.

A Deluxe ülés is tetszett (690 euró felár). Emellett a tesztgépet hozam- és szemnedvesség érzékelővel is ellátták. Kalibrálás után mindkettő jól működött, csak a hozammérő megközelíthetőségén van még javítanivaló. És egy rosszul bekötött diódalap volt az ok, amiért a telemetrikus adatátvitel a „MyPLM” felé nem működött.

A kartámaszba épített kezelőpult, a multifunkciós josctick kar és a terminál is bevált.

A 374 lóerős motor elegendő

A CH 7.70 kombájnt egy 8,7 l hengerűrtartalmú és maximum 374 lóerős FPT Cursor 9 motor hajtja meg. Legalábbis sík terepen ez mindig elég volt, még szecskázó üzemmód esetén is. A 670 l gázolaj és a 110 l AdBlue tartály is elegendőnek bizonyult, mivel a fajlagos üzemanyag fogyasztás csak ritkán haladta meg a 20 l/ha, illetve az 1,8 l/t értéket – ez a tavaly nyári körülményekhez képest nagyon jó eredmény.

Az FPT Cursor 9-es motor könnyen megközelíthető, és maximálisan elegendő 374 lóerőt szolgálat. A 670 liter gázolaj mennyiség a hosszabb munkanapokra elég szűkös, annak ellenére, hogy a fogyasztás meglehetősen alacsonynak mondható.

A motor és az üzemanyag-betöltőcsonk könnyen elérhető a kezelőjárdáról, de a nyolc fokú létra mindig elakadt, és meglehetősen nehéz volt. Még jó, hogy a kombájnon található 23 kenési pont közül csak kettőről kell naponta gondoskodni. Ehhez jön még további kilenc kenési pont a vágóasztalon, négy pedig az adapter szállítókocsin.

A CH 7.70 kombájn még az elöl használt 710/75 R 34 méretű gumiabroncsokkal is csak 3,48 m külső szélességgel rendelkezik. Sajnos a hátsó tengelyről hiányzott a határoló egység, így 500/85 R 24 méretű gumiabroncsokkal 3,55 m szélességre tudták beállítani a gépet. Ezért a mindössze 14,55 méteres fordulókört fenntartásokkal kell fogadni. Akárcsak a 4,16 méteres maximális magasságot is lehajtott tetővel és leszerelt GPS antennával. A New Holland szerint megvalósítható a 3,49 m max. szélesség és 4 m max. magasság is.

Az üres tömeg nem vitatéma, a CH 7.70 kombájn mindössze 15,44 tonnát nyomott a vágóasztal nélkül – ez jó érték.

Amit még észrevettünk

  • A két kormányzott tengellyel rendelkező vágóasztal szállítókocsi simán, a nyomvonalat pontosan tartva haladt, és rendkívül praktikus szállítási zárral rendelkezik.
  • A többrészes cséplőkosár esetén az alsó szegmenseknek könnyebben cserélhetőnek kellene lennie, például kukorica esetén. Az UltraFlow dob fedőlemezei gabona esetén is felszerelve maradhatnak.
  • A toklászoló lemezek rögzítés nélkül voltak felhelyezve, de nem volt rájuk szükség.
  • A rotoroknál egy biztosító csapszeg kilazult, és ez a gép leállását okozta munka közben.
  • Tetszett a kézmosó tartály és a kiegészítő légkompresszor.
  • Egy szélesebb szerszámos láda hiányzott a kis alkatrész doboz mellé.
  • A New Holland CH7.70 kombájn alapkivitelben vágóasztal nélkül 406 300 euróba kerül. A tesztelt gép felszereltsége 446 280 euró. Ezen kívül 91 500 euróba kerül hozzá a vágóasztal szállítókocsival.

Összegzés

A CH 7.70 kombájn esetében a New Holland két rotort használ a másodlagos leválasztáshoz. Ez jól működik, ahogy a cséplési teljesítmény mutatta, még nedvesebb szalmánál is. Van azonban még mit javítani az előtisztító beállításán, a szecskázási üzemmódra való átálláson és a túl kicsi vezetőfülkén is.

Ez vonatkozik az elektronikára is, a tesztgépen például meghibásodott két szenzor, és egy diódalap nem megfelelően volt bekötve, ami megnehezítette a hibakeresést. A New Holland azonban itt javítást ígért és dolgozik is a megoldásokon, például az előtisztító beállításán.

Összességében a CH kombájn a hibrid cséplési technológiájával a közepes teljesítményű szegmensben különösen nehéz cséplési körülmények között igazi alternatívát jelent, amely „keveréssel és nem rázással választja ki a szalmából a gabonaszemeket”.

 

Szerzők: profi/Lüder Görtmüller, Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés