profimagazin

Csak a részletek ronthatják el az örömünket – Massey Ferguson 7718 DynaVT traktor tartós teszt

A 200 lóerős Agco motorral és fokozatmentes Vario sebességváltóval rendelkező Massey Ferguson 7718 DynaVT traktor képes arra, hogy nagyobb sebességre kapcsoljon. Ha azok az apró dolgok nem lennének… (A cikk a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/3. számában jelent meg.)

Az MF 7718 a Massey Ferguson 7000-es sorozatának harmadik legnagyobb modellje volt, 6,6 l-es, hathengeres AgcoPower motorral. A prospektusában 121 kW/165 LE névleges teljesítmény áll, TLT-n mérve, vagy 15 km/h sebesség felett végzett munkák esetén nem kevesebb, mint 200 lóerős maximális teljesítményre képes TLT-vel végzett munkák esetén. Ennek megfelelően a tesztgazdaságban is nagyon elégedettek voltak a tesztjelölt teljesítményével.

Két év alatt 2614 üzemóra teljesítés – Massey Ferguson 7718 DynaVT

A tesztüzemben a Massey Ferguson 7718 DynaVT traktor pontosan 2614 órát futott két év alatt 2017 vége óta, a legkülönfélébb szerződéses bérmunkában, egy 26 köbméteres Kotte hígtrágya-tartálykocsival végzett hígtrágya szállítástól kezdve, egy 3 méteres Lemken forgóborona és egy Monosem vetőgép kombinációjával történő kukoricavetésen keresztül, egészen a zöldtakarmány betakarításig. A zöldterületen az MF 7718 traktor egy rendterelővel felszerelt Krone B 870 CV Triple combi fűkaszával és egy 9 méteres hevederes Reiter rendképzővel dolgozott.

Nemcsak az Agco motor teljesítményét, hanem megbízhatóságát is dicséret illeti. A javítási naplóban a teszt kezdetéig egyetlen bejegyzés sem található. Egy Cleanfix reverzibilis ventilátorral azonban a kaszálási munkák miatt már a legelején kiegészítették a traktor felszereltségét Ez ki is fejti hatását, de megvan az a hátránya, hogy a hűtő előtt elhelyezett motor levegőszűrője kifúvatáskor sok anyagot szív fel – így gyakrabban eltömődik.

300 l üzemanyag elég, és az ajtók nagyszerű­­en záródnak. Az eredeti tükrök túl kicsik voltak.

Alacsony fordulatszám, alacsony üzemanyag fogyasztás

Ha a motor következetesen alacsony fordulatszám tartományban dolgozik, akkor a fogyasztás is megfelelő. A teszt végéig számolva a traktor átlagosan 14,8 liter üzemanyagot fogyasztott üzemóránként az összes munkára vetítve. A több mint 300 literes üzemanyagtartály emiatt még a leghosszabb munkanapon is elegendőnek bizonyult.

Ehhez azonban tisztában kell lenni az üzemanyag-fogyasztásmérő sajátos működésével, amely már a „tartalék” tartományba lép 170 l üzemanyag elfogyasztása után. Jó, hogy van mellette még egy nagyon pontos digitális számláló, amelyet azonban nem szabad el­felejteni nullára állítani tankoláskor.

Az üzemanyag takarékos vezetési stílust megkönnyíti a fokozatmentes sebességváltó és az alapkivitelhez tartozó négyfokozatú TLT.

Ha nem túl magas fordulatszámon járatjuk a motort, akkor a fogyasztás is megfelelő. A felső olajhűtőt és a Cleanfix ventilátort (alsó ábra) utólag építették be.
Fotók: Tovornik

A hajtáslánc a marktoberdorfi konszerntestvértől származik, de teljesen más működési koncepcióval rendelkezik. Azok a traktorvezetők, akik rendszeresen használják, nagyon jól megbirkóznak vele. Az ideiglenes kisegítők számára azonban a dolgok bonyolultabbak, ilyen például az öt különböző vezetési stratégia vagy az irányváltásnál használt korlátozások, a bal oldali kar és a jobb oldali gombok segítségével.

A sebességváltó eddig háromszor szerepel a javítási naplóban: alig 1000, majd 2222 üzemóra után kalibrálásra volt szükség, mivel a traktor „aktív álló helyzetben” nem igazán akart egyhelyben maradni. Míg első alkalommal ingyenesen a garanciavállalás keretében hajtották végre a javítást, ez a második alkalommal közel 250 euróba került, beleértve a szerelő kiszállási díját is.

Utólagosan felszerelt olajhűtő

Egy visszahívás keretében 100 üzemóra után ugyancsak ingyenes volt egy további olajhűtő beépítése. Annak ellenére, hogy a tesztben részt vevő traktor esetében nem voltak problémák a túl magas hőmérsékletekkel, ezt az intézkedést valószínűleg óvintézkedésként hajtották végre a modell összes traktorjánál. A TLT fordulatszám előzetes kiválasztására szolgáló mágnes szelep nyilvánvalóan nem csak a mi traktorunk esetében, hanem a sorozat számos más példányánál is javítási téma volt.

Ezt 980 üzemóra után ugyancsak ingyenesen átalakították az MF 7718 traktorokon, és azóta hibátlanul működik. Vigyázni kell azonban az MF 7718 valóban szépen integrált frontfüggesztésével. Ha az emelőkarokat leengedett állapotban csatlakoztatjuk, akkor előfordulhat, hogy a csapszeget véletlenül a furat mögé helyezzük be. Ha ezután fel is emeljük, akkor csúnyán eltörhet.

Egyébként aligha panaszkodhatunk a függesztő szerkezettel és a hidraulikával kapcsolatosan. Például nagyon kedvező a joystick segítségével működő három vezérlőszelep úszó állással, a Triple combi fűkasza használatakor. A több mint 50 liter kivihető olajmennyiséggel rendelkező különálló olajháztartás és az (opcionális) 190 l/perc szállítási teljesítményű szivattyú minden igényt ki tud elégíteni.

Apróságok a függesztő szerkezetnél és a hidraulikánál

Sajnos a függesztő szerkezet és a hidraulika miatt is került néhány bejegyzés a javítási naplóba. Az emelőszerkezetet már 56 üzemóra működés után nem lehetett aktiválni, és egy nyomtatott áramköri lapot ki kellett cserélni. Az MF elmondása szerint ez most túlfeszültség elleni védelemmel rendelkezik, mivel gyakran ez okozta a hibát (például külső segítséggel végzett motorindításnál). 100 üzemórás működés után egy szűrőt is felszereltek utólag az LS szivattyú vezérlő vezetékébe. Itt valószínűleg csak 0,6 mm-es furatok vannak, amelyek túl gyorsan eltömődnek, és megakadályozzák a Load Sensing rendszerű axiál dugattyús szivattyú szabályozását.

Az első tengely rugózás és a fordulékonyság meggyőző. Csak a XeoBib gumiabroncsokat kellett újra cserélni, mert egyenetlenül koptak.

Még bosszantóbbak azonban a kihelyezett hidraulikacsatlakozásokkal kapcsolatos problémák: egyrészt hátul két szivárgó hidraulikacsatlakozót mintegy 2400 üzemóra elteltével teljesen ki kellett cserélni, mivel a megfelelő tömítőgyűrű külön nem kapható (2 x 104 euró). És a teszt végén a hidraulikacsatlakozók vezérlése rendszeresen megszakadt. Itt a vezetékezést kellett megváltoztatni, de a tapasztalataink alapján azt mondhatjuk, hogy ezt méltányossági alapon ingyen elvégzik.

Az emelőerő és a hidraulikateljesítmény a hát­­só csatlakozásokkal is nagyszerű. De sajnos …

 

… a csatlakozók néha szivárognak, és ezeket komplett ki kell cserélni (jobbra). Az LS vezérlővezeték utólag felszerelt szűrőjére (nyíl) szintén szükség van.

A vezetőfülke már nem a legmodernebb, de az ajtók nagyszerűen záródnak, a hangszigetelésük is kiváló, és a kilátás oldalra, pl. a fűkasza oldalelemeire szintén alig lehetne jobb. Csak azt sajnáltuk, hogy (a lábtérben lévő opcionális fűtéstől eltekintve) csak szellőző fúvókák vannak a tetőn, és a hely összességében meglehetősen szűk is a vezetőfülkében. Ezenkívül a szélvédőt 56 üzemóra elteltével újra kellett tömíteni. Ezt azonban a garancia keretében gyorsan és díjmentesen elvégezték.

A vezetőfülke nem a legmodernebb és a legnagyobb, de csendes és kényelmes. A kilátás szintén sokkal jobb, mint ahogy az ember hat oszlop esetén gondolná.

 

A szélvédőt újra kellett tömíteni, és a sebességváltót kétszer kellett kalibrálni.

 

Könnyebb kezelés

A Datatronic (részben átláthatatlan) lehetőségeit – mint például a fordulást segítő automatika – a tesztgazdaságban nem használták. Az automata kormányzási rendszer esetében is külső megoldást, a Trimble GFX 750 terminált alkalmazzák. A futómű nagy dicséretet érdemel a vezetési komfort miatt. A hosszú tengelytávval párosított első tengely rugózás és a mechanikus vezetőfülke rugózás tökéletesen illeszkednek egymáshoz. Ugyanakkor az Massey Ferguson 7718 DynaVT fordulékonysága is megfelelő – kevesebb, mint 12 méteren megfordul! Mindössze a Michelin XeoBib gumiabroncsokat szerelték át egyszer 1650 üzemóra után, mert egyenetlenül futottak.

A vezérlés könnyebb lehetne, a Datatronic lehetőségeit kevésbé használják. A CFX 750 terminál a Trimble automata kormányrendszeréből származik.

Már csak a karbantartás hiányzik: noha a motorolajat 600 üzemóránként le kell cserélni, a sebességváltó- és a hidraulika­olaj cseréje csak 1800 üzemóránként esedékes. Összességében ez óránként mindössze 1,14 euró anyagköltségeket eredményez (bruttó, munkadíj nélkül).

Összegzés – Massey Ferguson 7718 DynaVT

A Massey Ferguson 7718 DynaVT a tartós tesztben meggyőző volt a teljesítményt és a vezetési komfortot illetően. A műhelyben tett látogatások száma két év és a több mint 2600 üzemóra elteltével szintén rendben van, bár a bosszantó apróságok itt kissé rontják a vezetési élményt. A problémát itt kevésbé a költségek jelentik, sokkal inkább a javításokhoz szükséges idő- és munkaráfordítás, bár a szerviz általában a helyszínen meg tudta oldani a dolgokat.

Szerző: Hubert Wilmer – Fotók: Tovornik

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés
Hirdetés