Nem publikált
Keverve, nem rázva – New Holland CH 7.70 hibrid kombájn
Annak ellenére, hogy a New Holland jelenleg a CR 11 óriás kombájnnal keltett szenzációt, nem szabad szem elől téveszteni az üzlet jelentős részét kitevő gépeken végzett fejlesztéseket. Idetartozik az általunk tesztelt CH modell is, amely a rotoros és a dobos cséplőrendszer keresztezése. (A gyakorlati teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2024/2. számában jelent meg.)
Mint ismeretes, a New Holland a nagy kombájnjainál a kétrotoros technológiára (CR) támaszkodik, míg az ez alatti szegmensben kizárólag keresztdobos cséplőrendszerű, szalmarázós kombájnok (CX, TC) találhatók. Körülbelül három éve elérhető a CH változat is, ahol a betűk jelentése „Crossover Harvesting” rövidítését jelenti. Ez a kombájn a keresztdobos cséplőrendszerű CX 6.90 kombájnra épül, és a hagyományos kétdobos tangenciális cséplőegységgel van felszerelve. A szalmarázó ládák helyett azonban a New Holland itt két rotort szerelt be a másodlagos leválasztáshoz. Ebből a hibrid kombájnból jelenleg egyetlen modell létezik, a CH 7.70, amely 1,56 m cséplőcsatorna szélességével és 374 lóerős teljesítményével a közepes teljesítményű szegmensbe tartozik. De haladjunk sorban…
1,56 m cséplőcsatorna szélesség
A CX 5 és CX 6 sorozathoz hasonlóan a CH is a lengyelországi Plockban, az egykori Bizon kombájn gyárban készül. A hat szalmarázó ládás modellekhez hasonlóan a CH 7.70 kombájnban is megtalálható a 60 cm átmérőjű 1,56 m széles tangenciális cséplődob (mint CX 7 és CX 8 modellek pedig, 75 cm-es dobátmérővel).
A 60 cm-es dob „Ultra-Flow” változatban is kapható, amelyben az egyébként az egy darabból készült verőlécek négy szegmensre vannak osztva, és egymáshoz képest eltolva helyezkednek el (4800 euró felár, minden ár nettó ár). Ráadásul a dob tömege 131 kg-mal 326 kg-ra nő, mivel a lécek tartóelemei öntöttvasból készülnek.
Ez nagyon jól illeszkedik a New Holland azon ajánlásához, hogy Ultra Flow dobot rendeljen az, aki gyakran végzi a betakarítást nehéz körülmények között és sokszor küzd nedves vagy éretlen, illetve gyomos szalmával. Határozottan tanúsíthatjuk a nehéz szezon után, hogy a dob minden esetben megfelelően működött. A gyártó szerint a dob alatti dobkosár 85°-os átfogási szög mellett 1,04 m² felületű.
Szükség esetén az átfogási szög egy további, elfordítható szegmenssel 121°-ra is növelhető. Ez azonban tavalyi tesztkörülményeink között nem bizonyult sikeresnek, még több próbálkozás után sem, mivel túl sok rövid szalma került a tisztító szerkezet rostáira.
3,45 m hosszú magkiválasztó rotorok
A cséplődob után egy 40 cm átmérőjű utóverő dob osztja el a terményáramot és továbbítja a magkiválasztó két rotorra. Ezek 3,45 m hosszúak, 54 cm átmérőjűek, és mindkettő 36 ujjal rendelkezik, ami biztosítja, hogy a maradék szemek lefelé, egy nyolc szegmensből álló 2,9 m²-es kosárfelületre (93°-os átfogási szöggel) kerüljenek. Innen jutnak vissza előre az előtisztítóra a visszavezető lemezen keresztül.
Ami a rotorok fordulatszámát illeti, ez csak egy ékszíj áthelyezésével változtatható 700 és 400/perc fordulatszám között.
Mivel a New Holland az alacsony fordulatszámot csak kukoricacséplésre ajánlja, árpában, búzában és repcében mindig a 700/perc fordulatszámmal dolgoztunk.
A fordulatszám változtatása mellett a leválasztó rotorok végén összecsukható kosárfedél is található. Nyitott állapotban azonban a CH minden vizsgálati körülmények között túl sok rövid szalmát termelt, ami szükségtelenül megterhelte a tisztító szerkezetet.
Magtisztító rostaszekrény dőlésszög kompenzációval
A CH 7.70 magtisztító rostaszekrénye visszavezető lemezből, egy előtisztítóból, valamint a felső és alsó tisztító rostából áll. A New Holland adatai szerint a levegővel fúvatott leválasztó felület 5,2 m². Ez megfelelő, ahogy a ventilátor fordulatszám állítása is ékszíjvariátorral – főleg úgy, hogy az alapfelszereltséghez tartozó Opti-Fan légtisztítós rendszer emelkedőn automatikusan csökkenti, lefelé pedig növeli a ventilátor fordulatszámot.
A felső és az alsó rosta elektromos állítása szintén tetszett, ami szintén alapfelszereltséghez tartozik. Sajnos ez a lehetőség nem áll rendelkezésre az előtisztítóhoz. Szecskázó üzemmódban így el kell fordítani a hátsó vonószerkezetet és a pelyvaszórót, hogy hozzá lehessen férni a rostákhoz. Ha ezután kivesszük az elülső rosta beállítására szolgáló hosszú rudat a rotorokat védő burkolat alatti tartóból, akkor még a szalma is rendesen a nyakunkba hullik. Ez ugyanúgy nem praktikus, mint a beállító skála hiánya. Az egyetlen vigasz: átállításra igazából csak terménytípus váltásakor van valójában szükség.
A nagyobb gépekkel ellentétben az újabb cséplést igénylő anyag nem rendelkezik elkülönített utócséplővel, az anyag visszakerül a cséplődobba. A gyártó itt a dőlésszög kompenzációt illetően is más megközelítést alkalmaz. Ahelyett, hogy a teljes rostaszekrényt lengő függesztéssel rögzítené, emelkedőn haladva mozdul el a „Smart Sieve” dőlésszög kompenzáció, hogy akár 25%-os oldallejtést is kompenzálni tudjon.
9,3 m³-es magtartály
A New Holland szerint a CH magtartálya 9,3 m³ térfogatú. Nem kevesebb, mint 7,2 t búzát tudtunk benne tárolni, sajnos a felső szintérzékelő nem mindig működött megbízhatóan.
A New Holland az ürítési csiga sebességét 100 l/s értékben adja meg. És a magtartálya felső ürítéssel valóban mindössze 87 másodperc alatt teljesen kiürült, ez az érték rendben van. Ez vonatkozik az ürítési távolságra is, ha megrendeljük a 6,40 m hosszú csigát (alapkivitelben csak 4,75 m). Sajnos a nagy kombájnoknál jól ismert elfordítható ürítőcsővég opcionálisan sem kérhető.
Akár 35 t/h teljesítmény búzában
Milyen volt a CH 7.70 kombájn cséplési teljesítménye? Árpát és búzát csépeltünk 7,5, illetve 10 t/ha hozammal. 13 és 16% közötti szemnedvességgel és 1% alatti veszteséggel árpában fordulási idők nélkül 30 t/h körüli cséplési teljesítményt értünk el, búzában pedig 35 t/h értékre emelkedett a cséplési teljesítmény – ami nagyon jól megfelel a mai elvárásoknak.
Ami a rendre rakott szalma minőségét illeti, ez határozottan jobb volt, mint CR rotoros kombájnok esetében. A magas rotor fordulatszám miatt azonban nem szabad lebecsülni a rövid szalma arányát, még akkor sem, ha két kar és egy terelőponyva így is tisztességes rendet képzett belőle.
A szecskázó üzemmódra váltás nem különösebben praktikus: le kell állítani a motort, és csak a gyújtást kell ráadni, hogy a szecskázó rész elektromosan mozgatható legyen. De csak azután, hogy a ferde felhordó tetején elhelyezett kulccsal a hajtószíjat a parkoló állásból felhelyeztük.
A szalma szecskázó működhetne jobban is
A New Hollandnak az átállításon ugyanúgy javítania kell, mint a szalmaterítés minőségén. Sajnos a szecskázó nem tudta a 7,62 m-es vágóasztal szélességben szétteríteni a szalmát. A hidraulikus pelyvaterítő viszont jó munkát végzett.
Néhány szó a munkaszélességről. A tesztgépet a Varifeed vágóasztallal használtuk. A vágóasztal meggyőző munkát végzett a 66 cm nagyságú behordócsigával és az 57,5 cm-rel előre elmozdítható asztalfelülettel. A New Holland szerint pedig újonnan már nem érhető el a két nagy talajkopírozó lemez, amelyeket kézzel kell felhajtani a vágóasztal szállítókocsira helyezésekor.
A kezdetben a túl alacsony vágóasztal motolla fordulatszám problémája gyorsan megoldódott a megfelelő mennyiségelosztó kiválasztásával a terminálon. Ajánlani tudjuk még a rövid rendválasztókat a vágóasztalhoz is, melyeket közúti szállításhoz sem kell elfordítani. A hidraulikus meghajtású repce oldalkaszákkal csak hosszú rozsban dolgoztunk, amelyek jól működtek.
Néhány szó a repce oldalkaszákról. A nem használt oldalkaszák számára a vágóasztal hátsó falán alakítottak ki egy tartót, és egyetlen személy néhány perc alatt ki tudja cserélni őket a rendválasztókra – ez nagyszerű megoldás! A vágóasztal a központi zárnak és a multi hidraulikacsatlakozóknak köszönhetően könnyen fel- és leszerelhető. Az egyetlen dolog, ami zavart bennünket, hogy a ferde felhordó tetején lévő kiálló él, ahol viszonylag sok szennyeződés halmozódott fel.
Rövid vezetőfülke
A nagy New Holland kombájnokhoz képest a CH vezetőfülke túl rövid ahhoz, hogy az 1,80 m magasság feletti személyek is ki tudják nyújtani a lábukat. Ezen a lábtartók sem segítenek. Ezenkívül a kormányoszlop beállításakor az ember gyakran beleütközik a lábtartóba, és a kormány elmozdul.
Sokkal nagyobb azonban a bosszúság az automatikus nyomvonalkövetéshez tartozó nehézkes kormánymotor miatt – ebben a kategóriában ez gyári felszerelésként már nem mondható korszerűnek. Ráadásul a technológia esténként és nyilvánvalóan soha nem állt le teljesen, és két nap után az akkumulátor lemerült – a nyomkövetéshez szükséges összes beállítással együtt!
A CH 7.70 kombájn rendelkezik ugyan manuális kézifékkel és ugyancsak manuális háromfokozatú sebességváltóval, de csökkentett motorfordulatszám mellett csak 30 km/h szállítási sebességet tesz lehetővé. Egyébként a kombájn kezelése magától értetődő és jó, akárcsak a rálátás a vágóasztalra. Ez nem mondható el a magtartályba való betekintésre, ezenkívül hiányoznak a tároló rekeszek a fülkéből és a belső burkolatok sem tűnnek túl jó minőségűnek.
Ugyancsak tetszett a pótülés alatti hűtőláda és a mobil mágneses lámpa USB-B töltőcsatlakozási lehetőséggel, illetve adapterrel a szivargyújtóhoz. Az utastérben két további USB-A töltőcsatlakozási lehetőség is található – ez példaértékű megoldás. Az utastér légszűrője is tetszett. Nagyon könnyen megközelíthető és viszonylag keveset kellett tisztítani.
Az „IntelliView IV” fedélzeti monitor rendben van, csakúgy, mint a három gyárilag felszerelt videókamera is (1430 euró felár). A tükrök elektromosan behajthatók, a LED munkafényszórók (1370 euró felár) pedig nappallá varázsolják az éjszakát munka közben.
A Deluxe ülés is tetszett (690 euró felár). Emellett a tesztgépet hozam- és szemnedvesség érzékelővel is ellátták. Kalibrálás után mindkettő jól működött, csak a hozammérő megközelíthetőségén van még javítanivaló. És egy rosszul bekötött diódalap volt az ok, amiért a telemetrikus adatátvitel a „MyPLM” felé nem működött.
A 374 lóerős motor elegendő
A CH 7.70 kombájnt egy 8,7 l hengerűrtartalmú és maximum 374 lóerős FPT Cursor 9 motor hajtja meg. Legalábbis sík terepen ez mindig elég volt, még szecskázó üzemmód esetén is. A 670 l gázolaj és a 110 l AdBlue tartály is elegendőnek bizonyult, mivel a fajlagos üzemanyag fogyasztás csak ritkán haladta meg a 20 l/ha, illetve az 1,8 l/t értéket – ez a tavaly nyári körülményekhez képest nagyon jó eredmény.
A motor és az üzemanyag-betöltőcsonk könnyen elérhető a kezelőjárdáról, de a nyolc fokú létra mindig elakadt, és meglehetősen nehéz volt. Még jó, hogy a kombájnon található 23 kenési pont közül csak kettőről kell naponta gondoskodni. Ehhez jön még további kilenc kenési pont a vágóasztalon, négy pedig az adapter szállítókocsin.
A CH 7.70 kombájn még az elöl használt 710/75 R 34 méretű gumiabroncsokkal is csak 3,48 m külső szélességgel rendelkezik. Sajnos a hátsó tengelyről hiányzott a határoló egység, így 500/85 R 24 méretű gumiabroncsokkal 3,55 m szélességre tudták beállítani a gépet. Ezért a mindössze 14,55 méteres fordulókört fenntartásokkal kell fogadni. Akárcsak a 4,16 méteres maximális magasságot is lehajtott tetővel és leszerelt GPS antennával. A New Holland szerint megvalósítható a 3,49 m max. szélesség és 4 m max. magasság is.
Az üres tömeg nem vitatéma, a CH 7.70 kombájn mindössze 15,44 tonnát nyomott a vágóasztal nélkül – ez jó érték.
Amit még észrevettünk
- A két kormányzott tengellyel rendelkező vágóasztal szállítókocsi simán, a nyomvonalat pontosan tartva haladt, és rendkívül praktikus szállítási zárral rendelkezik.
- A többrészes cséplőkosár esetén az alsó szegmenseknek könnyebben cserélhetőnek kellene lennie, például kukorica esetén. Az UltraFlow dob fedőlemezei gabona esetén is felszerelve maradhatnak.
- A toklászoló lemezek rögzítés nélkül voltak felhelyezve, de nem volt rájuk szükség.
- A rotoroknál egy biztosító csapszeg kilazult, és ez a gép leállását okozta munka közben.
- Tetszett a kézmosó tartály és a kiegészítő légkompresszor.
- Egy szélesebb szerszámos láda hiányzott a kis alkatrész doboz mellé.
- A New Holland CH7.70 kombájn alapkivitelben vágóasztal nélkül 406 300 euróba kerül. A tesztelt gép felszereltsége 446 280 euró. Ezen kívül 91 500 euróba kerül hozzá a vágóasztal szállítókocsival.
Összegzés
A CH 7.70 kombájn esetében a New Holland két rotort használ a másodlagos leválasztáshoz. Ez jól működik, ahogy a cséplési teljesítmény mutatta, még nedvesebb szalmánál is. Van azonban még mit javítani az előtisztító beállításán, a szecskázási üzemmódra való átálláson és a túl kicsi vezetőfülkén is.
Ez vonatkozik az elektronikára is, a tesztgépen például meghibásodott két szenzor, és egy diódalap nem megfelelően volt bekötve, ami megnehezítette a hibakeresést. A New Holland azonban itt javítást ígért és dolgozik is a megoldásokon, például az előtisztító beállításán.
Összességében a CH kombájn a hibrid cséplési technológiájával a közepes teljesítményű szegmensben különösen nehéz cséplési körülmények között igazi alternatívát jelent, amely „keveréssel és nem rázással választja ki a szalmából a gabonaszemeket”.
Szerzők: profi/Lüder Görtmüller, Hubert Wilmer
agrotrend.hu