Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Nem publikált

Egy igazi barázdatisztító – Gassner GF 1480 / NS 36 Vario függesztett váltva forgató eke

A Gassner speciális jellemzőkkel rendelkező ekéket gyárt. A tesztben egy állítható fogásszélességgel, ferde metszésű NS 36 eketesttel rendelkező, öt ekefejes GF 1480 modell mutatta meg, mit tud. (A gyakorlati teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)

Felső-bajorországi „specialitások” keltették fel a kíváncsiságunkat, így tavaly alaposabban szemügyre vettük a hidraulikus fogásszélesség állítással, valamint speciális, ferde metszésű NS 36 eketestekkel rendelkező GF 1480 modellt. Az eke az alsó függesztőkarokhoz való csatlakoztatáshoz stabil négyszögletes tengellyel rendelkezik ISO III. kategóriájú függesztési és csapszegekkel. A felső függesztőkarhoz négy furat biztosított, az egyik közülük hosszú furat.

A ferdemetszésű eketest első ránézésre fel sem tűnik…

 

…csak a barázdában mutatkozik meg a ferdén kifelé haladó kormánylemez és a ferdére állított tárcsás csoroszlya. Fotók: Tovornik

Az állítható magasságú támasztólábakon nincs semmi kivetnivaló, csakúgy, minta fordítóműhöz tartozó, illetve a fogásszélesség állítást biztosító négy jól megjelölt hidraulikatömlő, és a tömlőtartó esetében.

Az eke függesztőtorony 125 mm-es forgótengelye nem üreges, a hidraulikatömlőket (valamint a hátsó részig a vázon elvezetett, világítást biztosító vezetéket) a torony mentén kívül vezették el. A javítások esetén ezt természetesen jelentősen javítja a hozzáférhetőséget. Másrészt a tömlők szabadon lengő elvezetése a tekercsrugós biztosítás ellenére is merésznek mondható, mivel a tömlők a váz alatt vagy a felső függesztőkar csapszegénél elakadhatnak.

Beállítás szán segítségével

Az első ekefej fogásszélességének beállításához az eke elmozdítható egy szánon. A vonóponthoz tartozik egy orsó, amit egy szorító biztosít, a kezelése azonban nehézkes (különösen mivel a szállított univerzális kulcskészletből hiányzik a 17 méret). Hozzá kell tenni, hogy az általunk használt traktorokon (Case IH Maxxum 150, Claas Arion 650, Fendt 512) valójában nem volt szükség állításra.

Más a helyzet az ütköző orsóknál, melyek az eke dőlési szögének a beállítására szolgálnak: itt nincsen ugyan szükség szerszámra, ennek ellenére, csakúgy, mint a támkerekek beállításánál, szívesen láttunk volna trapéz meneteket, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy a trapéz alakú menetek jelentősen tartósabbak, még akkor is, ha a Gassner kenést ír elő.

Ugyanúgy, ahogy a fordító tengely nincsen átfúrva, az eke teljes 140-es vázán sem találhatók furatok. Ahol lehetséges, a felső-bajorországi szakemberek szorítókkal rögzíti az alkatrészeket a vázra. Az öt eketest 100 cm távolságban helyezkedik el, a váz magassága pedig 80 cm. Ezzel még a kukorica szármaradványokat tartalmazó területekkel is kiválóan boldogult az eke.

A fordítómű gyorsan, akadozás nélkül működik. A függesztőtorony külső részén található hidraulikatömlők könnyen hozzáférhetőek, de nagyobb igénybevételnek vannak kitéve.

A varázsszó a ferde vágás

A „mi” tesztjelöltünk valódi különlegessége a ferde metszésű eketest. Itt a kormánylemezek az ekenád, illetve az ekevas felől nézve ferdén futnak a szántatlan rész felé. Ennek az a következménye, hogy nem függőleges barázdafal képződik, hanem ferdén kifelé fut. A Gassner ígérete szerint ettől különösen a problémás talajokon jobban átfordul a föld, és jobb a barázdatisztítás. Ugyanakkor több hely keletkezik a gumiabroncsok számára. Az, hogy ez valójában így van, már abból feltűnik, a vontató traktoron a gumiabroncsok belső oldalfalára még 710-es méretű gumiabroncsok esetén sem tapad föld, mint ahogy általában lenni szokott. Maga a szántás felszíne egyébként nem mutatott különlegességet a közepes és a kötött talajainkon. A barázdák minden szántásnál tiszták voltak és az eketestek a földet kiválóan megforgatták a (homokos) agyag talajokon.

Egy idény után semmit nem mondhatunk a kopásról. Mivel az ekevasnak alig van oldalirányú fogása, a kormánylemez viszont túlnyúlik az ekenádon. Az utolsó ekepárhoz a Gassner tárcsás csoroszlyákat is felszerelt, ezek szintén ferde állásúak, hogy tiszta barázdafalat tudjanak képezni.

A tárcsák a csoroszlya élével hosszabb kukoricaszár maradványok esetén azonban úgy viselkedtek, mint egy „tölcsér”, és időnként eltömődtek.

Néhány szó az eltömődésről. Túlterhelés elleni védelemként az eketestek gerendelyén 16 mm vastag nyírócsapszegeket (8.8) használnak. Ezt a rendszert a tesztünk során művelt szinte kőmentes talajok mindössze egyszer tették próbára, de a csapszeg nem nyíródott el. Ehelyett a 35 x 80 mm-es eketestszár kissé meghajolt.

Alacsony vonóerőigény

Meglepő volt az eke mérsékelt vonóerő igénye. Annak ellenére, hogy a kormánylemezek első pillantásra viszonylag meredeken állnak, nem volt probléma a teljes fogásszélességben és 25 cm munkamélység mellett egy 160 lóerős traktorral közepes talajon 8,5 km/h sebességgel szántani. Ez nagyon jó – különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Gassner legalább 150 lóerő teljesítményigényt ad meg.

Kulcsszó a fogásszélesség. Az opcionális „Vario” mechanikának köszönhetően a fogásszélességet fokozatmentesen 33 és 54 cm között tudjuk beállítani. Ez azonban nem vonatkozik az első eketestre, amelynek munkaszélessége a váz mozgatásával csak minimálisan változik. Ugyanakkor nagyobb munkaszélességek esetén a vonópont eltolódása miatt az eke már nem pontosan közepén a traktor mögött halad, a tiszta csatlakozás a nyomvonalak között minden fogásszélességnél garantált volt.

Az első ekefej fogásszélessége egyszerűen egy szánnal állítható. A vonópont beállítása a belső orsóval több ráfordítást igényel.

A vonópont és a felfekvési nyomás szempontjából ez természetesen nem teljesen optimális.A fogásszélesség beállításának kijelzése könnyen leolvasható, és a matrica károsodás nélkül túlélte a téli mosást a magasnyomású mosóberendezéssel. Ugyanakkor a munkaszélesség 1,65–2,70 m között változtatható tartománya a megadottnál valamivel szélesebb (1,50–2,75 m). Az eke átfordításához a Gassner egy (zárható!) memória hengert használ, amely a fogásszélességet a fordulókban keskenyre, majd fordulás után ismét szélesre állítja.

Míg az átfordítás a legkisebb fogásszélesség esetén, szinte hihetetlen, de nem tart öt másodpercnél tovább, maximális fogásszélesség esetén csaknem kilenc másodpercet vesz igénybe, ami majdnem kétszer olyan hosszú idő. Néhány versenytárshoz képest azonban ez még mindig kiváló érték! Különösen azért, mert az átfordítási folyamat a felső holtpont felett lejtős területeken is mindig tökéletesen, elakadás nélkül működött.

A fogásszélesség kijelzője könnyen leolvasható. A beállítási tartomány eketestenként 33 és 54 cm közötti.

Szállítási funkció nélküli kerék

Kifogástalanul működött az eke támkereke is, miután a megfelelő helyzetét biztosító két feszítőrugót egyszer helyesen beállítottuk. A mélységállítás központilag orsóval (ahogy már említettük trapéz menet nélkül) és egy megfelelő skálával (tartósan belemarva a peremen) történik.

A támkerék magassága központilag állítható, de nincs szállítási funkciója. Opcionálisan kombinált kerék is kapható.

A határszántás sem jelent problémát teljes fogásszélességben a harmadik eketest mellett haladó kerékkel. Sajnos az eke gerendelye, ami a peremes lemez ellenére a végén nem bővíthető, körülbelül 30 cm-re oldalra kiáll az utolsó eketesten túl.

És ha a több mint 2 t tömegű GF1480 Vario ekét a közúti szállítás során nem akarjuk a függesztő szerkezeten szállítani, akkor egy opcionális kombikereket kell rendelni hozzá. Ezzel aztán együtt jár egy hidraulikus mélységbeállítás is.

Az előhántók jó munkát végeztek, de a beforgatási szögük jelenleg még nem állítható. A fő eketestek könnyen vontathatónak mutatkoztak.

További tudnivalók röviden

  • A műtrágyát beforgató lemezek (DA 80) nagyok és jó munkát végeztek. Állítható beforgatási szöggel azonban (még) nem rendelhetők.
  • A 70 cm-es szántóvasak viszonylag hosszúak. A hegye hegesztett kivitelű, különálló cserére azonban a Gassner szerint nincsen szükség.
  • A kormánylemezek 10 mm vastag, háromrétegű anyagból készültek, amely egyrészt megakadályozza a tapadást, másrészt ellenálló a törés szempontjából.
  • A négy irányban fordítható eketestek, azonban mind erős öntöttvas blokkal rendelkeznek kopásvédelemként.
  • A nyírócsapszegekhez stb. nincsen tárolási lehetőség az ekén.
  • A 32 kenési pontot 25 óránként zsírozni kell.
  • A lakkozás megfelelőnek tűnik.

24 000 eurótól kapható

Már csak az árak hiányoznak: az öt ekefejes GF 1480 Vario alapkivitelben az árlista szerint 23 950 euróba kerül (minden ár nettó ár). Ezen felül 1360 euró a tárcsás csoroszlyapár és 2675 euró a műtrágyát beforgató DA 80 lemezek. A légtömlős abroncsozású támkerékkel (1835 euró) és a világítást biztosító kábellel (95 euró) együtt a tesztelt gép listaára összesen 29 915 euró.

A Gassnernél opcionálisan kapható az ekéhez a függesztett Uniplan szántás egyengető sín. A szántóföldi fogas egyengető sínnel rendelkező Uniplan A fixen van rögzítve az eketesthez. Összezúzza a rögöket, elsimítja a felszántott területet és csökkenti a felszíni egyenlőtlenségeket a talajon.

A Gassner más szántás elmunkálóhoz nem kínál csatlakozó karokat a programjában.

A GF 1780/NS 36 Vario eke számára jó bizonyítványt állíthatunk ki egy tesztidény után. Az eke gyorsan átfordul, tiszta szántásképet és barázdát hagy hátra, és könnyen vontatható. Hogy milyen mértékben adnak feladatot a ferde metszésű eketestek, amelyek kétségtelenül több helyet biztosítanak a traktor gumik felfekvő felületének, azt nem tudhatjuk. A barázda azonban mindig tökéletesen tiszta volt – egy igazi barázdaseprő!

SZAKMAI VÉLEMÉNY – Gassner GF 1480/NS 36 Vario

Jobb vonóerő-átvitel

Johann Englberger Regensburgtól délkeletre, a Straubing térségi Leiblfingben egy 70 hektáros szántóföldi műveléssel foglalkozó gazdaságot üzemeltet mellékállásban. Ehhez egy öt ekefejes Gassner 1480 Vario ekével rendelkezik, fer­de metszésű eketestekkel, melyet egy Fendt 722 Vario traktor (220 LE) vontat. Egy rombusz alakú kormánylemezekkel ellátott eke után az 1480 Vario a harmadik ferde metszésű Gassner eke a gazdaságban, mely részben kötött, löszös vályogtalajokkal rendelkezik. „Biztosak vagyunk abban, hogy a vo­nóerő-átvitel ferde metszésű eketestekkel jobb, mivel a gumiabroncsoknak több hely jut a ba­rázdában” – mondja a gyakorló szakember. „Ezenkívül az eketesteknek köszönhetően nagyon jó az eke porhanyító hatása, és az Uniplan egyengetővel az eke nagyon jó munkát végez” – mondja a gazda. Englberger szerint eddig a három év alatt nem voltak problémák. Csak egy szállítókereket szeretne nyáron utólagosan felszerelni, mivel új területekkel bővült a gazdaság, melyek távolabb vannak. „A Gassnernél ezen a területen új fejlesztés várható” – árulja el Englberger, aki nagyra becsüli, hogy szoros kapcsolatban áll a gyártóval.

Johann Englberger: Nagyszerűen illeszkednek a ferde metszésű barázdába a 650-es gumiabroncsok!

Minden talajon jól szánt

Wolfgang Wallner: Már évek óta nincsenek stabilitási problémák a Gassner ekénél!

Wolfgang Wallner Münchentől északra, Jetzendorfban sertéstenyésztéssel foglalkozik, és 130 hektáron gazdálkodik szélsőségesen változó talajokon, a ho­moktól egészen a vályogos agyagtalajokig. Néhány éve használja az NS36 ferde metszésű eketesteket az öt ekefejes ekéjén, és a szántási képpel minden talajon nagyon elégedett. „Mivel az öt ekefejes eke a 160 lóerős MF 7480 traktorunkat teljes mértékben kihasználja, nem szereltünk fel lezáró simító elemet.

Ezt a műveletet egy frontfüggesztésű eszközzel végezzük a vetéskor” – mondja a gazda. A kőmentes talajoknak köszönhetően az eke csak nyí­­rócsavaros biztosítással rendelkezik, de ezek még soha nem léptek működésbe.

Szerző: profi/Hubert Wilmer

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés