profimagazin

MÁVAG MH szívógáz-lokomobil, az agrártechnika-történet jelentős sarokköve

(Megjelent a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/1. számában.)

Sorozatot indítunk a SZIE Mezőgazdasági Eszköz és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum büszkeségeiből. A kiemelés nem könnyű, hiszen a gödöllői egyetem mezőgazdasági gépek gyűjteményében több mint 2 ezer technikatörténeti kuriózum található, és szinte mind jelentős hazai fejlesztés és gyártás eredménye, így kortörténeti és technikatörténeti érték.

 

Közel kétszáz éves múltra tekinthet vissza a hazai mezőgazdasági eszköz-, és gépgyártás. Világviszonylatban jelentős műszaki újdonság és számos világelső mezőgazdasági gép, magyar gyártók alkotása. A kezdeti időszak mezőgépgyártásának eredménye a világon az első rotációs talajművelő gép megépítése, de az első kombinált, önjáró mezőgazdasági gép is magyar szabadalom. A közelmúltban a mezőgépipar jelentős eredményeket ért el a szántóföldi kertészeti kultúrák gépesítésében. Magyar szabadalom és műszaki alkotás többek között a hagyma-, uborka-, zöldbab-betakarító gépek megalkotása, de a paradicsomkombájn megalkotásában is jelentős volt a magyar mérnöki részvétel.

Szemlézve a Szakmúzeum gyűjteményéből, jelen írásunkban a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyár (alapítva: 1870-ben, 150 éve) szívógázlokomobilját mutatjuk be.

MÁVAG MH szívógázlokomobil metszete (forrás: Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára főárjegyzéke, 1914) – Fotók: MÁVAG szívógáz lokomobil, gyártási év: 1914, SZIE Gépmúzeum Gödöllő

Mezőgazdasági melléktermékkel – akár kukoricaszárral is – lehet erőgépet működtetni. Ez talán meglepő, de nem ismeretlen tény, hiszen a mezőgazdasági célú gőzlokomobilok működtetéséhez már használták a természetben fellelhető anyagokat.

A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (később: MÁVAG) 1912-ben szabadalmaztatta „MH” szívógázlokomobilját, hazánkon kívül további 9 országban szerzett rá oltalmat. A gyár 1913-tól gyártotta és forgalmazta Budapesten. A „MH” lokomobil belsőégésű motor elvén működött, melyhez a mezőgazdasági gőzgépek jól bevált „üzemanyagát” használta, egy szívógáz generátor közbeiktatásával. A konstrukció földgáz üzemre is alkalmas volt.

Kiemelkedő gazdasági értékét rendkívül alacsony üzemanyag fogyasztása jelentette és az a tény, hogy a gazdaságban rendelkezésre álló mezőgazdasági hulladék vagy melléktermék alkalmas volt „üzemagyagként”!

A kerékre szerelt erőgép álló helyzetben volt alkalmas munkavégzésre, járóképességgel nem rendelkezett. Gazdasági gépek meghajtására alkalmazták, jellemző hasznosítása cséplőgépek meghajtása volt.

A lokomobil 6-50 LE teljesítmény tartományban, 8 méretlépcsőben készült MH15 – MH42 típusjelzéssel, és 7000-12 000 korona volt az ára.

Napjaink környezetről, energiáról szóló vitái közepette, figyelemre méltó elődeink útkereső gondolkodása, melynek egyik jelentős agrártechnika-történeti sarokköve a MÁVAG „MH” szívógázlokomobilja. Több mint száz éve, a kor műszaki színvonalán alternatívát biztosított a mezőgazdaság energiaigényének biztosítására, ráadásul önellátásban!

Dr. Hentz Károly
mezőgazdasági gépészmérnök,
múzeumigazgató

agrotrend.hu – Profimagazin

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nyakas Farm
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés